Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2014/2015

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 01 feb 2015 21:02

Wout van Aert is nagenoeg het hele seizoen de te kloppen man geweest. Ook Mathieu heeft een paar keer in een rechtstreeks duel het onderspit moeten delven. De laatste weken leek Mathieu toch minstens net zo sterk. Als..als...als..dan had had Wout ook kampioen kunnen worden, hij is het waard. Als Mathieu bij zijn gedurfde sprongen over de balken zich geblesseerd had, dan was Lars misschien wel kampioen geweest. Dat was hij waarschijnlijk ook geweest als die 2 voor hem bij de beloften gestart waren, zoals ze van plan waren (maar gelukkig voor de sport niet gedaan hebben).
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 01 feb 2015 21:09

Jullie commentaar is soms hilarisch:

- Timo: Van Aert heeft helemaal niet beweerd dat hij de sterkste was. Ik heb hem horen verklaren dat hij motivatie zag in een splinternieuwe fiets, dat dat een foute keuze bleek en dat hij daar achteraf dan niet over moet janken.
- Als een ketting die eraf vliegt geen pech wordt genoemd, maar een lekke band wel, dan haak ik af.

Het had een felle strijd geweest tussen die 2 zonder die 3 voorvallen, daar blijf ik zeker van.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 feb 2015 21:16

VDPoel is een terechte en hele mooie winnaar.

Sowieso moet er niet teveel heisa rond VDP en Van Aert gemaakt worden: die twee zijn allebei jonger dan de helft van de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier ;)
Dus gun die jongens alles, zowel roem, als fouten / misstappen / hier-altijd-weer-anders geïnterpreteerde commentaren...

Wat mij wél interesseerde aan de pech van Van Aert:
Iedereen had het over zijn nieuwe fiets. Het probleem met zijn afgevallen ketting lijkt mij echter los te staan van zijn frame, maar vooral te maken te hebben met zijn aandrijving en meer bepaald voorderailleur en/of schakelgedrag. Ik weet dat hij met SRAM rijdt, maar weet iemand welke crank + voorderailleur + ketting? Ik vermoed dat de boel niet helemaal perfect stond afgesteld, dan wel dat Van Aert misschien een beetje te heftig schakelt/trapt of de ketting misschien iets te vaak scheef heeft liggen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 01 feb 2015 21:22

Pelep schreef:
Kan je dat staven met feiten? Want ik heb niks dan superlatieven gehoord over VDP, dat Ferrand-Prevot een meer dan terechte WK is en dat Andreassen een ijzersterk supertalent is. Niks van excuses gehoord integendeel, wel de eigen missers/fouten die worden besproken en dat is maar logisch ook zeker.
Sorry het was niet mijn bedoeling om jullie kwaad te maken, probleem met geschreven tekst is dat het altijd anders kan overkomen dan iemand het bedoelt. Er is altijd genoeg respect voor de winnaar, dat zei ik ook niet.

Heb geprobeerd het terug te zoeken en nu blijkt dat het geen commentator was, maar in het interview van van Aert zelf "Vooraf had ik er wellicht voor getekend, maar nu voelt het dat ik goud verlies. Van der Poel was niet beter. Ik voelde me de sterkste in de koers."

De zwarten, pagina terug heeft Timo een foto van de fiets staan. Geen voor voorderailleur

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 01 feb 2015 21:33

de zwarten schreef:VDPoel is een terechte en hele mooie winnaar.

Sowieso moet er niet teveel heisa rond VDP en Van Aert gemaakt worden: die twee zijn allebei jonger dan de helft van de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier ;)
Dus gun die jongens alles, zowel roem, als fouten / misstappen / hier-altijd-weer-anders geïnterpreteerde commentaren...

Wat mij wél interesseerde aan de pech van Van Aert:
Iedereen had het over zijn nieuwe fiets. Het probleem met zijn afgevallen ketting lijkt mij echter los te staan van zijn frame, maar vooral te maken te hebben met zijn aandrijving en meer bepaald voorderailleur en/of schakelgedrag. Ik weet dat hij met SRAM rijdt, maar weet iemand welke crank + voorderailleur + ketting? Ik vermoed dat de boel niet helemaal perfect stond afgesteld, dan wel dat Van Aert misschien een beetje te heftig schakelt/trapt of de ketting misschien iets te vaak scheef heeft liggen?

Van Aert reed met 1 tandwiel voor. Zie uitleg Timo in 1 van de eerdere posts!
Laatst gewijzigd door hd op 01 feb 2015 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 01 feb 2015 21:35

daniel1975 schreef:Ik heb een deja-vu.....iets met een tijdritfiets in de Tour :D :D
Me too!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 21:40

gede schreef:- Timo: Van Aert heeft helemaal niet beweerd dat hij de sterkste was.
Niet? Goh...
"Ik had echt superbenen en mag zeggen dat ik de beste man van de koers was, maar daar koop ik niks mee. Ik win vandaag geen zilver, ik verlies goud."
Bron: http://www.hln.be/hln/.../Wout-van-Aert ... oers.dhtml
gede schreef:- Als een ketting die eraf vliegt geen pech wordt genoemd, maar een lekke band wel, dan haak ik af.
Dan had hij gewoon voor een fiets moeten kiezen waar de ketting niet zo makkelijk afliep (dat deed hij uiteindelijk ook door na de twee afgelopen kettingen terug naar zijn oude fiets te wisselen, waarna het niet mee gebeurde maar dat was te laat). Geen pech dus maar eigen schuld.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 feb 2015 21:53

Pffff, wat ligt het plots allemaal gevoelig.

Een prachtige prestatie van Matthieu, die echt tot het laatste heeft moeten doorgaan om Lars en Wout af te houden.

Wout heeft na de koers gezegd dat hij het meeste last had van zijn valpartij. Recht blijven is nu eenmaal essentieel in cyclocross.

Twee Nederlanders of het podium bij de profs, een Belg als winnaar bij de beloften, een Deen bij de juniores en een Francaise bij de dames. Betere reclame voor het veldrijden lijkt me niet mogelijk.

En bovendien, als Belg, genoten van al die mooie koersen, dit weekend.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 01 feb 2015 22:21

timo2.0 schreef:Start dan gewoon meteen op vertrouwd materiaal in plaats van achteraf zeuren dat je de sterkste was. Dit soort materiaalpech is eigen schuld dikke bult...
Dat hij maar met z'n vertrouwd materiaal had moeten starten heb je overgroot gelijk in. Maar zeuren? Hij is ontgoocheld, als dat al niet meer mag na zo een inhaalrace? Jij ooit al eens geïnterviewd na zo een inspanning en emoties?

Je geeft wel maar een eenzijdig beeld. Dit is ook Van Aert:
"Dus ben ik voluit voor die medaille gegaan. Mijn plan op voorhand was om altijd te blijven gaan en zeker niet op te geven, maar het is toch jammer dat ik er niet samen met Mathieu een mooie race van kon maken. Hij was vandaag ook gewoon zéér sterk, hij is een mooi wereldkampioen.
...
Ja, ik reed voor met een enkelvoudige plaat, en dat was in het verleden een dubbele. Maar ik had er al een paar keer mee gereden, en er was geen enkel probleem. Maar we moeten nu niet met modder gaan gooien. En het was toch vooral de val die me last heeft bezorgd, niet de kettingproblemen. En dat was mijn eigen schuld: het lag er daar vettig bij en ik ben er te onstuimig ingereden. Ik had misschien ook al na mijn eerste kettingprobleem moeten wisselen, dan had ik het daarna misschien niet meer voorgehad. Maar ik wilde vooral snel weer aansluiten.."
(het Nieuwsblad)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 feb 2015 08:22

Dan weet je meteen waarom er in het veleden met twee geleiderplaten (afgedraaide kettinbladen) werd gereden. Gaat de ketting stuiteren (als er even geen druk wordt gezet) dan nemen deze platen de funktie van de voorderailleur over en houden de ketting op het blad.

En van Aert was wellicht fysiek gewaagd van VDP maar had het overall gewoon niet heel best op orde (en dan kun je treuren - begrijpelijk - maar wordt je terecht uiteindelijk niet de winnaar). Blijf me verbazen hoe gefocussed VDP op zijn leeftijd richting de grote wedstrijden leeft. Het hele seizoen hard rijden gaat gewoon niet, denk dat hij met deze instelling heel erg ver kan komen in een aantal voorjaarsklassiekers.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2015 08:52

vdphad alles onder controle. wisselde elke keer, sprong op 't laatste niet meer over de balkjes en versnelde als vdh en Pauwels te kort bij kwamen. VDP kon ook nog 30 sec sneller zelle! Toch ook sterk gereden van wout van aert maar was mentaal maar de helft zo sterk als vdp, wat het verschil maakt.
Maar je moet zo een zwaar ontgoochelde jongen zijn verklaringen net na een koers niet bekritiseren vind ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2015 10:17

sharkman113 schreef:
heel erg ver kan komen in een aantal voorjaarsklassiekers.
Hehehe, dat riepen we over Boom ook..... En wat heeft ie tot nu toe ECHT laten zien? 1 toeretappe waarbij zijn toekomstige ploeggenoten niet meer volgas reden (mijn vrije interpretatie obv de beelden).
Less is bore

Plaats reactie