Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lagers DT Swiss 350 naaf

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jul 2025 16:12

scottwilko schreef: 14 jul 2025 12:44 Sorry maar dit verhaal snap ik niet.
Bij de lagers van de body zit de binnenring op dezelfde as gemonteerd als de lagers van het wiel zelf. Draait de body met het wiel mee, (als je trapt bv.) dan draaien de lagers zeker ook gelijk aan die van het wiel. Alleen als je de benen stil houdt, dan doen die lagers helemaal niets aangezien de body dan dezelfde stand houdt als de as.
In mijn ogen dus exact contra.
Ja, klopt, denkfout van mij...

roelw
Forum-lid

roelw 14 jul 2025 16:14

Orlok schreef: 14 jul 2025 14:55
Naaf- en/of bodylagers draaien altijd mee als de as van het wiel waarop deze zijn gemonteerd vast gehouden wordt. :roll: Tenzij je de body natuurlijk vast houdt zodat die niet mee draait met het wiel, dus bijvoorbeeld als je niet trapt. ;)
Toch niet bij dit ontwerp waarbij de lagers van de freewheelbody niet rond de as van het wiel maar rond de body van naaf draaien (het uitstekend gedeelte van deze naaf):
Afbeelding

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 jul 2025 16:38

Orlok schreef: 14 jul 2025 14:55
Maatwielen schreef: 14 jul 2025 12:13 Waar je ook rekening mee moet houden is:

1) de lagers kunnen schijnbaar goed zijn als je het wiel laat draaien terwijl je beide as-uiteinden in de hand hebt (als het wiel dus niet in de fiets zit), maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo als als het wiel in de fiets zit (als de lagers dus belast worden)
2) in de body zitten doorgaans 2 lagers; [b]deze 2 lagers draaien niet als de body meedraait met de as (als je trapt dus)[/b]; dwz: deze lagers draaien dan in hun geheel mee met de as en de binnenringen van de lagers draaien dus ook mee. De lagers vervullen hun functie dan niet, zeg maar. Als de body stilstaat, staan de binnenringen van deze lagers wel stil en doen de lagers waarvoor ze gemaakt zijn. Door nu het wiel in de fiets te monteren zonder de ketting over de tandwielen te laten lopen, zal de body meedraaien met de as als je het wiel laat draaien in het frame en kun je de naaflagers (ook doorgaans 2 stuks) los van de bodylagers testen. Als je op deze manier test en het wiel blijft lang draaien dan zullen de naaflagers in orde zijn (mits er geen speling in de naaf zit). Als het wiel veel minder lang blijft draaien nadat je het wiel op de normale manier hebt gemonteerd, zijn de bodylagers niet goed of heeft de ratel te veel weerstand, of een combinatie van beide.
Naaf- en/of bodylagers draaien altijd mee als de as van het wiel waarop deze zijn gemonteerd vast gehouden wordt. :roll: Tenzij je de body natuurlijk vast houdt zodat die niet mee draait met het wiel, dus bijvoorbeeld als je niet trapt. ;)
Mijn verhaal klopte uiteraard in het geheel niet, excuses.

Jan V.
Forum-lid

Jan V. 14 jul 2025 17:35

Net terug van de fietsenmaker.
Nieuwe keramische lagers laten steken in het achterwiel.
Wiel draait nu weer als een zonnetje.
Wat een verschil...

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 15 jul 2025 22:00

Jan V. schreef: 14 jul 2025 17:35 Net terug van de fietsenmaker.
Nieuwe keramische lagers laten steken in het achterwiel.
Wiel draait nu weer als een zonnetje.
Wat een verschil...
Keramische lagers.. dat zal bij een FM wel een paar euro's hebben gekost, toch?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Jan V.
Forum-lid

Jan V. 15 jul 2025 22:08

24 euro per lager. 36 euro werk.
Totaal : 84 euro.
Ik kan weer vele duizenden km's verder.
Onze hobby is nu eenmaal niet goedkoop.

Wout88
Forum-lid

Wout88 15 jul 2025 22:28

Van de week voor dat bedrag(84) een pers en trek setje besteld. Lagers kosten geen drol en makkelijk zelf doen nu. Was zo’n beetje het laatste klusje dat ik nog niet zelf deed. Nu maar is gaan dromen over een eigen fiets opbouwen.

Plaats reactie