Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon frame, wel goed?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 27 okt 2014 10:57

japiecarbon schreef:En wat denk je dan te kunnen zien???
Een klein baby fietsje. :lol:

VWIm
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 aug 2014 11:14

VWIm 27 okt 2014 11:10

Het doel van de controle lijkt me het vaststellen van eventuele scheurvorming in het carbon:

Google levert overigens dit op: http://www.newconceptbiking.nl/research.asp

Zoals altijd ligt het allemaal net wat gecompliceerder :D

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 27 okt 2014 12:11

Tja, dat is iets met appels en peren.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 27 okt 2014 13:05

http://www.youtube.com/watch?v=UCTQRfGUzFA

Dit ziet er uit zoals ik bedoel :)

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 27 okt 2014 13:15

Echo en X-ray zijn 2 totaal verschillende principes.

Wat moet dat frame kosten? is het boven de 2000 euro dan kun je wellicht foto's overwegen. Anders zou ik gewoon op het oog en het gevoel afgaan.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 27 okt 2014 13:41

VWIm schreef:Het doel van de controle lijkt me het vaststellen van eventuele scheurvorming in het carbon:

Google levert overigens dit op: http://www.newconceptbiking.nl/research.asp

Zoals altijd ligt het allemaal net wat gecompliceerder :D
Goede vondst!

Mijn frame is niet echt duur dus die 90 euro per foto ga ik sowieso niet betalen.

Echo is inderdaad iets anders als rontgen, dat snap ik. Maar denken jullie dat het zou kunnen werken?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 27 okt 2014 14:24

Nee. Om 2 redenen.

Apparaat in het ziekenhuis? is ontworpen voor personengebruik. Om een carbonnenframe te kunnen bekijken, als dat al mogelijk is want ik vermoed van niet, zal je het apparaat totaal moeten verstellen.

Zelfs al zie je wat. Hoe ga je dat interpreteren? Een beetje meer of minder hars gaat een beeld afteken maar wat moet je daar mee.


Waarom ik denk dat een echo zinloos is. Bij een mens, in het bijzonder een buik met organen en een kind, heeft alles zijn eigen dichtheid. Op ieder deel weerkaatst het echo signaal anders, wat het verschil geeft waarvan een beeld gemaakt kan worden. Een carbon frame bestaat uit vezels en hars, wat ook nog eens een dunwandig lichaam vormt. In het beste geval zie je dus een steeptje (ene wand) stuk lucht en weer een streepje (andere wand)

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 27 okt 2014 14:35

VWIm schreef:Toch vind ik de gedachte helemaal niet verkeerd .

Voor zover mijn kennis over dit onderwerp strekt (en die is heel beperkt) moet je de frequentie aanpassen aan het materiaal. Zo kan met het zelfde apparaat bijvoorbeeld geen echo gemaakt worden van een voet en van een baarmoeder, dat vereist andere instellingen. In veronderstel dat dit met carbon daarom niet één op één zal werken. Wellicht zou het de moeite lonen om contact te leggen met de leverancier van het echoapparaat?
Bij mijn echo apparaat kan ik de frequentie alleen aanpassen door een andere sensorkop te gebruiken..als je zoon ding moet aanschaffen voor een carbonframe te scannen dan kun je beter een nieuw frame kopen ( sensorkop cq transducer kost ongeveer 3500 euro ) .

VWIm
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 aug 2014 11:14

VWIm 27 okt 2014 20:26

Zoals ik al zei, de kennis op dit onderwerp is beperkt :D @Arno357 lijkt er meer kaas van te hebben gegeten...

Aan de andere kant, zet het apparaat er op en stel vast wat je ziet. Misschien is het iets, misschien is het niets... Gelet op de gebruikte techniek (geluidsgolven) lijkt het me onmogelijk dat er schade door zou ontstaan (Inderdaad, daar geef ik GEEN garantie op :) )

Tweede mogelijkheid, wellicht gewoon een nieuwe fiets kopen, dan heb je garantie op je frame! En je weet wat er mee is gebeurd.

Succes!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 okt 2014 21:00

VWIm schreef: Aan de andere kant, zet het apparaat er op en stel vast wat je ziet. Misschien is het iets, misschien is het niets...
Idd, ga er niet vanuit dat je uit wat je ziet direct conclusies kunt trekken, maar proberen is gewoon leuk. Post hier even de plaatjes.
Maar wees dus wel voorzichtig met je apparatuur.



Gelet op de gebruikte techniek (geluidsgolven) lijkt het me onmogelijk dat er schade door zou ontstaan (Inderdaad, daar geef ik GEEN garantie op :) )
Verwacht ik ook geen problemen mee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 okt 2014 22:38

Is het al vrijdag? Ik weet even niet of ik moet lachen of huilen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 28 okt 2014 08:42

met te weinig ervaring ga je niet de nodige informatie uit de beelden kunnen halen, bovendien denk ik dat echo hier niet echt geschikt voor is aangezien fietsfabriekanten het ook niet gebruiken, indien er kaders worden gescand gebruikt men x-ray, zou men niet doen als men voor een fractie van de prijs een echo kan gebruiken.

ook ken je niet de opbouw van de kaders, soms zullen er naden zitten die er moeten zitten (verbindingen of overlap) ...

Plaats reactie