Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

SS bouwen - Batavus Competition

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 29 dec 2014 19:03

Ik heb nooit echt aan fietsen gesleuteld, maar ga nu mijn eerste projectje doen. Ik heb een Batavus Competition gekocht en wil daar een hippe SS van maken.

Afbeelding

Het liefste spuit ik het frame niet over, want vind de kleuren wel leuk zo. Maar er zitten wat roestplekken op. Ik ga alles eraf halen en zie dan wel hoe het er voor staat. Iemand tips om roestplekjes weg te werken? Heeft het zin om na het schoonmaken een laag blanke lak te doen?

Mijn idee is om een singlespeed te maken met behoud van de bestaande remmen (geen echte fixie dus). verder wil ik het stuur vervangen, en gekleurde banden gebruiken. Ik heb nog een mooi Spinergy achterwiel, die wil ik achter plaatsen. Voor houd ik het bestaande voorwiel (tenzij iemand nog een 4-spoke Synergy wiel kwijt wil voor een redelijke prijs).
Kleurstelling wordt paars/blauw met wit.

Ik zal zo nu en dan een update plaatsen (maar ga het rustig aan doen).

Opmerkingen en tips zijn altijd welkom!
Gr.,
Ed

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 29 dec 2014 19:25

Klinkt goed ! Succes ermee.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 30 dec 2014 16:01

Hier mijn eerste vraagje (ben druk aan het demonteren). Wat te doen met de remkabel naar achteren? Deze loopt (incl. buitenkabel) door de bovenbuis. In het metalen frame zit aan beide kanten een stukje plastic en daar loopt de gehele buitenkabel door. Ik ben bang dat als de kabel eruit trek, dat ik een nieuwe kabel nooit meer terug door het frame krijg.
Zie hier de fotos...
Afbeelding
Afbeelding
Kan iemand mij adviseren over wat te doen? Alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 dec 2014 16:47

Mooie fiets!
Bij je eerste bericht: er zijn echt wel meer verschillen tussen een singlespeed en een fixie, dan het eventueel ontbreken van remgrepen.
bij je tweede bericht: ik zou voor het verwijderen van de buitenkabel eerst beoordelen of er nog een geleidestruktuur door de buis loopt waar de buitenkabel in zit. Deze zou ik in elk geval goed van WD40 voorzien. Overigens is er sprake van flinke sleuven in de bovenbuis en zul je eventueel later toch met wat gepiel (dun ijzerdraadje) zeker wel een kabel weer door de buis kunnen trekken. De plastic ingangen goed afdichten, mooie entree voor regenwater.
Blanke lak is vooral nuttig wanneer je de transfers vernieuwd en dan met een blanke laag beschermd. Roestplekjes schuren, primer (eventueel Hammerite) en aflakken in dezelfde framekleur.

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 02 jan 2015 23:50

Hierbij een kleine update: fiets helemaal gedemonteerd en schoongemaakt, ik heb een remkabel (binnen) door het frame laten liggen, zodat ik daarover de nieuwe buitenkabel kan trekken. Er zit een klein beetje roest op het frame, ben ik mee bezig. Op de diverse websites heb ik onderdelen besteld als tandwielen, ketting, remkabels, pedalen en balhoofdlagers. Ik ben nog op zoek naar een Spinergy X Rev voorwiel (achterwiel had ik nog). Paarse lakstift heb ik ook nog niet gevonden.

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 04 jan 2015 00:05

Ik heb een kleine vraag.
In beide dropouts zitten afstel schroeven , maar die zijn beiden krom.
Zie ook foto hieronder.
Weet iemand hoe die precies heten en waar je die kunt kopen. Heb eindeloos zitten zoeken op internet, maar zie niets dat erop lijkt.

Afbeelding

Dank voor de hulp,
Ed

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 jan 2015 10:31

Deze staat bij www.m-gineering.nl op de site onder framebouw onderdelen. Die moet ik ook nog een keer bestellen voor 2 Gazelles
Afbeelding

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 04 jan 2015 11:54

Dank je wel Martin, die zoek ik inderdaad.

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 21 jan 2015 19:33

Even een kleine update: de boutjes in de aftelboutjes voor de drop-outs heb ik uiteindelijk gewoon bij de ijzerhandel gekocht - kosten bijna niets (vier voor 0,50 cent of zoiets).
Ik zal binnenkort een foto posten maar heb het volgende gedaan: frame met blanke lak gespoten, andere tandwielen erop en nieuwe ketting (1/8 half-link), twee Spinergy wielen eronder, nieuw stuur erop. Nu nog de remmen, stuurlint en de pedalen en hij is denk ik af...

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 25 jan 2015 18:15

hierbij een foto van waar ik ben...
Remgrepen, pedalen en stuurlint zijn besteld...bijna klaar.

Afbeelding

Op en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom (mits het een beetje vriendelijk blijft :-) )

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 06 feb 2015 15:10

En hij is af. heb er leuk aan geknutseld, voor het eerst dat ik zoiets heb gedaan, veel geleerd. Hij fietst heerlijk en ik ben er blij mee. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 feb 2015 16:30

Heel mooi, laat dat nu ook mijn lievelingskleur zijn.... 8-)

Plaats reactie