Pagina 94 van 103

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 16:15
door StevieSeagal
Ik ben wel benieuwd waarom er is gekozen voor een velgrem en niet voor schijfremmen. Wat is de gedachte hier achter?

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 17:29
door abdr
https://windcycleworks.nl/post/643446147730587648/wind59-roberts-full-custom-reisfiets-de schreef:Ogen op chainstay voor montage van standaard (bij dropout)
tumblr_ef72fbf373b3579e866500906763b170_5343adce_1280.jpg
Ik ben niet zo onder de indruk van dit detail. Ik veronderstel dat het gemaakt is om zowiets als een ESGE Comp 18 achterstandaard te bevestigen, d.w.z. 2 gaten 18mm uit elkaar? Buiten de problemen inherent aan dit systeem -- bij mij kwam zo'n ESGE Comp 18 door trillen altijd los -- lijkt mij dat er toch wel heel weinig weerstand is tegen de torsie die de standaard op de chainstay uitoefent. Daarenboven hebben dat soort achterstandaarden een vlak plaatje nodig om op gemonteerd te worden?

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 19:37
door MarkVeenstra
StevieSeagal schreef: 18 feb 2021 16:15 Ik ben wel benieuwd waarom er is gekozen voor een velgrem en niet voor schijfremmen. Wat is de gedachte hier achter?
Maar er is wel gekozen voor hydraulisch. Dus de voordelen van dosseerbaarheid, en de al om geprezen extra remkracht (met weinig knijpkracht) heb je in ieder geval gewoon te pakken zo. En als het met dikke banden gewoon past, waarom niet?

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 19:48
door Douglas
Fiets is ook bedoelt voor woon-werk. Zal dus nooit een heuvel zien neem ik aan. En wel met weer en wind rondrijden. Dus eigenlijk wel een slimme keuze.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 20:07
door MarkVeenstra
Ik snap het heuvelargument niet.
Met hydraulische remmen en dikke banden kan je toch juist extreem goed vertragen? Uitermate geschikt juist voor afdalingen (incl bepakking bijvoorbeeld).
In dit geval is de schijf waarop geremd wordt de velg, that's all.

Voordeel, meer clearance tussen blokken en remvlak. Nadeel, slijtage velgen. C'est tous.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 18 feb 2021 20:17
door thestudent
In het verslag op de website staat dat de klant de wielen met naaf en een set magura hydraulische velgremmen al had op de vorige fiets. Trouwens gewoon een zeer betrouwbare combinatie. Dat remmen komt wel goed.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 19 feb 2021 08:34
door rikkert
Vind het wel leuk. Gewoon kiezen voor wat jij het best vindt werken. Dus velgremmen. Bij een standaardfiets lukt je dat niet meer. Dat is wel een voordeel van maatwerk.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 19 feb 2021 09:27
door bartv
Bedankt voor de reacties!
.
Wat betreft de velgremmen: dat was inderdaad de keuze van de klant omdat hij al een set Magura HS33 remmen heeft en een (wiel met) een non-disc versie van de Rohloff Speedhub. Voor het beoogde gebruik zijn deze remmen verder gewoon prima.
.
.
abdr schreef: 18 feb 2021 17:29 ...
Ik ben niet zo onder de indruk van dit detail. Ik veronderstel dat het gemaakt is om zowiets als een ESGE Comp 18 achterstandaard te bevestigen, d.w.z. 2 gaten 18mm uit elkaar? Buiten de problemen inherent aan dit systeem -- bij mij kwam zo'n ESGE Comp 18 door trillen altijd los -- lijkt mij dat er toch wel heel weinig weerstand is tegen de torsie die de standaard op de chainstay uitoefent. Daarenboven hebben dat soort achterstandaarden een vlak plaatje nodig om op gemonteerd te worden?
@abdr: Montage van standaard functioneert prima. Laat zich juist niet goed tegen een plat plaatje monteren (vanwege vorm binnenkant) en de montageogen vallen nu precies mooi in de montagegroef. Een goed voorbeeld van waarom ik dit soort onderdelen graag tijdens de bouw bij de hand heb (directe testfit).
Qua belasting kan de chainstay veel hebben (wanddikte) en hij is op die plek extra verstevigd.
De klant heeft hiervoor ook met deze standaard gereden waarbij lostrillen geen issue was. Daar heb ik ook gewoon vertrouwen in (twee M6 bouten en een lik Loctite).

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 19 feb 2021 14:16
door jwkeij
Dat kleurtje doet ‘t hem wel, zeg!
Nog een lid van de mooiste-blauw-tint-club!

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 19 feb 2021 15:42
door abdr
bartv schreef: 19 feb 2021 09:27 @abdr: Montage van standaard functioneert prima. Laat zich juist niet goed tegen een plat plaatje monteren (vanwege vorm binnenkant) en de montageogen vallen nu precies mooi in de montagegroef. Een goed voorbeeld van waarom ik dit soort onderdelen graag tijdens de bouw bij de hand heb (directe testfit).
Qua belasting kan de chainstay veel hebben (wanddikte) en hij is op die plek extra verstevigd.
De klant heeft hiervoor ook met deze standaard gereden waarbij lostrillen geen issue was. Daar heb ik ook gewoon vertrouwen in (twee M6 bouten en een lik Loctite).
Bedankt voor je antwoord, Met een plat plaatje bedoelde ik een blokje, de ESGE standaard heeft van binnen een brede groef met afgeschuinde zijkanten. De bedoeling is dat de standaard op dat blokje geklemd wordt. Pletscher verkoopt die blokjes voor framebouw. Als ik het goed begrijp wordt de standaard nu op de montageogen geklemd?

Illustratie: blokjes van Pletscher om in het frame te solderen, de bovenkant moet tegen de chainstay
blokjes esge.jpg

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 19 feb 2021 16:31
door bartv
Die blokjes ken ik. In plaats daarvan heb ik dus direct 2 oversized bidonogen in de versterkte chainstay gesoldeerd.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 15 mar 2021 11:15
door bartv
Een SPECIAL ROAD met Randonneur-extra's (voorrekje en lamp met naafdynamo).
Meer foto's en info op de website: https://windcycleworks.nl/post/64571298 ... pim-was-op
DSC_3644.JPG
DSC_3642 - 32.JPG
DSC_3665 bewerkt.JPG