Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 okt 2014 16:08

Zorro schreef:
Orlok schreef: en bij draadbanden wissel je de binnenband binnen 2 minuten.! ;)
Sjongejonge. Lekker die bandenlichters erdoor halen en ook een band omleggen met bandenlichters. Prutsers.
Maar wel snel, hun wel! :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2014 16:10

Uiteraard zijn de voordelen op de MTB veel groter.

Ik rijd op mijn klimwielen ook tubeless een tubelessband op 6 bar geeft met ff iets meer comfort dan een 25mm op 6 bar. Daar wel bij aangetekent dat de 23mm op een notubes net zo breed valt als een 25mm op een reynolds.

Kwa gevoel heb ik met een 25mm op 6 bar het idee dat die in extreme situatie "ineens" wil doorslaan. bv bij een flinke hob en in ee bocht een tubeless band op gelijke druk voelt wat stabieler aan, voor mij een beetje gelijk met het verschil in 23 en 25mm.

wat kunnen daarnaast de voordelen zijn:
-lekrijden in een afdaling is vele malen veiliger met een tubeless band. Deze loopt veel minder snel af. Dat is voor mij de hoofdreden om op mijn klimwielen tubeless te rijden.
-ontploffen van binnenbanden voor warmte voor de mindere dalers ( schijven bieden ook uitkomst).

Ik ben wel een voorstander van tubeless je hebt gewoon een onderdeel minder en er zijn al zeker geen nadelen.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 06 okt 2014 19:26

Om de discussie nog even aan te ondersteunen, een artikel deze week op Velonews.com
http://velonews.competitor.com/2014/10/ ... -it_348291

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 okt 2014 19:44

Haha, daar begon deze discussie nauw juist mee. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2014 20:32

opzich geen slechte review behalve dat zijn gewichts verglijk compleet mank gaat. wel appels met appels verglijken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2014 13:59

Een interessante sealant (latex) test, weliswaar uitgevoerd met draadbanden zowel met butyl als latex binnenband:

Deel 1 Voorbereiding, uitleg
Deel 2 Resultaten

Zelf gebruik ik Schwalbe Doc Blue.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2014 14:25

Misschien dat ik het Bontrager goedje deze winter ook eens een kans geef.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 11 okt 2014 02:28

Nu dus een aantal maanden tubeless gereden. Prima bevallen allemaal. Het werd gisteren door een kapotte achterband wel even tijd om een nieuwe te installeren....

Wat een ellende. :( Bij de eerste installatie op dit achterwiel (Pacenti-velg) was het er op krijgen van de band al een uren durende ramp, maar is het uiteindelijk gelukt. Dit keer liep ik al vast bij het verwijderen van de oude band; ik kreeg hem met geen mogelijkheid van het wiel af. De kniptang er maar bijgepakt om hem er in gedeeltes uit te knippen....

Toen moest dus de andere band er op. Dit keer een Schwalbe One i.p.v. een Hutchinson Sector 28. Ik ben er letterlijk de hele nacht mee bezig geweest, heb van alles geprobeerd, maar het is gewoon NIET gelukt. Waar ik normaal gesproken van geen ophouden weet, als ik iets voor elkaar wil en zal krijgen, weet ik het nu even niet meer... Het hele fietsweekend naar de maan ook. Frustratie.

Zometeen of morgen nog maar eens proberen.

Wil tubeless op de racefiets de toekomst zijn, dan zullen ze toch écht iets moeten doen aan het installeergemak van de banden. Vaak gaat het (met ietsje meer moeite dan bij een clincher) goed en kan er snel mee gereden worden, maar het komt nog té vaak voor -getuige mijn ervaring zowel als die van anderen- dat een bepaalde combinatie velgen/banden/ventielen moeite kost om te installeren of wat dat betreft richting de grenzen gaat van het menselijk mogelijke....

Ik ben een gezonde Hollandse jongen maar ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar met die achterband. Niet zonder velg en/of bandenlichters te beschadigen. Wat overigens al gebeurd is door al dat worstelen met de band.

Zucht.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 11 okt 2014 08:19

@gineau

heb je de rand van de band al eens ingewreven met een zeepsopje (paar druppeltjes dret of zoiets met beetje water) ?
let je er goed op dat de band aan de andere kant van de velg goed in het midden ligt (in het diepere gedeeltje van de velg) terwijl je de band over de velg probeert te krijgen ?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 okt 2014 08:43

@ Gineau
Een bandenknecht is een veel betere hulp dan een bandenlichter en je zal de velg er veel mindere snel mee beschadigen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 okt 2014 09:59

Schwalbe One of Utremo ZX in combinatie met Pacenti SL 23 is bijna niet te doen. Ik heb het destijds uitbesteed aan de FM en die heeft daar ook de nodige moeite mee gehad. Voor mij zijn dit soort praktische dingen de reden waarom ik weer terug ben bij clinchers, dat bevalt gewoon prima.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 okt 2014 10:15

gineau schreef:Nu dus een aantal maanden tubeless gereden. Prima bevallen allemaal. Het werd gisteren door een kapotte achterband wel even tijd om een nieuwe te installeren....

Wat een ellende. :( Bij de eerste installatie op dit achterwiel (Pacenti-velg) was het er op krijgen van de band al een uren durende ramp, maar is het uiteindelijk gelukt. Dit keer liep ik al vast bij het verwijderen van de oude band; ik kreeg hem met geen mogelijkheid van het wiel af. De kniptang er maar bijgepakt om hem er in gedeeltes uit te knippen....

Toen moest dus de andere band er op. Dit keer een Schwalbe One i.p.v. een Hutchinson Sector 28. Ik ben er letterlijk de hele nacht mee bezig geweest, heb van alles geprobeerd, maar het is gewoon NIET gelukt. Waar ik normaal gesproken van geen ophouden weet, als ik iets voor elkaar wil en zal krijgen, weet ik het nu even niet meer... Het hele fietsweekend naar de maan ook. Frustratie.

Zometeen of morgen nog maar eens proberen.

Wil tubeless op de racefiets de toekomst zijn, dan zullen ze toch écht iets moeten doen aan het installeergemak van de banden. Vaak gaat het (met ietsje meer moeite dan bij een clincher) goed en kan er snel mee gereden worden, maar het komt nog té vaak voor -getuige mijn ervaring zowel als die van anderen- dat een bepaalde combinatie velgen/banden/ventielen moeite kost om te installeren of wat dat betreft richting de grenzen gaat van het menselijk mogelijke....

Ik ben een gezonde Hollandse jongen maar ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar met die achterband. Niet zonder velg en/of bandenlichters te beschadigen. Wat overigens al gebeurd is door al dat worstelen met de band.

Zucht.
Alleen met een bandenknecht is het te doen, anders lukt het niet, zeker niet als de band nog nieuw is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie