Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kleine tandwielen

ownakuota
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:52

ownakuota 29 okt 2014 16:26

Ik probeer voor een Kinder cross fiets een klein verzet te bouwen. Achteraan 16-28 en vooraan zou dan een 33 en 36 perfect zijn zodat men tijdens de cross nooit vooraan moet schakelen.
Echter, 36 buitenblad bestaat niet.
Werkt het om een binnenblad om te draaien en als buitenblad dienst te laten doen?
Ik vermoed dat ook een 105 voorderailleur niet laag genoeg kan geplaatst worden, kan eventueel een mtb voorderailleur dit wel?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 okt 2014 19:43

Lastig om zonder beelden te antwoorden. Je wil een enkel voorblad. 36t buitenbladen bestaan niet?? :roll: Hoeveel soorten wil je hebben? Wat is de boutcirkel diameter? Ze zijn er in 110, 104, en 94mm bcd. Om de voor een dergelijke fiets meest courante boutcirkels te noemen.
Weg derailleurs hebben grote kooien. Heeft die crossfiets gewoon 622 wielen? bij kleinere wielen gaat het bracket omhoog en passen weer langere kooien. De kortste kooi heeft de SLX 2x9 v FD M667 (downswing).
Bij een enkel blad maakt het niet uit of je blad omdraait of niet. Maar beter is dan een blad specifiek voor enkel blad ontworpen, zoals TA Blade. Anders loopt de ketting er snel af. Je kunt ook een narrow-wide blad gebruiken (104mm bcd).

ownakuota
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:52

ownakuota 30 okt 2014 08:58

Sorry, was inderdaad niet echt duidelijk. Het betreft een 28" fiets met 105 derailleur steek 110.
Daarop wil ik 2 voorbladen, een 33 en een 36. Naar mijn weten bestaat een 36 buitenblad niet voor steek 110. Ook vermoed ik dat de kooi dan op de kader komt, ik heb nu een 44 zitten en dat zit al erg laag.
Bedoeling is om vlak voor de koers een blad te kiezen afhankelijk van het parcours, technisch op de 33, indien het een snelle cross is de 36. De kinderen moeten dus tijdens de koers zelf niet meer vooraan schakelen op die manier, daar hebben ze het toch altijd moeilijk mee en dat wil ik hiermee dus vermijden.
Ik had graag de 105 crank behouden, een voorderrailleur is niet zo erg duur, dus dat kan wel vervangen worden indien nodig.

ownakuota
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:52

ownakuota 30 okt 2014 11:26

pffff, gaat nooit werken met race materiaal denk ik. Heb daarnet een sora voorderrie verkracht (lees afgezaagd) zodat hij perfect aansluit op het buitenste tandwiel, 36 en niet op het frame komt met de kooi.
Probleem is dan dat ik niet kan schakelen van klein blad naar groot, de derrie komt met zijn binnenkant tegen het kleinste blad als ik naar groot schakel; maw er moet dus een zeker verschil van tanden bestaan tussen de 2 voorbladen. Geen idee hoeveel en of dit met een mtb derrie dan wel kan.
Een 40 kan ik echter niet steken, 36 is maximum grootte voor een miniem met de huidige casset.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 okt 2014 13:25

Een combinatie van 33 en 36t gaat echt niet. Verschil is veel te klein. Een 36t buitenblad bestaat inderdaad niet in 110mm. Maar als er toch niet geschakeld wordt kun je binnenblad ook buiten zetten. Schakelen met eerder genoemde SLX derailleur, met dual pull, die is ontwikkeld voor 36/22 crank. Ik gebruik hem daarop ook in een hybride met de kabel van onder. Voor minimaal werkbaar verschil tussen twee voorbladen reken ik met 6 tanden.
Ik zou de oplossing zoeken in een naar wens samen te stellen Marchisio cassette, die gaan tot 30t (in plaats van de nu gebruikte 28t), voor de eerste positie keuze tot 18t.

ownakuota
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:52

ownakuota 30 okt 2014 17:20

Inderdaad, bedankt klimmer. Ik ga de cassete laten starten vanaf 16 (ipv 14) en dan kan ik met een 40 of 39 vooraan uit de voeten, dan blijf ik binnen het miniemen verzet hiermee. De 28 is nog wel klein genoeg, ze maken de koersen niet te lastig voor de kleinste.
Ik had een 14-28 gekocht die onderweg is maar dan mix ik de kransjes met de huidige 18-27 cassette.
Hierdoor kom ik toch ook tot mijn doel: met 1 blad een groter bereik hebben zodat alleen achteraan moet geschakeld worden tijdens de cross.

Plaats reactie