Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 dec 2014 15:01

JoostG schreef:Ze lopen kaarsrecht langs de remblokjes: op het oog dus helemaal slagvrij. Voor het gevoel gelijke en juiste spaakspanning. Op bikeradar.com loopt een draadje over deze wielen tussen enkele criticasters en de wielbouwer/producent zelf. Daar kan je redelijk wat info uit halen over de wijze van produceren/spaken.

http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... &start=140
Bedankt JoostG
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 dec 2014 18:57

JoostG schreef:Ik heb inmiddels mijn Pacenti's ook klaar. In eerste instantie hadden ze een set gestuurd met een Shimano body (een Campa body is nagestuurd), en kreeg ik de set up niet helemaal luchtdicht. Ik heb uiteindelijk nog 2 rollen tubeless velgtape bij Superstarcomponents besteld (stuk goedkoper dan Stans en net zo goed), omdat ik het idee had dat het lekken veroorzaakt werd door de gebruikte isolatietape. Gisteravond de gebruikte Ultremo's om de velgen gelegd en met vloerpomp opgepompt na de hiel ingesopt te hebben. Dat ging allemaal makkelijk.

Afbeelding

Deze maand hebben ze bij Superstarcomponents dagelijks forse aanbiedingen. Ik verwacht dat ze nog een dag minimaal 30% korting gaan aanbieden op wielsets. In dat geval bestel ik er nog een set bij.

Tubeless voor de cyclocross is een ander verhaal. Van Sinterklaas Vittoria XG Pro van een aanbieder uit Midden Limburg mogen ontvangen, maar dat bleken niet de TNT (tubeless te gebruiken) versies te zijn. Er was verkeerde info op de site gezet. Eind januari zijn de banden pas weer beschikbaar. Een andere aanbieder benaderd die ze ook in de webshop heeft zijn: eind januari.

Ik ben nu maar aan het kijken of ik per direct ergens een paar Specialized Tracer Pro 2 bliss ready op de kop kan tikken. Ik ga halverwege januari 2 dagen met de crosser de Eifel in (Lieserpfad en Pelmer Runde) en wil de banden ruim voor die tijd getest hebben.
Toevallig gezien en misschien wat voor jouw ;) :
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod124937
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 dec 2014 19:38

Die zullen te breed zijn. Voor MTB is veel tubeless beschikbaar, maar dan praat je meteen over tractorwielen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 19 dec 2014 03:29

Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Easton EA70 XCT 29 / Compass Barlow Pass (38 mm)* / makkelijk (met rubber velglint OF tijdelijke biba)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen

* experimenteel; band niet voor tubeless ontworpen
Laatst gewijzigd door gineau op 24 dec 2014 03:59, 1 keer totaal gewijzigd.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 19 dec 2014 08:49

Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Easton EA70 XCT 29 / Compass Barlow Pass (38 mm)* / makkelijk (eerst met biba tegen velgrand pompen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk

* experimenteel; band niet voor tubeless ontworpen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 dec 2014 19:29

Gisteren een langzaam leeglopende Ultremo tubeless achterband gehad, vandaag het lek niet goed kunnen terug vinden maar wel gezien dat de reparatie "Orlok" die ik vorige maand heb uitgevoerd waarschijnlijk de oorzaak is van het euvel. Voordat ik was vertrokken was mij al een roodachtig blaasje opgevallen in een snee van de buitenband maar het 'kwartje' was dus niet gevallen. Enfin, na demontage van de band blijkt de plakker die ik toen heb gebruikt - goedkoop type - niet geschikt is geweest voor de druk in de band want deze was op de plek van de snee volledig naar buiten gedrukt, vandaar dus dat 'rode blaasje'.

Deze Ultremo banden zijn dus nu na ong. 3000km op en dus zijn wij vandaag overgestapt naar Hutchinson banden. Maar helaas heb ik deze Hutchinson Fusion 3 Tubeless banden niet kunnen oppompen met de vloerpomp. Meerdere methodes geprobeerd, maar het lukte niet om druk op te bouwen waardoor de band gaat 'ploppen' en heb dus waarschijnlijk een compressor nodig. Maar dat ging mij te ver, dus heb ik vandaag alsnog mijn Schwalbe One Tubelss banden, die ik gereserveerd had voor mijn carbonwielen, gemonteerd en dat ging zonder problemen, dus bravo Schwalbe. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 dec 2014 19:33

Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit Schwalbe One's 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Campa Zonda standaard Schwalbe One's 23mm makkelijk
Carbonspeed C38-20 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht)
DT Swiss R1700 Tricon Schwalbe Ultremo ZX 23 mm moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Easton EA70 XCT 29 / Compass Barlow Pass (38 mm)* / makkelijk (eerst met biba tegen velgrand pompen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe Ultremo ZX 23mm extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 Schwalbe One's 23mm moeilijk (bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit, Schwalbe Ultremo ZX 23mm, makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Mavic Aksium Schwalbe Ultremo ZX 23mm makkelijk
Mavic Aksium Schwalbe One 23mm makkelijk
Mavic Aksium Hutchinson Fusion 3 makkelijk / kon geen druk opbouwen met vloerpomp
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk

* experimenteel; band niet voor tubeless ontworpen
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 dec 2014 19:41

@orlok, waar heb je ze geprobeerd op te pompen?
Buiten, als het koud is wil de band wel eens te stug zijn even een half uurtje binnen zetten en dan proberen wil wel eens helpen.

Als je banden plakker gebruik bij een wat groter lek, moet je echt de tl plakkers nemen maar ik vraag me af of je die stugge dingen goed in een raceband krijgt.

als je een scheurtje van meer dan een 4/5 mm hebt gooi ik sowieso de banden weg, vaak zijn de draden dan ook doorgesneden waardoor de band verder gaat scheuren. zeker de dunne mtb banden kunnen daar niet tegen op de race nog nooit aan de hand gehad.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 dec 2014 21:02

wasbeer2006 schreef:@orlok, waar heb je ze geprobeerd op te pompen?
Buiten, als het koud is wil de band wel eens te stug zijn even een half uurtje binnen zetten en dan proberen wil wel eens helpen.
De banden heb ik binnen bewaard totdat ik ze - eentje - vandaag in de schuur heb willen monteren. Trouwens met 12°C was het vandaag niet zo koud. De Schwalbe's plopten meteen. :roll:
wasbeer2006 schreef:Als je banden plakker gebruik bij een wat groter lek, moet je echt de tl plakkers nemen maar ik vraag me af of je die stugge dingen goed in een raceband krijgt.

als je een scheurtje van meer dan een 4/5 mm hebt gooi ik sowieso de banden weg, vaak zijn de draden dan ook doorgesneden waardoor de band verder gaat scheuren. zeker de dunne mtb banden kunnen daar niet tegen op de race nog nooit aan de hand gehad.
In mijn andere Ultremo band heb ik toen wel een goede plakker - Simson - gebruikt, in deze Ultremo band echter niet, was te proberen en dus te verwachten (achteraf). :? Btw, de plakker heeft niet los gelaten maar is gewoon op de plaats van het sneetje (4/5 mm) door de druk naar buiten geperst. De Schwalbe latex heeft (weer) niet zijn werk gedaan bij zo'n groot lek en was toen ik de binnenband wilde plaatsen al bijna weg. Ik ga eens kijken voor Bontrager latex, die schijnt als beste uit de test te zijn gekomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 dec 2014 21:51

Toch weer een mooi experiment: niet de binnenband plakken, maar de buitenband. Zou het zin hebben om een stukje oude binnenband aan de binnenzijde te verlijmen om de boel luchtdicht te krijgen? Of zou je dan een verdikking voelen tijdens het fietsen?

Ik heb nu 3 keer een groter lek meegemaakt. Gezien de sputterende witte latex was het niet moeilijk het gat te lokaliseren. De eerste keer heb ik de band bijgepompt en ben ik weer gaan fietsen, en kon ik het bijpompen 2x herhalen. De andere 2 keren heb ik er voor gezorgd dat het gedeelte van de band met lek op de grond rustte: even een reepje, wat te drinken, bijpompen en weer onderweg. Geen centje pijn :D
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 dec 2014 21:54

En aangezien wij toch graag wat experimenteren. Wie waagt zicht hier aan?

http://forums.mtbr.com/wheels-tires/wha ... 58261.html

Tekst en uitleg hoe je voor een appel en een ei zelf je sealant maakt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 dec 2014 22:03

op het belgische mtb forum al heel veel gedaan. schijnt net ietsje minder te werken. Persoonlijk vind ik het niet echt de moeite met een literfles doe ik bijna een jaar. Maargoed wel leuk om een keer te proberen.

Wat ook wel helpt om gaten beter te dichten om de banden goed te ontvetten met remmenreiniger, aan de binnenzijde wel te verstaan ;) . Er zit vaak veel siliconen vanuit de mal en daar hecht de sealant niet op.

Plaats reactie