Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kajak Custom custom stalen frame

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 nov 2014 09:23

Nu nog een extra buis richting de balhoofdbuis en is al bijna een klassiek diamantframe :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 14 nov 2014 10:06

Er komt trouwens definitief een stalen voorvork in het frame van de hand van Kajak Custom. In de onderste tekening is de vork nu ook ingetekend.

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 nov 2014 21:33

Ik vind het jammer dat de staande achtervork naar boven loopt in plaats van naar de trapas, zoals in onderstaande foto's van Berzin's Bianchi. In dat laatste geval smoelt het naar mijn mening beter. Jouw tekening oogt naar mijn mening als een veredelde damesfiets.

Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 14 nov 2014 22:22

Ik vind de naar boven lopende staande achtervork ook niet zo geslaagd, er ontstaat een raar soort zandloper figuur, alsof hij door een aanrijding van achter in de kreukels is gekomen. Ik zou de toevoegingen / verbinding ook op de Berzin manier doen... of misschien beter: even een stap terug doen van het project en opnieuw beginnen. Niet uitgaan van de buizen en het frame wat er nu is. Je probeert nu een slappe constructie te verbeteren door verbindingen toe te voegen. Deze doe je echter niet op een logische manier, waarschijnlijk om een origineel / anders ogend frame te behouden. Dit pakt optisch en qua constructie niet goed uit. Misschien kun je door een robuustere constructie weer terug naar je originele idee? Ik weet ook niet of je op feedback zit te wachten, maar je post het hier niet voor niks dus denk ik hardop mee... wel respect hoor dat je weer een out of the box project aangaat!

Grtz

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 15 nov 2014 10:15

@Erik1.0: ik waardeer jullie commentaar zeker. Het is onder andere de reden voor het aanbrengen van de extra buis.

Persoonlijk vind ik het ontwerp van de fiets van Berzin erg mooi, maar het is niet het ontwerp waar ik naar op zoek ben. Ik denk overigens dat de toevoeging van de extra buis weinig af zal doen aan de schoonheid van het originele ontwerp (al moet ik toegeven dat de tekening anders doet vermoeden).

Inmiddels zit de liggende achtervork trouwens op zijn plaats en is het werk begonnen aan de staande achtervork.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 nov 2014 20:18

De staande achtervork zit op zijn plaats, maar verder is nog weinig veranderd sinds de laatste update. Het is nu wachten tot dat de onderdelen binnen komen om het frame af te maken.

Afbeelding

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 nov 2014 20:39

Rey953 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Waarom sluit die achtervork zo raar aan op de zadelbuis?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 nov 2014 21:17

Als de liggende achtervork, net als de staande achtervork, over zou gaan in de zitbuis, dan zou er te weinig ruimte over blijven voor de band. Vandaar deze constructie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2014 08:39

Waarom dan geen S-bend, dat is toch een galantere oplossing?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 dec 2014 21:20

Ik moet eerlijk zeggen dat de platte afdichting voor mij ook wat als een verassing kwam. Een S-bend vinden die perfect had aangesloten, had denk ik vrijwel onmogelijk geworden. Of zelf buigen bij dit type buis een optie is, weet ik ook niet. Een meer voor de hand liggende oplossing had wellicht een wat afgevlakte afdichting geweest. Mocht de afdichting me uiteindelijk echt tegen gaan staan, dan kan ik wellicht nog proberen een en ander wat vloeiender te krijgen met wat bondo.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 02 dec 2014 09:03

Een strakkere en stevigere oplossing zou zijn om de chainstay verder door te laten lopen naar voren en in de hoofdbuis over te laten vloeien. Probleem is daar alleen dat stalen chainstays niet in de daarvoor benodigde lengte worden gemaakt. Ik vermoed dat dat ook meteen de reden is dat ze nu zo abrupt eindigen (de chainstay was gewoon niet langer).

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 02 dec 2014 19:26

Ik vermoed dat Barty gelijk heeft wat betreft de lengte van chain stays. Buigen is denk ik alleen een optie, als er nog genoeg lengte over is. Bij de onderstaande baanfiets is een vergelijkbare constructie toegepast, dus ik denk dat het erg lastig is om het beter af te werken.

Afbeelding

Plaats reactie