Re: Wind Cycleworks
Geplaatst: 18 feb 2021 16:15
Ik ben wel benieuwd waarom er is gekozen voor een velgrem en niet voor schijfremmen. Wat is de gedachte hier achter?
Fiets - Race en MTB website voor wielrenners, sportieve fietsers, mountainbikers
https://www.fiets.nl/forum/
Ik ben niet zo onder de indruk van dit detail. Ik veronderstel dat het gemaakt is om zowiets als een ESGE Comp 18 achterstandaard te bevestigen, d.w.z. 2 gaten 18mm uit elkaar? Buiten de problemen inherent aan dit systeem -- bij mij kwam zo'n ESGE Comp 18 door trillen altijd los -- lijkt mij dat er toch wel heel weinig weerstand is tegen de torsie die de standaard op de chainstay uitoefent. Daarenboven hebben dat soort achterstandaarden een vlak plaatje nodig om op gemonteerd te worden?https://windcycleworks.nl/post/643446147730587648/wind59-roberts-full-custom-reisfiets-de schreef:Ogen op chainstay voor montage van standaard (bij dropout)
Maar er is wel gekozen voor hydraulisch. Dus de voordelen van dosseerbaarheid, en de al om geprezen extra remkracht (met weinig knijpkracht) heb je in ieder geval gewoon te pakken zo. En als het met dikke banden gewoon past, waarom niet?StevieSeagal schreef: ↑18 feb 2021 16:15 Ik ben wel benieuwd waarom er is gekozen voor een velgrem en niet voor schijfremmen. Wat is de gedachte hier achter?
@abdr: Montage van standaard functioneert prima. Laat zich juist niet goed tegen een plat plaatje monteren (vanwege vorm binnenkant) en de montageogen vallen nu precies mooi in de montagegroef. Een goed voorbeeld van waarom ik dit soort onderdelen graag tijdens de bouw bij de hand heb (directe testfit).abdr schreef: ↑18 feb 2021 17:29 ...
Ik ben niet zo onder de indruk van dit detail. Ik veronderstel dat het gemaakt is om zowiets als een ESGE Comp 18 achterstandaard te bevestigen, d.w.z. 2 gaten 18mm uit elkaar? Buiten de problemen inherent aan dit systeem -- bij mij kwam zo'n ESGE Comp 18 door trillen altijd los -- lijkt mij dat er toch wel heel weinig weerstand is tegen de torsie die de standaard op de chainstay uitoefent. Daarenboven hebben dat soort achterstandaarden een vlak plaatje nodig om op gemonteerd te worden?
Bedankt voor je antwoord, Met een plat plaatje bedoelde ik een blokje, de ESGE standaard heeft van binnen een brede groef met afgeschuinde zijkanten. De bedoeling is dat de standaard op dat blokje geklemd wordt. Pletscher verkoopt die blokjes voor framebouw. Als ik het goed begrijp wordt de standaard nu op de montageogen geklemd?bartv schreef: ↑19 feb 2021 09:27 @abdr: Montage van standaard functioneert prima. Laat zich juist niet goed tegen een plat plaatje monteren (vanwege vorm binnenkant) en de montageogen vallen nu precies mooi in de montagegroef. Een goed voorbeeld van waarom ik dit soort onderdelen graag tijdens de bouw bij de hand heb (directe testfit).
Qua belasting kan de chainstay veel hebben (wanddikte) en hij is op die plek extra verstevigd.
De klant heeft hiervoor ook met deze standaard gereden waarbij lostrillen geen issue was. Daar heb ik ook gewoon vertrouwen in (twee M6 bouten en een lik Loctite).