Garmin Edge 1000
- vrderuiter
- Forum-lid
In een strook die ik per se zou willen analyseren, ga ik niet stilstaan. Heb ik wel stilgestaan, ga ik dat stuk niet analyseren. Easy as that!
Hier had net zo goed niets kunnen staan...
Oh? Bij intervaltraining is het best gebruikelijk om stil te staan.
En doe je een lang interval, van zeg een half uur, en je moet even stilstaan, bijvoorbeeld voor ander verkeerd, tel je dat dan ook niet mee?
Daarnaast is het ook voor analyse van het geheel belangrijk.
Auto start/stop is alleen leuk voor mensen die enorm opgewonden raken van hoge gemiddeldes
Tip: zet dan ook in je Garmin aan dat nulwaardes niet meetellen voor je gemiddelde vermogen: direct een hoger vermogen!!!
En doe je een lang interval, van zeg een half uur, en je moet even stilstaan, bijvoorbeeld voor ander verkeerd, tel je dat dan ook niet mee?
Daarnaast is het ook voor analyse van het geheel belangrijk.
Auto start/stop is alleen leuk voor mensen die enorm opgewonden raken van hoge gemiddeldes
Tip: zet dan ook in je Garmin aan dat nulwaardes niet meetellen voor je gemiddelde vermogen: direct een hoger vermogen!!!
- vrderuiter
- Forum-lid
Overanalyseren is een vak apart. Gewoon lekker fietsen ook natuurlijk.
Overigens zelf nog nooit stilgestaan bij een intervaltraining. OfteweL auto start/stop werkt wél voor jou, maar niet per sé voor elk ander. Tadaa!
Overigens zelf nog nooit stilgestaan bij een intervaltraining. OfteweL auto start/stop werkt wél voor jou, maar niet per sé voor elk ander. Tadaa!
Stel je doet een duurtraining. Tijdens deze duurtraining moet ik een keer pissen en ik rijd een keer lek. Zonder auto start/stop zou ik enorm lage waardes krijgen, waardoor ik deze training eigenlijk niet meer kan vergelijken met andere duurtrainingen.
Geef dan 1 goed argument voor auto start/stop. Ik zie echt geen enkele reden om het aan te zetten, en heel veel redenen om het altijd uit te zetten.vrderuiter schreef:Overanalyseren is een vak apart. Gewoon lekker fietsen ook natuurlijk.
Overigens geldt dat ook voor het zogenaamde smart recording van Garmin: dit moet echt altijd uit staan, maar gelukkig doen de meeste units dit zodra een vermogensmeter verbonden is, maar niet als je alleen met hartslagmeter rijdt.
Elke goede analyse begint met het verzamelen van gegevens van een zo hoog mogelijke kwaliteit. Waarom zou je anders gegevens opnemen?
- vrderuiter
- Forum-lid
For the fun of it!
Nee, ik durf het omgekeerde te beweren: die training is toch al niet goed te vergelijken. Pauzes in je opname maken dit alleen maar erger.havana schreef:Stel je doet een duurtraining. Tijdens deze duurtraining moet ik een keer pissen en ik rijd een keer lek. Zonder auto start/stop zou ik enorm lage waardes krijgen, waardoor ik deze training eigenlijk niet meer kan vergelijken met andere duurtrainingen.
En ja, een korte plaspauze of even wachten bij een stoplicht zijn van belang voor je gemiddeldes.
Of ga je nu stellen dat 3 uur 150W hetzelfde is als 2 uur 150W, 10 minuten een bandje plakken, en een uur 150W?
Overigens vallen die enorm lage waardes heel erg mee: je gemiddelde vermogen zal ongeveer 10W lager uitvallen.
Overigens beveelt ook bijvoorbeeld een site als Trainingpeaks aan autopause uit te schakelen, en Golden Cheetah geeft soms hele rare getallen als er pauzes in je bestanden zitten. (dat is overigens geen fout, het analyseert gewoon correct de foutieve input, en heeft ook opties om je bestand zo goed mogelijk te fixen).
Laatst gewijzigd door athhretjt op 28 jun 2016 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Om goed te vergelijken wil je toch juist het gemiddeld vermogen over de tijd waarin je bezig bent met sporten meten (dus de netto tijd en niet de bruto tijd)? Anders zou je het beste 24 uur per dag je vermogensverbruik kunnen meten, om vervolgens je gemiddelden te kunnen vergelijken. Want wat is nu het verschil tussen de 8 uur die je slaapt (en niet traint) en de 10 minuten dat je dat bandje staat te plakken (en je niet traint).
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Je wil toch je gemiddelde vermogen weten als je op de fiets zit? Ik hoef mijn vermogen tijdens het banden plakken of pissen niet te weten eigenlijk. Maar (om havana's woorden even te gebruiken) 'Ik kan het mis hebben'.athhretjt schreef:Nee, ik durf het omgekeerde te beweren: die training is toch al niet goed te vergelijken. Pauzes in je opname maken dit alleen maar erger.havana schreef:Stel je doet een duurtraining. Tijdens deze duurtraining moet ik een keer pissen en ik rijd een keer lek. Zonder auto start/stop zou ik enorm lage waardes krijgen, waardoor ik deze training eigenlijk niet meer kan vergelijken met andere duurtrainingen.
En ja, een korte plaspauze of even wachten bij een stoplicht zijn van belang voor je gemiddeldes.
Of ga je nu stellen dat 3 uur 150W hetzelfde is als 2 uur 150W, 10 minuten een bandje plakken, en een uur 150W?
Overigens vallen die enorm lage waardes heel erg mee: je gemiddelde vermogen zal ongeveer 10W lager uitvallen.
Niet helemaal: korte pauzes, waarin je immers ook lichamelijk herstelt, zijn echt belangrijk om mee te tellen.
Stel: ik rij een rondje van 10 minuten me helemaal kapot, pauzeer dan 10 minuten, en rij dan weer 10 minuten zo hard mogelijk. Het gemiddelde vermogen van die 30 minuten is dan veel relevanter, dan het gemiddelde over de 20 minuten die je bezig bent. Immers, je zal nooit het vermogen van die 20 minuten achter elkaar kunnen fietsen. (daarnaast is het natuurlijk veel interessanter om naar de losse 10 minuten rondjes te kijken, maar dat is een ander punt.)
Stel: ik rij een rondje van 10 minuten me helemaal kapot, pauzeer dan 10 minuten, en rij dan weer 10 minuten zo hard mogelijk. Het gemiddelde vermogen van die 30 minuten is dan veel relevanter, dan het gemiddelde over de 20 minuten die je bezig bent. Immers, je zal nooit het vermogen van die 20 minuten achter elkaar kunnen fietsen. (daarnaast is het natuurlijk veel interessanter om naar de losse 10 minuten rondjes te kijken, maar dat is een ander punt.)
Eigenlijk wil je beide weten. Je maximale vermogen over een langere periode ga je bijvoorbeeld overschatten, als je de pauzes niet meetelt.ypuh schreef: Je wil toch je gemiddelde vermogen weten als je op de fiets zit? Ik hoef mijn vermogen tijdens het banden plakken of pissen niet te weten eigenlijk. Maar (om havana's woorden even te gebruiken) 'Ik kan het mis hebben'.
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Maar dat is gewoon moedwillig de boel flessen/jezelf voorliegen. Normaal gesproken maak ik ritten van 2.5 - 5 uur zonder te stoppen. Dat daar dan een keer een korte plaspauze (gewoon ergens in de bosjes), rood stoplicht of lekke band tussen zit is niet echt uit vrije wil.athhretjt schreef:Niet helemaal: korte pauzes, waarin je immers ook lichamelijk herstelt, zijn echt belangrijk om mee te tellen.
Aangezien ik niet altijd een rood stoplicht zie (woon in Friesland en die hebben we hier niet zoveel), hoef te plassen of een lek rij, heb ik liever gewoon de cijfers zonder die toevalligheden en gebruik ik automatisch pauzeren.
De ritten dat ik wel bewust stop, zoals een toertocht met twee stempelposten, neem ik de hartslag, vermorgens (ik heb geen vermogensmeter, maar toch) en gemiddelde snelheid helemaal niet serieus en log ik bij wijze van alleen voor de route en kilometers.
Vermogen niet meetellen als deze 0 (benen stil) is lijkt me wel uit den boze voor een goede analyse.