Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 18 nov 2014 21:20

JoostG schreef: Ik hoop dat de Sint een setje Vittoria's XG pro uit Spanje mee heeft genomen. TNT versie, zodat ik ze tubeless kan gaan rijden en breder (34mm naar ik meen). Dat zou meer grip moet opleveren, zodat ik nog meer risico's kan nemen, en ...... nog harder op mijn plaat kan gaan :lol:
Die banden moeten minimaal 3 bar hebben volgens de beschrijving. Je kan wel zachter rijden, maar de kans dat je de nodige lucht verliest als je op een boomstronk komt is vrij groot. Heb een tijdje met de TNT's gereden, vond het geen toegevoegde waarde! sterker nog, het kost alleen maar onnodig werk en een hoop gesmeer als je 't mij vraagt!
Racefietsblog.nl

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 nov 2014 21:59

CoenT86 schreef:
JoostG schreef: Ik hoop dat de Sint een setje Vittoria's XG pro uit Spanje mee heeft genomen. TNT versie, zodat ik ze tubeless kan gaan rijden en breder (34mm naar ik meen). Dat zou meer grip moet opleveren, zodat ik nog meer risico's kan nemen, en ...... nog harder op mijn plaat kan gaan :lol:
Die banden moeten minimaal 3 bar hebben volgens de beschrijving. Je kan wel zachter rijden, maar de kans dat je de nodige lucht verliest als je op een boomstronk komt is vrij groot. Heb een tijdje met de TNT's gereden, vond het geen toegevoegde waarde! sterker nog, het kost alleen maar onnodig werk en een hoop gesmeer als je 't mij vraagt!

Hmmm, dat klinkt minder hoopgevend. Mijn grootste twijfel betreft het burpen, en daar had jij dus last van?

Bij mijn Schwalbe's wordt zelfs minimaal 4 bar aangeraden. Serieus nemen doe ik dat advies niet.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 18 nov 2014 22:47

wpigge schreef:
tommeke14 schreef:Bandjes maken echt verschil! 3 bar is vrij hard hoor. Ik rij meestal met 2 bar. Heb nu Challenge Grifo, die zijn echt super.
Ook met deze natte omstandigheden die Grifo's? Gisteravond getest maar was glibberen en glijden!
Ik had zondag een wedstrijdje en vond het redelijk meevallen maar gleed hier en daar wel weg ja. Heb verder nog Racing Ralphs liggen, zijn die beter in de modder?

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 19 nov 2014 08:22

tommeke14 schreef:
wpigge schreef:
tommeke14 schreef:Bandjes maken echt verschil! 3 bar is vrij hard hoor. Ik rij meestal met 2 bar. Heb nu Challenge Grifo, die zijn echt super.
Ook met deze natte omstandigheden die Grifo's? Gisteravond getest maar was glibberen en glijden!
Ik had zondag een wedstrijdje en vond het redelijk meevallen maar gleed hier en daar wel weg ja. Heb verder nog Racing Ralphs liggen, zijn die beter in de modder?

Nee. Die spelen spoorzoekertje in de moeder, op een rechte strook glijd je van links naar rechts. En in de bochten heb je dus ook geen grip. Grifo's rijden fijner in de modder.

Anders moet je een setje Limussen aanschaffen. Alleen die moeten de modder wel kunnen lossen, heb je wat kleiige modder dan lopen ze in korte tijd helemaal vol en glijd je alsnog alle kanten op. Bovendien heb je dan je hele fiets in korte tijd onder de blub zitten waaronder dus ook je derailleur e.d. In dat soort modder kun je beter Grifo's steken.
~live fast, die young ~

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 19 nov 2014 11:07

En de Fango's? Ben net begonnen met crossen en als ik alle info een beetje op mij in laat werken zijn de Grifio's met latex binnenband de beste allround setup. Als achtergrondinfo, ik rijd vooral of beter gezegd alleen maar veldtoertochten, dus ook nog met aardige rechte stukken.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 nov 2014 11:37

@girlinred; dank voor de tips! Ik hou het voorlopig wel bij Grifo's.

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 19 nov 2014 14:33

Fango is niets. Voegt niets toe, als je echt een modderband zoekt is de Limus het beste alternatief rekening houden met de opmerking van de girlinred. Heb met Grifo's en Limussen een aantal jaren gereden in diverse omstandigheden en goede ervaringen mee.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 19 nov 2014 15:32

bontempi schreef:Fango is niets. Voegt niets toe, als je echt een modderband zoekt is de Limus het beste alternatief rekening houden met de opmerking van de girlinred. Heb met Grifo's en Limussen een aantal jaren gereden in diverse omstandigheden en goede ervaringen mee.
Wat Bontempi zegt over de Fango's ;)
~live fast, die young ~

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 20 nov 2014 22:12

JoostG schreef:
CoenT86 schreef:
JoostG schreef: Ik hoop dat de Sint een setje Vittoria's XG pro uit Spanje mee heeft genomen. TNT versie, zodat ik ze tubeless kan gaan rijden en breder (34mm naar ik meen). Dat zou meer grip moet opleveren, zodat ik nog meer risico's kan nemen, en ...... nog harder op mijn plaat kan gaan :lol:
Die banden moeten minimaal 3 bar hebben volgens de beschrijving. Je kan wel zachter rijden, maar de kans dat je de nodige lucht verliest als je op een boomstronk komt is vrij groot. Heb een tijdje met de TNT's gereden, vond het geen toegevoegde waarde! sterker nog, het kost alleen maar onnodig werk en een hoop gesmeer als je 't mij vraagt!

Hmmm, dat klinkt minder hoopgevend. Mijn grootste twijfel betreft het burpen, en daar had jij dus last van?

Bij mijn Schwalbe's wordt zelfs minimaal 4 bar aangeraden. Serieus nemen doe ik dat advies niet.
Klopt; voor een reguliere band zou ik altijd challenge kiezen! En dan overigens niet die goedkope zwarte grifo's maar de duurdere uitvoering met blanke wang!
Racefietsblog.nl

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 21 nov 2014 19:36

Hallo,

Ik overweeg om een Cx fiets aan te schaffen voor veldtoer- en wintergebruik in laag Vlaanderen. Voor het moeilijkere werk heb ik een Specialized SJ 29 die ik meestal gebruik in de zomer en voornamelijk in heuvelachtig en technisch moeilijk terrein Het gaat mij dus puur om een winterfiets. Mijn bedoeling is om een goed alu frame als basis te hebben en de afmontage stapsgewijs te upgraden. Persoonlijk vindt ik schijfremmen niet nodig. Dat verzwaard vooral de fiets en maakt de uitwisseling met gewone racewielen(asbreedte 130 mm) niet mogelijk. Ik heb al de cirkel verkleind tot de Colnago Worldcup SL 2014 met shimano 105(1000 euro) en de Specialized Crux E5 2014 met sora(899 euro) . Het betreft in beide gevallen 'overjarige' modellen en daarom zit de prijs wel goed. De afmontage is in beide gevallen niet veel soeps maar het gaat me eerder om een doordachte keuze van het frame. De Colnago vindt ik wel mooier maar daar sleep je de disc wielen mee zelfs wanneer de fiets met canti's is uitgevoerd. Dat maakt de fiets toch wel zwaar t.o.v de Specialized die nog met 'gewone' canti's en traditionele racewielen is uitgevoerd. De Specialized heeft wel als groot nadeel dat je nagenoeg onmiddellijk moet upgraden. Een Sora afmontage valt toch wel zeer licht uit om door in het slijk te ploeteren...?
Ik had graag jullie mening hier omtrent gehoord. Misschien kan ik zo de knoop doorhakken..?
Stef

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 21 nov 2014 21:30

stef schreef:De Colnago vindt ik wel mooier maar daar sleep je de disc wielen mee zelfs wanneer de fiets met canti's is uitgevoerd. Dat maakt de fiets toch wel zwaar t.o.v de Specialized die nog met 'gewone' canti's en traditionele racewielen is uitgevoerd. De Specialized heeft wel als groot nadeel dat je nagenoeg onmiddellijk moet upgraden. Een Sora afmontage valt toch wel zeer licht uit om door in het slijk te ploeteren...?
Ik had graag jullie mening hier omtrent gehoord. Misschien kan ik zo de knoop doorhakken..?
De colnago om de redenen die je al aanhaalt, en als je hem echt als CX gebruikt zal er nog wel meer gewicht komen aan te hangen ;)

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 21 nov 2014 23:00

Ik vraag me af of je niet beter verder kunt zoeken. Beide fietsen zijn het eigenlijk niet voor je zoals je zelf schrijft. Ben nieuwsgierig waarom je je beperkt tot deze twee fietsen/merken.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Plaats reactie