Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kajak Custom custom stalen frame

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 nov 2014 21:39

De voorkant van het frame is inmiddels aan elkaar gesoldeerd. Hieronder staan wat foto's van het frame zoals het er nu uitziet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 nov 2014 22:13

Was er echt geen buis beschikbaar met een grotere diameter? Dit is wel erg iel, de getoonde Dreessens en Moser hebben bijvoorbeeld een duidelijk dikkere hoofdbuis.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 07 nov 2014 08:55

Er zijn wel een aantal buizen op de markt met een grotere diameter (o.a van Columbus en Reynolds), maar daarvan is de wanddikte over het algemeen erg klein. Daarnaast was geen van die buizen lang genoeg om er een geïntegreerde zadelpen van te maken. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor een ronde 38.1 mm buis, wat overigens voor staal een aanzienlijk grote diameter is. Zover ik kan beoordelen, is dat ongeveer dezelfde dikte als die gebruikt is bij de Cherubim Pursuit fiets op de vorige pagina.


Afbeelding

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 nov 2014 09:38

De Cerubim is dan ook een design study en niet gebouwd om serieus op te fietsen. Form over function.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 08 nov 2014 10:20

Hieronder staan weer wat nieuwe foto's van het frame.

Ik heb Kamil gevraagd of hij een stalen voorvork kan maken voor het frame. Hij kwam met de suggestie van een Columbus Max voorvork zonder taper (niet taps aflopend). Op zich vind ik het idee van een stalen voorvork wel heel gaaf, alleen weet ik niet of het ook bij dit frame past.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 08 nov 2014 14:56

Ik ben geen fysicus maar heb toch wel serieuze twijfels over de krachten die op die ene las gaan komen op de zitbuis, laat staan over de stijfheid en rij-eigenschappen (mn de torsiebewegingen die op die liggende/schuine buis kunnen optreden)... maar ik blijf dit zeker volgen, want het lijkt me qua looks wel iets speciaals worden!

grtz

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 nov 2014 15:13

Dat zelfde idee heb ik ook met die ene las (fillet). Voor een baanframe kan ik me er nog iets bij voorstellen maar op slecht wegdek (kasseien :shock: ) lijkt het mij Levensgevaarlijk.
Campagnolo Ultra Dork

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 11 nov 2014 19:54

Over de verbinding tussen de hoofdbuis, de zitbuis en de heb balhoofdbuis maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen. De meeste vouwfietsen, waaronder Brompton - dat toch als zeer betrouwbaar merk te boek staat - zijn in wezen gebaseerd op het zelfde ontwerp.

Waar ik meer twijfels over heb, is over de stijfheid van de trapas, waar Nicosch ook al op duidde. In eerste instantie dacht ik dat ovale buizen, zoals die bij de frames van Moser en Dreesens, beter bestand zouden zijn tegen trapas flex. Daarom wilde ik in eerste instantie ook ovale buizen gebruiken. Omdat die niet lang genoeg verkrijgbaar zijn om een geïntegreerde zadelpen mee te maken, heb ik echter gekozen voor ronde buizen.

Na wat onderzoek ben ik er echter achter gekomen dat ronde buizen echter beter bestand zijn tegen torsiestijfheid, dan ovale buizen. De eigenaar van het Moser frame zit toevallig op het forum van LFGSS. Ik heb hem nu gevraagd naar zijn ervaringen met zijn frame, om te bepalen of een eventuele versteviging noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 nov 2014 20:12

Rey953 schreef:Over de verbinding tussen de hoofdbuis, de zitbuis en de heb balhoofdbuis maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen. De meeste vouwfietsen, waaronder Brompton - dat toch als zeer betrouwbaar merk te boek staat - zijn in wezen gebaseerd op het zelfde ontwerp.

Waar ik meer twijfels over heb, is over de stijfheid van de trapas, waar Nicosch ook al op duidde. In eerste instantie dacht ik dat ovale buizen, zoals die bij de frames van Moser en Dreesens, beter bestand zouden zijn tegen trapas flex. Daarom wilde ik in eerste instantie ook ovale buizen gebruiken. Omdat die niet lang genoeg verkrijgbaar zijn om een geïntegreerde zadelpen mee te maken, heb ik echter gekozen voor ronde buizen.

Na wat onderzoek ben ik er echter achter gekomen dat ronde buizen echter beter bestand zijn tegen torsiestijfheid, dan ovale buizen. De eigenaar van het Moser frame zit toevallig op het forum van LFGSS. Ik heb hem nu gevraagd naar zijn ervaringen met zijn frame, om te bepalen of een eventuele versteviging noodzakelijk is.
(als verder een leek) lijkt mij het verbindingsoppervlak bij bijv. Brompton een stuk groter. En, gewicht (dus dikte van de buizen) doet er ook een stuk minder toe.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 14 nov 2014 08:45

Na een aantal slapeloze nachten over het ontwerp, heb ik besloten om toch te kiezen voor zekerheid en heb ik gevraagd aan Kamil om een verbinding aan te brengen tussen de trapas en de hoofdbuis. Het frame gaat er nu dus zo uit zien:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rey953 op 14 nov 2014 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 nov 2014 08:52

Wijs, En ik vind het denk nog mooier ook

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2014 09:04

Nu nog een extra buis richting de balhoofdbuis en is al bijna een mechanisch verantwoord ontwerp.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie