Nieuwe fiets en spacers verwijderen.
Vergis je niet, met interne bekabeling is dit toch wel een aardige klus, ook al is €150 ruim bemeten, tenzij je de fiets voor een hele fijne prijs hebt kunnen kopen. Onderaan de streep telt alleen onderaan de streep en die rekensom kunnen wij hier niet maken.
Denk dat dit juist is. Krijg je voor een zeer/te goede prijs een fiets, dan zal het ergens anders op verdiend moeten worden. Want dat is logisch, dan is er niets voor niets. Je kunt niet van de geringe winst nog extra arbeid leveren.
Ik heb bij mij met alle kabels door stuur/stuurpen gewoon alles naar boven over de vorkbuis eraf geschoven, stuur aan de kabels laten hangen, afzagen en alles terug in elkaar zetten. Zonder dat er een kabel is los geweest. Wel heb ik gezaagd met de vork nog in de fiets.
Factor Ostro VAM
Time VXR
Trek Supercaliber
Time VXR
Trek Supercaliber
-
scottpch64
- Forum-lid
Wanneer je goed gereedschap hebt en je hebt de ruimte bij je voorvork om dat te doen, is dat geen probleem.Daantje92 schreef: ↑18 jul 2025 07:02 Ik heb bij mij met alle kabels door stuur/stuurpen gewoon alles naar boven over de vorkbuis eraf geschoven, stuur aan de kabels laten hangen, afzagen en alles terug in elkaar zetten. Zonder dat er een kabel is los geweest. Wel heb ik gezaagd met de vork nog in de fiets.
Vaak kun je de remleidingen wat terugduwen in het frame en hoef je dus niks af te koppelen en te ontluchten.
Haal’ t zooitje los van de vork incl. spacers en expander. Pak een oude stuurpen, en plaats deze met de bovenkant op hoogte waar je af wilt zagen. Neem een goede zaag, maak de vorkbuis een beetje nat ( om carbonstof te vangen ). Zaag de vorkbuis door, en plaats ‘t zooitje weer terug.
Als je daar NIET genoeg ruimte voor hebt, dan heb je gewoon niet genoeg spacers.
Sommige merken ( oa Canyon heeft dit beter opgelost bij het ontwerp ).
Als je daar NIET genoeg ruimte voor hebt, dan heb je gewoon niet genoeg spacers.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Precies!! Even de “bob de bouwer” pet opzetten en gewoon zelf aan de slag.rene schreef: ↑18 jul 2025 09:28 Haal’ t zooitje los van de vork incl. spacers en expander. Pak een oude stuurpen, en plaats deze met de bovenkant op hoogte waar je af wilt zagen. Neem een goede zaag, maak de vorkbuis een beetje nat ( om carbonstof te vangen ). Zaag de vorkbuis door, en plaats ‘t zooitje weer terug.
Maar als je dat niet kunt of niet aan durft: die 150€ neerleggen en het door de fietsenmaker laten doen. Daar zijn ze voor toch?
Adversity is the Catalyst of Change
Het zou wel makkelijk om te weten over welke fiets het gaat, vooraleer ik reageer. Ik bedoel een fiets van 7000€ zou ik niet direct zelf aan werken. En als het een fiets is van 7000€ en je hebt 1500€ korting gekregen, dan begrijp ik dat de dealer er niet gratis aan wil werken.
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Als je de fiets hebt gekocht bij de zaak die de vork inkort is het gebruikelijke bedrag € 0, althans dat is mijn ervaring. Dat geldt zelfs voor een fietsmeting, afstelling, etc. Maar goed, ik ken de situatie van TS en de fietsenmaker en hun verstandhouding niet.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
Voor de duidelijkheid, ik vroeg naar jullie ervaringen, en niet naar een DIY advies. Tot nu toe las ik vooral dat velen er geen cent voor hoeven te betalen. Ik neem dit mee voor mijn onderhandelingen. Allemaal hartelijk dank voor jullie inbreng.