Pagina 97 van 267

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 17:05
door Lcsmet
Ernie C. schreef:
Joskovic schreef:
Ik ben in ieder geval blij dat we eens ergens anders over kunnen discussieren dan over velgmaten en bandenbreedtes. :lol:
Een bredere band heeft wel meer invloed op de belasting van het onderste balhoofdlager :geek: .
En vooral bij schijfremfietsen worden er bredere banden gemonteerd.
Zou het kunnen dat 23 mm bandjes volledig ongeschikt zijn om de kortere remweg van "remmen met hydraulische schijfremmen" aan te kunnen?

Je ziet ook erg weinig crossers rijden met banden die smaller zijn dan 30 mm. :mrgreen:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 17:07
door 53x11
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Smalle bandjes = kleiner contactoppervlak (lijkt me) = sneller slippen

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 17:30
door daniel1975
Alsof dat nu voor het eerst wordt besproken.... :lol:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 17:34
door Lcsmet
53x11 schreef:Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Smalle bandjes = kleiner contactoppervlak (lijkt me) = sneller slippen
Even hardop denken.
Enkele jaren geleden willen de fietsconstructeurs iedere racefietser op bredere banden.
Nu willen ze iedereen aan de schijfremmen.

Zou het kunnen dat we met zijn allen slachtoffer zijn van een complot? :mrgreen:
daniel1975 schreef:Alsof dat nu voor het eerst wordt besproken.... :lol:
@daniel1975: dat heeft jou toch nog nooit tegengehouden :D

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 18:32
door daniel1975
Klopt, ik heb al heel vaak geroepen dat schijven op racers oa. geen voordeel oplevert ivm beperkt. contactoppervlak met wegdek.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 18:37
door R3x
53x11 schreef:Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Smalle bandjes = kleiner contactoppervlak (lijkt me) = sneller slippen
Ik had juist uit de banden/rolweerstand topics begrepen dat (iets) bredere banden een kleiner contactoppervlak hebben (en daardoor een lagere rolweerstand).

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 18:48
door daniel1975
Ik denk het niet. Het experiment met het laatste stuk rennen naar de top schijnt ook weer geschrapt te zijn :-)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 19:50
door Orlok
MarkVeenstra schreef:Dat is wel een mooie benadering.
"sorry baas, ik heb mijn vakje constructieleer met een 6je gehaald. Dus ik wist voor 60% zeker dat het gebouw overeind zou blijven staan, het zou goed kunnen dat 1 en ander niet helemaal klopt in werkelijkheid" :roll:

Ik ben het wel met kees en 53x11 eens in deze... Ja er is een verschil in belasting van de voorvork. Maar niet op het balhoofd. Wat remt er af? De fietser+fiets. waar grijpt die aan? bij beide remsystemen op dezelfde plek (je hebt je stuur vast, en je fiets grijpt nog aan bij je balhoofd). Bij het remmen moet de voorwaartse snelheid via die route, via de banden afnemen. Je moet jezelf immers schrap zetten bij hard remmen, en dat gaat niet anders bij schijfremmen dan bij velgremmen, je band zit ook niet ineens op een andere plek.

Dus door het remmen, duw jij tegen je stuur aan, bovenkant balhoofd wil naar voren bewegen. Terwijl je band grip met de weg probeert te houden en dus in feite naar "achteren" wil (in relatieve zin natuurlijk, het wiel wordt vertraagd, gaat niet letterlijk naar achteren). vorkbuis wil dus bovenin balhoofd naar voren, onderin balhoofd naar achteren. Aangezien de krachten bij band/weg, en bij stuur, niet wezenlijk verschillen tussen de beide remsystemen, verandert ook de belasting op het balhoofdlager niet.

Is dit een beetje in jip en janneke taal wat er bedoeld wordt?
Yep.!

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 21:02
door raiju
SqueeZer schreef:
chrissiewizzie schreef:Ik heb gehoord dat de Tour volgend jaar op MTB's gereden gaat worden. Uit commercieel oogpunt uiteraard.
Nah Fatbikes :mrgreen: :winkthumb: :winkthumb:
Ik denk dat dat nog best gaat werken, ene Rossi scheen het goed te doen op brede bandjes en schijfremmen.

Hoewel ik de discussie erg grappig vind en de moeite die iedereen neemt om weer constructie en sterkte leer te bespreken: zouden fabrikanten dit zelf al niet bedacht en berekend hebben met info uit de motor en mtb sport. Het is namelijk niet iets nieuws. Ik zou, mocht ik ooit op een disc racer kruipen, een onveilig gevoel hebben mbt de techniek erachter.

Discussieer rustig verder over berekenen, liever nog open een apart topic hierover want dit soort wis- en natuurkundige dingen is nog steeds een hobby van mij.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 21:25
door indobesar
Dan nu een (consumenten)vraag. Welke schijfremmen voor de racefiets zijn de top op dit moment? SRAM, Shimano of Magura?

Of kunnen we beter wachten tot echte specialisten zoals Brembo, Alcon, AP overstappen van de gemotoriseerde tweewielers naar de fietsen...?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 22:53
door Joskovic
Dat zou helemaal geweldig zijn. Schitterende acid green klauwen met CCM discs. :mrgreen:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 10 mar 2017 23:02
door Fietsen?altijd
Gewoon dikke Saints erop monteren. Het eerste beste stoplicht wordt je gelanceerd ;)