Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2014 09:23

Gaat inderdaad automatisch.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 dec 2014 18:15

Thanks! Kwam hierop omdat m'n snelheid soms wat instabiel weergegeven wordt. En, wist dus dat het bij de 510 wel handmatig ingesteld kon worden.

Timba_c
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2014 09:47

Timba_c 12 dec 2014 09:52

Heb me onlangs ook de Edge 1000 aangeschaft. In elke beschrijving en review spreken ze over het hoogteprofiel dat je kan zien bij de gegevens van een route of tijdens het rijden.
Ik werk nu nog met de standaard geladen kaart van Europa en als ik een route uitteken in Basecamp in naar toestel zend krijg ik echter geen hoogteprofiel te zien, ook niet tijdens het rijden.
Volgens Garmin ligt het aan de standaard geladen kaart, welke geen hoogtegegevens kan weergeven.
Bizar, aangezien daar in geen enkel review spraken van was/is.
Dus, de vraag: zijn er die dit probleem ook hebben met de standaard geleden kaart Europa?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 12 dec 2014 13:43

De hoogte zit in de Edge in de DEM kaart, als die aanstaat, dan zou je hoogte profiel horen te werken.

Verder kunnen in tracks ook hoogte zijn opgenomen, ook die kunnen worden gebruikt (maar ben even kwijt, kan zijn dat de Edge dit negeert (helaas)).

Een route kan nooit hoogte informatie bevatten. Indien een GPS een DEM kaart heeft (zoals de edge1000) kan de route in het toestel wel met een hoogte profiel getoond worden.
Marco :)

Timba_c
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2014 09:47

Timba_c 12 dec 2014 14:02

Dus als ik het goed begrijp zou de voorgeïnstalleerde Open Source van Europe wel degelijk een DEM kaart moeten zijn?

Een track geeft inderdaad wel het hoogteprofiel weer.
Een route, getekend op deze OMS kaart in Basecamp, dus niet.

In Basecamp zelf geeft deze kaart inderdaad ook geen hoogtegegevens. Als ik mijn oude Topo-Benelux gebruik geef deze wel hoogtegegevens in Basecamp. Kan niet meteen testen of dit in de gps dan ook zo is aangezien deze kaart niet meer te installeren op toestel.
Volgens Garmin zou ik op het toestel ook de hoogtegegevens moeten kunnen zien als ik een Topo installeer.

Tijdens het rijden geeft het toestel ook geen hoogteprofiel van het reeds gereden traject. Enkel na beëindigen van de tocht.

Ik geraak er niet echt wijs uit en garmin.support kan ook geen duidelijk antwoord omschrijven...

hans66
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 jun 2014 21:20

hans66 13 dec 2014 21:41

De wielomtrek wordt automatisch in de Garmin ingesteld. Dit gebeurt door terug te rekenen vanaf de uit GPS data afgeleide snelheid. Voor zover ik weet werkt dat goed.

Ik gebruik de Garmin in de wintermaanden vooral op een Tacx. Mijn snelheidssensor zit op de achternaaf die dus keurig de snelheid van het achterwiel meet. Echter de GPS vertelt het apparaat dat er geen beweging is.

In hoeverre zal de Garmin proberen om de wielomtrek opnieuw vast te stellen op basis van deze foute gegevens?
Of wordt de laatste bekende wielomtrek van de buitenritjes vast gehouden?
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2015 20:13

Er is een update voor de Garmin 1000 - 810 en 510
Huge Garmin Edge 510/810/1000 Update: Cycling Dynamics, Di2 Support, Edge Remote, Segments and more

DC Rainmaker
bron: Software update Garmin Edge modellen
I know myself like no one else
Nothing to defend

elbrus
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 feb 2007 12:06

elbrus 05 jan 2015 20:20

@JO-SPR,

Zodra je op de DI2 de laatste update hebt gezet en dit ook op de Garmin doet zie je in het DI2 menu onderstaande opties:
Next Page
Previous Page
Record Lap
Start and Stop Timer
Start Timer
Stop Timer
Turn Backlight On
Show Map
Show Compass
Show Elevation Profile
Shop Lap Summary
Show Virtual Partner

Deze kun je programmeren in de Garmin. Op de shifters, links en rechts kort indrukken en links en rechts ingedrukt houden levert dan 4 standen op. Zelf heb ik op dit moment op de kort indruk opties next page en previous page en op lang ingedrukt houden show map en start/stop timer.

Werkt perfect.

grimpeur2004
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 aug 2010 01:28

grimpeur2004 07 jan 2015 00:05

Het nut van Di2 integratie:
Ben altijd in het bezit geweest van een Ultegra-groep compatibel met FlightDeck.
Makkelijk want dan kun je, zeker bij een triple, op je computertje de actuele versnellingen zien.
Jammer dat het bij de nieuwe(re) groepen niet meer werkt.
Op mijn Isaac heb ik Di2 en dan is die integratie van de Di2 groep op de Garmin 1000 toch wel handig.
Een extra sensor en op de Garmin is perfect zichtbaar wat je geschakeld hebt. Hoef je niet telkens naar beneden te kijken en kun je gewoon je blik op de weg houden.
Dat is dus het nut van de Di2 integratie (vind ik)...
Lekker op de fiets doe ik liever dan niets!!!
Isaac Boson wit
Trek 5200 blauw

grimpeur2004
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 aug 2010 01:28

grimpeur2004 07 jan 2015 00:12

Er zijn wel meer redenen om de 705 te vervangen door de 1000.
Ten eerste is het beeldscherm groter (zie reactie scheurneus..., kan het scherm nu bijna lezen zonder leesbril)
Ten tweede is het scherm beter qua helderheid, al kan dit ten koste gaan van de accudeur.
Ten derde is de 1000 voorzien van de meest actuele kaart van OSM, ook niet echt verkeerd.
De oude FlightDeck komt ook weer terug d.m.v. de integratie, die met behulp van een extra sensor bereikt kan worden. Er zitten nog wat andere gimmicks op, maar bovenstaand was voor mij voldoende om de 810 in te ruilen voor een 1000. En daar ben ik zeer tevreden over!!
Daarnaast is het ook wel een hebbeding, dus......
Lekker op de fiets doe ik liever dan niets!!!
Isaac Boson wit
Trek 5200 blauw

rolo
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mei 2006 20:00

rolo 07 jan 2015 21:35

Lcsmet schreef:
Er is een update voor de Garmin 1000 - 810 en 510
Huge Garmin Edge 510/810/1000 Update: Cycling Dynamics, Di2 Support, Edge Remote, Segments and more

DC Rainmaker
bron: Software update Garmin Edge modellen

Hallo,

Is er al iemand met ervaringen met de laatste update voor de Edge 1000 (v. 2.70)?
Kan nog maar weinig vinden mbt deze update en wat ik ervan vind stemt me nog niet echt vrolijk: verlies van totalen (km's) en nog enkel andere dingetjes.
Ik zou graag wat ervaringen hierover zien.

gr. rolo

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 21 jan 2015 21:09

Iemand enig idee waar ik een fatsoenlijk opbergetui voor mijn Garmin Edge 1000 kan kopen? Liefst hardshell.

Het universele opbergetui van garmin zelf is eigenlijk veel te groot, bovendien geen hardshell.

Plaats reactie