Nee Orlok.
Heb ik uiteraard hier gehaald.(Leeuwarden).
voor de jongeren hier een stukkie geschiedenis>
Polen was net(1981) het eerste Oost Europese land wat los kwam van het communistisch juk(Poolse leider was generaal Jaruzelski en de Poolse vakbondbestuurder van de werf waar alles begon (de omwenteling)was Lech Walesa) .
Dus daar kwam je nu niet direct.In 1980/81 zat ik in dienst. En de Russen en de Oost Blokkers hielden we heel goed in de gaten bij de verbindingdienst waar ik zat. In Utrecht had je een grote bunker(bombestendig) en daar werd alles afgeluisterd en gevolgd. Leek veelwat je in oorlogsfilms ziet zo druk aan mensen.(Onderzeeboten en werkelijk verder alles aan bewegingen van vijandig materiaal)
Ik zelf zat overigens op een verbindingskantoor op een kazerne in Utrecht.En dat allemaal dank zij mijn typ-diploma(een typmachine is een soort laptop met grote toetsen die er bovenop liggen

). Tevens gebruikten we een Telex(een soort hele grote typmachine

waar je ponsbanden mee kunt maken en vervolgens speersnel

kunt versturen).
verder>
Toen moest je ook nog voor de 2x rijexamenen doen met het Chauffeursdiploma.(vrachtwagen dus).Dat was eigenlijk meer een rijvaardigheid test.Iedereen slaagde ook wel daarvoor.
Volgens mij hebben ze dat later afgeschaft.(Want je had immers al een groot rijbewijs).
Theorie lessen en bijhorende mondelinge examens, bestond uit 3 delen.Motortechniek,Zeer uitgebreide Verkeerregels en Algemene kennis(groot administratief gedeelte).
Kortom een dure grap en koste veel tijd vanzelf.(om te leren en de lessen zelf bijtewonen)Sommigen hadden nogal wat moeite met al die theorie teksten ,die je moest leren. Dus die hebben echt hun uiterste best moeten doen omdat diploma te halen om bus- of vrachtwagenchauffeur te kunnen worden.(bij een bushad jeookweer een certificaatnodig nl; personenvervoer).Later moest je overigens overal apart! voor afrijden.Ik heb alles nog in 1 gekregen. Nu is allang alles apart.(vrachtwagen/bus/aanhanger). Maar ja vroeger reed mijn opa af(rond 1925) met een zelf!! meegenomen auto en de tandarts

(die had als een van de weinigen een auto) ......die nam het rijexamen(geen theorie) af.100 meter vooruit rijden en 100 meter terug en hup gelijk al zijn rijbewijzen van auto t/m vrachtwagen en bus.
Elke provincie had zijn eigen voorletters op het kenteken, dus hier FRL...... (en dan je kentekennummer).
De afsluitdijk was er nog niet eens en elke rit van Friesland naar Holland en verder was een wereldreis. De hoofdwegen waren erg smal en alle rivieren moest je over met een pont(bruggen daarover waren er nog niet).. En strooien (in de winter) deden ze niet.Die eerste vrachwagenchauffeurs waren echte pioniers ,...de eerste trucks hadden een houten cabine en een kettingaangedreven motor die 20 km per uur wou.Maar ja de technische- en chassisverbeteringen volgden zich snel op. En dus ook de snelheden daarmee. Een rit van Friesland naar Limburg duurde een "eeuwigheid". En werkweken van ruim 80-90 uur waren aardig normaal.
Maar je kunt nu in Oost Europa(oaPolen dus). zo ń benodigd chauffeursdiploma en de benodigde diverse certificaten daarbij(oa personenvervoer, gevaarlijke stoffen) voor een minuscuul bedrag krijgen(vervalste dus) en je hoeft dus helemaal niets te leren.
Dat is ongelooflijk oneerlijk

vanzelf ten opzichte van de jongens(en vrouwen tegenwoordig) die deze in Nederland (of waar dan ook) hebben behaald. En ze controleren(langs de weg) daar lang niet goed genoeg oper
Er wordt zoveel gerotzooid met vervalste diplomaś, rijbewijzen ed benodigde diplomaś om hier in het westen te kunnen werken.
In de randstad hebben ze wel personenauto-rijscholen betrapt,die gewoon rijbewijzen verkochten! tegen voorafgesproken bedragen en/of andere mensen laten afrijden en theorie examen laten doen.
IK vraag me dan ook af,of de politie wel goed controleerd en de verzekeringsmaatschappij)....dat het wel een echt rijbewijs en/of chauffeursdiploma is wat de chauffeur heeft behaald.(Dit uiteraard bij een ongeluk).
In het hele vrachtvervoer over de weg, zit heel veel bedrog.Ook in het chemische vervoer. Alleen op het terrein van bv de chemiefabriek wordt vaakdoor een gecertificeerde chauffeur(wordt gecontroleerd) de vrachtwagen met gevaarlijk stoffen gereden.Buiten het terrein wordt weer gewisseld van chauffeur(aanhanger eigenlijk ) en hup rijden maar metde "levensgevaarlijke"lading.
Nou soms slaan ze ook door wat certicaten betreft.Zomoest ik alnog mijn heftruckrijbewijs halen ,!terwijl ik al 15 jaar op verschillende heftrucken heb gereden. Misschien wel 10.000 den-pallets verreden en duizenden werkuren.
Het lijkt me sterk ...dat al heftruck certicaten ook allemaal wel eerlijk zijn behaald.(Die moet je hebben om op een heftruck te rijden.)
Maar terug naar de imitatie fietsen en onderdelen, maar weer.
