Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

hollowtech in stalen frame

bbinnenweg
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2015 17:03

bbinnenweg 01 mar 2015 17:37

Ik wil een stalen reynolds 531 (o.i.d.) tourfiets gaan gebruiken als woon-werk fiets. Is het simpel om daar een 'post 2010' crankset in de kopen zoals een hollowtech 2? Ik weet inmiddels dat die spullen snel kunnen slijten, maar ook snel en goedkoop te vervangen zijn. Mijn grote bezwaar tegen moderne oversized alu fietsen is dat ik ze gewoon niet mooi vind. In ieder geval de Jan Janssen impress die ik nu heb niet. (achternaaf, en aandrijflijn vervangen na ca 3000KM)

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 01 mar 2015 17:44

Ja, dat kan gewoon.
.................

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mar 2015 18:09

De allernieuwste BB hebben een kleinere buitendiameter waardoor deze mooier op het frame aansluit. Hier een plaatje van de BBR60 /6800 in mijn Gazelle frame.
Afbeelding

bbinnenweg
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2015 17:03

bbinnenweg 01 mar 2015 18:17

Zo, jullie zijn snel, bedankt voor de info. Ga ik een oldtimer van wat implantaten voorzien, the best of two worlds, i hope. (als het maar beter is dan de metaal op metaal prothesen..)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 mar 2015 18:38

Je moet alleen in de gaten houden welk type schroefdraad er in het frame zit.
Het resultaat mag je in het retro/oudere fietsen-topic plaatsen. :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2015 18:57

Je moet wel de bracketpot laten vlakken.

oldsteel

oldsteel 01 mar 2015 20:51

vertrouwen is goed, controleren is beter.

heb ooit een bracket gemonteerd, zonder te vlakken.

niets anders dan problemen met lagers en speling.

toch maar gevlakt, probleem opgelost.

de kosten van het vlakken, wegen niet op tegen de ellende die je krijgt doordat de lagers niet "haaks" in het frame zitten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 mar 2015 09:50

oldsteel schreef:
de kosten van het vlakken, wegen niet op tegen de ellende die je krijgt doordat de lagers niet "haaks" in het frame zitten.
Als je schroefdraad scheef getapt is, dan mag je zoveel vlakken als je wil.

Omgekeerd zal je bij recht getapte schroefdraad en niet gevlakt bb de cups een fractie kunnen scheeftrekken in de schroefdraad.

Het is dus een én-én verhaal.

Plaats reactie