Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor mountainbiker

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 dec 2014 11:47

NoChain schreef:Ik vind het helemaal niet gek dat de TS naar een fiets met schijfremmen kijkt om 'mee te zijn'.
Wanneer de UCI het gaat toelaten weten we niet maar stel dat in 2016 is dan betwijfel ik dat je een jaar of 2 later nog een goeie carbon wielset voor velgremmen gaat vinden. Het is geen kwestie van te showen maar het onvermijdelijke voor zijn. Wij beslissen niet wat er geproduceerd worden, wij kunnen enkel maar volgen.

Toen schijfremmen voor het eerst op MTB's kwamen was de teneur ook dat het overkill was en niet nodig voor het vlakke land, velgremmen gaan altijd blijven bestaan want ze hebben het voordeel van gemakkelijker onderhoud en blablabla. Ik wens je veel succes om vandaag de dag een high-end wielset voor velgremmen te vinden, of een verende vork ... veel keuze zal je niet hebben.
Je kan nu nog steeds 7 en 8 speed cassettes kopen, hoe lang worden die groepen al niet meer verkocht?

Nu een fiets met schijfremmen kopen en de kans dat je juist slecht op de toekomst voorbereid bent is behoorlijk aanwezig. De fabrikanten zijn het namelijk alles behalve eens over de standaarden, dus heb je nu een veelvoud aan varianten van diverse onderdelen.

Nu een dikke meerprijs betalen omdat je over 4 jaar geen mooie set carbon wielen meer kan kopen? Enige optie die ik zou overwegen is hydraulische Shimano groep, van SRAM is alles terug geroepen en mechanische schijfremmen zijn echt niet de toekomst. En maak je geen zorgen ook over 6 jaar kan je nog fatsoenlijke carbon wielen voor velgremmen kopen, die Chinezen hebben die mallen al liggen als er nog maar een beetje vraag is blijven die wel produceren. En ook al wordt er vanaf vandaag geen enkele fiets meer met velgremmen verkocht, dan zijn er over 6 jaar nog meer dan genoeg fietsen met velgremmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 dec 2014 12:17

Zelf ook een jaar of vier geleden er een racefiets bijgekocht. Het is best wel even wennen op de racer zeker als je van een grote 29 komt, lijkt een racefiets een kinderfiets. Ik heb best wel even moeite moeten doen om goed op een racer te kunnen zitten.

Ik ben een ongelofelijke fan van schijfremmen, maar op mijn deze zomer aangeschafte racer bewust nog velgremmen genomen.

Waarom? Wielen op voorraad en keuze schijven is nog niet bepaald ruim, Avid (sram) wil ik (nog) niet wegens de wisselende recensies op de MTB en dan houd je alleen Shimano over, die heel goed zijn, ook op de MTB. Als je dat geen probleem vind zou je voor schijven kunnen kiezen. Ik zou nog even wachten tot het bij de profs mag, dan komt het ook in veel grotere aantallen en keuzes in de winkels.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 dec 2014 20:13

Cyclist schreef:Dit is inderdaad waar, maar mijn lbs en andere fietsers vertelden mij dat schijfremmen toch de toekomst is kijkend naar de ontwikkelingen in de markt. En ik had toch graag over 2 jaar nog een beetje up to date fiets :D .
Goeie grap. Je hebt een goeie LFB die weet/aanvoelt waar jij gevoelig voor bent. Hij is je lekker naar de mond aan het praten.

Over twee jaar is de wielrenner nog net zo behoudend als dit jaar. Tenzij de nummers 1 tot en met 10 in de TdF ineens op een fiets met schijfremmen rijden, rijdt iedereen over twee jaar nog steeds met velgremmen.
Op de weg is het voordeel van schijven ook niet zo groot als in het veld. (Velgen doorremmen, remkracht, remvertraging). Je ziet nu mondjes aan de eerste cyclocrossers met schijfremmen komen. Eerst nog mechanisch/kabeltjes nu de eerste hydraulisch/electrisch.

ronner
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:24

ronner 15 dec 2014 22:20

.
Laatst gewijzigd door ronner op 06 aug 2020 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Cyclist
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:04

Cyclist 15 dec 2014 22:47

Beste allemaal,

Ik heb vandaag een ritje van een uur met de fiets van een vriend met ultegra 6800 2015 remmen gereden door droog en regen en misschien is het niet objectief maar ik laat de schijfremmen voor de racefiets links liggen. Wat een geweldige remmen die shimano ultegra en tegelijkertijd ook gaan twijfelen over alleen cannondale. De Merckx mourenx vind ik echt een fijne fiets met ultegra alleen net buiten het vastgestelde budget. Ik wil ook nog eens gaan rijden met een cannondale om te vergelijken. Maar vandaag in de regen heb ik enkele slechte ervaringen achter me gelaten toen ik vanmiddag in de regen de Cauberg afging (enigszins gepusht door een vriend) maar dit was een echt omslagmoment. Nu nog eens kijken welke cannondale in de buurt van de mourenx komt. Ik denk de synapse. Wellicht ook eens de supersix afwegen??

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 dec 2014 09:48

Wat voor MTB heb je nu? en wat voor maat.
Gezien hetgeen je schrijft lijkt een supersix of iig een racer "racer" wellicht een betere optie

Maar de drop op een racer kan wel eens tegen gaan vallen als je nu een 29 rijden met een paar spacers en dat kan wennen zijn.

Cyclist
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:04

Cyclist 16 dec 2014 11:35

Ik rij momenteel op een 2015 rocky mountain element in maat m met sram xx1 dus een echte xc fully. Bewust voor maat medium gekozen omdat ik op een large niet lekker zat.

De keuze om de synapse in het lijstje om te nemen is gebaseerd op het feit dat deze ook gemaakt is om af en toe rustig te toeren. Supersix lees ik veel over dat deze echt puur is gemaakt voor snelheid en niet voor comfortabel een ritje met collega's te maken na het werk. Maar ik ben net bij de dealer geweest en hij heeft in de 2de week januari een synapse, Supersix en een trek emonda klaar staan om eens goed te testen. Na een keuze te maken krijg ik dan een bike fitting om de goede maat te kiezen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 dec 2014 21:50

Op elke fiets kan je rustig toeren. Het is net welke zit bij jouw past. Ik vind rechter zitten niet per se comfortabeler.
Als je zoveel rijd moet je een redelijk gevoel bij je zit hebben een bikefitting zou ik daarom mee uitkijken. Tenzij ze de maat van je MTB gaan opnemen en omzetten in een racemaat.

Uitgangspunt is gewoon je zadelstand van de MTB, hoogte en setback.
Kijk even naar de cranklengte op jouw MTB 175mm op de meeste racers in jouw maat 172,5.
ik zou een gelijke lengte nemen al merken sommigen er niets van, net hoe gevoelig je daarvoor bent.

Ik denk dat ik jouw keuze al weet :-)

Cyclist
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:04

Cyclist 19 dec 2014 08:13

Ik was eerst ook bijna zeker van een fiets, maar nu twijfel ik toch weer tussen drie merken. Testrijden zal de uitkomst moeten bieden. Voor de bike fitting nemen ze inderdaad de gegevens van de mountainbike over omdat ik hier na tig kilometer nog altijd tevreden ben. Hoop dat ik na het testen een keuze kan maken tussen ultegra of athena. Maar voor nu kijk ik uit naar het testrijden.

Plaats reactie