Pagina 2 van 3
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 11:04
door kxlight
raven14 schreef: ↑08 jun 2025 10:58
jer81 schreef: ↑08 jun 2025 10:53
Wat is het minimum om mee te nemen?
Het telefoonnummer van een taxibedrijf dan maar. Dat neemt geen ruimte in.
En vergeet je credit card niet. Dat is ook oplossing voor vrijwel alles.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 11:09
door CampaYolo
Pluggen setje, bandenlichters, tpu bandje, co2 pompje, extra patroon. Het past allemaal makkelijk in een klein zadeltasje hoor.
Je houdt zelfs ruimte over voor een multitool, missing link, extra ventieldopjes en je huissleutel.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 11:19
door jer81
raven14 schreef: ↑08 jun 2025 10:58
jer81 schreef: ↑08 jun 2025 10:53
Wat is het minimum om mee te nemen?
Het telefoonnummer van een taxibedrijf dan maar. Dat neemt geen ruimte in.
Top, doen we dat maar.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 12:25
door Orlok
jer81 schreef: ↑08 jun 2025 11:19
raven14 schreef: ↑08 jun 2025 10:58
jer81 schreef: ↑08 jun 2025 10:53
Wat is het minimum om mee te nemen?
Het telefoonnummer van een taxibedrijf dan maar. Dat neemt geen ruimte in.
Top, doen we dat maar.
Een paar jaar geleden kwam ik ook eens zo'n iemand tegen op de racefiets, maar dan wel langs de kant van de weg, had helemaal niets bij zich om te repareren. Stond verkleumt te wachten op hulp . . . . ik ben uiteindelijk maar verder gereden want hij had mijn hulp niet nodig.

Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 16:49
door scottpch64
jer81 schreef: ↑08 jun 2025 10:53
scottwilko schreef: ↑08 jun 2025 10:29
Lees de vorige berichten eens, daar staat toch heel mooi uitgelegd wat de gemiddelde fietser mee heeft
Beetje overdadig, ben niet voornemens om proppen en daarbij behorend gereedschap of alsnog een binnenband mee te nemen. Wat is het minimum om mee te nemen? Een cylinder om lucht bij te vullen?
Een volgwagen, creditcard en/of een volle telefoon zodat je iemand kunt bellen wanneer je met panne staat en niks of bijna niks bij je hebt...

Neem een gereedschapsbidon mee zodat je niks in je achterzak hoeft te proppen!
Btw een Samurai setje is zo groot als een lippenstift, reservebandje(s)+bandenlichters doe je in je zadeltasje en Co2 patronen en houder in je achterzak wanneer je geen gereedschapsbidon mee wil nemen vanwege 2 drinkbidons.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 17:52
door klaastuin
Als je een backup hebt kun je op zich natuurlijk best wel wat minder meenemen. Is een kwestie van risico's incalculeren. Ik doe veel gravelritten vanuit huis (2 min. naar het bos) en dan zou ik in principe met weinig toe kunnen. Ik neem echter eigenlijk altijd een Dynaplug en pompje mee. Dan zit je voor het overgrote deel van de gevallen wel goed. Ga ik een rit van 100km + maken vanuit huis, of ga ik elders gravelen, dan is een aanvullende biba en tyremonkey een must.
Praktisch gezien zit alles in mijn bovenbuistas (op een gravelfiets mag ALLES) en neem ik altijd alles mee.
Pas een keer een rondje met niks mee gedaan. Prompt een snakebite waardoor ik ternauwernood nog thuis kwam. Was wel zwabberen op het eind. Les geleerd.
Edit: ik rijd al heel wat jaren tubeless en heb nog nooit de biba nodig gehad.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 08 jun 2025 21:06
door jackflash
Thanks voor de reacties. Kan ik wat mee. Dan wordt het een Dynaplug, pompje, biba en bandenlichters voor de zekerheid.
Als je een Dynaplug moet gebruiken (bij grotere gaten), zit er dan nog voldoende sealant in de band, of moet je dat dan bijvullen (en dus meenemen) voordat je 'm oppompt?
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 09 jun 2025 07:41
door scottpch64
Met de gravelbike een paar keer meegemaakt dat het gaatje te groot was om te dichten met latex, maar te klein voor een Dynaplug.
Had van Aliepress zo'n Samurai setje bij me waarvan de worstjes/inserts veel dunner waren waarmee ik het gaatje gedicht heb.
Maat van me had van Lezyne een samurai setje bij zich, daarvan waren de worstjes/inserts 1x zo dik als die van Aliepress en die gingen er dus ook niet in...
En eerst het gat groter maken gaat tegen mijn natuur in.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 09 jun 2025 09:48
door CampaYolo
jackflash schreef: ↑08 jun 2025 21:06
Thanks voor de reacties. Kan ik wat mee. Dan wordt het een Dynaplug, pompje, biba en bandenlichters voor de zekerheid.
Als je een Dynaplug moet gebruiken (bij grotere gaten), zit er dan nog voldoende sealant in de band, of moet je dat dan bijvullen (en dus meenemen) voordat je 'm oppompt?
Er zou genoeg latex in de band moeten zitten.
Het spul moet natuurlijk nog wel vloeibaar zijn. Over hoe lang welk merk latex meegaat zijn al topics vol geschreven.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 09 jun 2025 10:07
door daniel1975
scottpch64 schreef: ↑09 jun 2025 07:41
En eerst het gat groter maken gaat tegen mijn natuur in.
Toch werkt dat wel. En nog niet meegemaakt dat ik een dynaplug er niet doorheen kon frotten.
Mevr75 wel pech vorige week, band opengesneden door een paar restanten oesterschelp op het fietspad langs de Oosterschelde. Dan ben je klaar.
Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 09 jun 2025 10:42
door Lcsmet
Als je dan toch een binnenbandje meeneemt, neem dan een stukje buitenband van 15cm lang (hieldraden afknippen) mee ook.
Want als je een scheur in je buitenband hebt helpt enkel een binnenband ook niet meer.
Ik rij met binnenbanden en heb al jaren, gelukkig nog nooit voor mezelf nodig gehad, een stukje buitenband mee, neemt geen plaats in en die paar gram kan met mijn gewicht niet het probleem zijn.

Re: Waarom meer tubeless bij gravel dan race?
Geplaatst: 09 jun 2025 12:27
door walters
Hier ook altijd een stukje buitenband mee. Zelf en collega fietsers al een paar keer mee geholpen.