Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 705: snelheid bij klimmen te laag

steady
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:03

steady 09 mei 2011 15:15

Ik constateer een onauwkeurigheid op twee punten:
- snelheid. Onder bomen is dat echt waardeloos. Als ik, volgens mijn cateye, 25 km/uur rijd, variert de Edge tussen 17 en 28.
- hoogte. op mijn vaste trainingsrondjes krijg ik steeds een andere hoogte voor dezelfde heuvel. En dat kan echt flink varieren. Soms geeft hij aan hoogte is 40 meter, en een paar uur later voor dzelfde heuvel! En allerlei variaties op andere momenten.
Doe ik iets fout?

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 09 mei 2011 16:15

Snelheid: gebruikt hij soms nog steeds de GPS gegevens?
Hoogte: is berucht onnauwkeurig via goedkope GPS. Professionele GPS is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 09 mei 2011 16:50

Interessant topic. Temeer daar ik dit weekend volgens mijn polar cs400 een tocht van bijna 197 km gereden heb, terwijl een van mijn fietsmaten met zijn Garmin (ook een 705 volgens mij) zo'n 7 km minder op de teller had. Kan dat komen door het fietsen onder de bomen (we reden in de Ardennen) en als je dan klimt en die klim bevat bochten, dat de GPS correctie niets meer uithaalt? Want als de afstand achteraf gecorrigeerd moet worden berekent de GPS de afstand tussen 2 punten, terwijl je daar via allerlei bochten gekomen bent, toch?

@ajhoff Moet ik de garmin 705 als categorie "goedkoop" zien? Ik zou voor dat bedrag toch een nauwkeuriger GPS verwachten. Wat is dan professioneel volgens jou?
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 09 mei 2011 17:10

[quote="magoo"]@ajhoff Moet ik de garmin 705 als categorie "goedkoop" zien? Ik zou voor dat bedrag toch een nauwkeuriger GPS verwachten. Wat is dan professioneel volgens jou?[/quote]
Professioneel is waar dergelijke metingen er echt toe doen. In de landmeting en het militaire apparaat bijvoorbeeld. Reken maar op apparatuur van tienduizenden tot honderdduizenden (of meer) euro's. De edge is daarbij vergeleken speelgoed. Leuk speelgoed, maar toch speelgoed.

Daarnaast is een consumenten GPS nooit nauwkeuriger dan 10m horizontaal (met enig geluk). Wil je nauwkeuriger moet je met het leger gaan praten. Kun je kiezen tussen het raam of de deur en de verdieping, maar die houden die nauwkeurigheid mooi voor zichzelf :D

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 09 mei 2011 17:53

@ajhoff Hmm, ja dat zijn wel andere bedragen! ;)
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

studentje21
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 aug 2010 21:30

studentje21 09 mei 2011 18:10

Ik fiets normaal in Holland en kom dus geen noemenswaardige hoogteverschillen tegen. Afgelopen weekend in Limburg wezen fietsen. Vooral op Camerig en de Vaalserberg verschilde de snelheid van m'n kilometerteller en m'n Garmin 705 nog wel eens. Ik neem aan dat dit door de bochten/bossen komt aangezien m'n snelheid op de Schweiberg wel klopt, dit is zo ongeveer een rechte weg naar boven.
Misschien voor m'n vakantie in de Pyreneeën toch maar even de cadansmetermagneet installeren, dan kan m'n gewone kilometerteller eraf.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 09 mei 2011 18:11

Pffff..... Dit hele topic is een opluchting! Lag mijn lage klimsnelheid toch aan de Garmin en niet aan mij :D
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 mei 2011 21:25

[quote="rbr"]Pffff..... Dit hele topic is een opluchting! Lag mijn lage klimsnelheid toch aan de Garmin en niet aan mij :D[/quote]

Heb het altijd geweten :-))))
YFood !!!

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 17 mei 2011 01:50

[quote="Gert-J0"]Yep,

Ik heb mijn kilometer teller nog op mijn fiets.
Als ik aan het klimmen ben is de afwijking wel 3 tot 4 km per uur.
en dat merk ik ook met het gemiddelde. Deze is ook+/- 0.75 per uur lager terwijl het aantal km en de tijd wel gelijk is.[/quote]

als de KM en de tijd hetzelfde is, kan er nooit een verschillende snelheid zijn.

dusss??

studentje21
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 aug 2010 21:30

studentje21 18 mei 2011 19:55

@Stoli,

Kan wel! De uitleg heeft al eerder op het forum gestaan.
Stel met een GPS wordt op punt 1,2,3,4,5,etc de positie bepaald.
De tijd tussen deze punten wordt gemeten en zo wordt de snelheid bepaald.

Er is 1 ding waar GPS slecht in is, dat zijn abrupte verandering van richting (haarspeldbochten) en hoogteverschil.
Stel tussen punt 3 en 4 maak je een bocht. Het GPS systeem bepaald dan de kortste route tussen deze punten, maar de tijd tussen deze punten wordt niet evenredig verkort.
Hierdoor wordt de snelheid lager.
Een zelfde redenering gaat op voor de hoogte.

Bij het afdalen geldt echter het tegenovergestelde.
Hierdoor zal de totale afstand niet veel verschillen van de 'echte' afstand maar zijn er dus wel verschillen in de actuele snelheid.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mei 2011 20:13

Ja, maar tussen de punten 1, 2, 3 enz zit maar 1 seconde verschil. Er onstaat veel meer fout door de onnauwkeurigheid van de GPS dan door het interval van 1 seconde. Nieuwe GPS modules hebben overigens al een update rate van 10 Hz, dan is er dus helemaal geen spraken meer van bovenstaand verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

studentje21
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 aug 2010 21:30

studentje21 18 mei 2011 21:40

Dit was ik inderdaad vergeten mee te melden. Vanwege de onnauwkeurigheid wordt een (gewogen) gemiddelde genomen als de snelheid tussen de punten. Dit is ook de reden dat een gps module altijd langzamer reageert op versnellingen/vertragingen.
Bij het eerste meetpunt waar de hogere snelheid wordt waargenomen, wordt dit punt aangemerkt als zijnde een meetfout.

Plaats reactie