Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

di2 voorderailleur defect?

kas
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2014 10:56

kas 28 aug 2014 09:37

M'n di2 6800 voorderailleur reageert niet meer op m'n shifters.
- Aan de kabels is niks gebeurd
- Automatisch trimmen werkt nog wel dus geen kabelbreuk en stroom toevoer is prima
- maandagavond na 40 km werkte het spontaan opeens weer, nu weer niet (na fat het even werkte heeft de fiets alleen stilgestaan)

Hij zit uiteraard nog in de garantie, maar bij Mantel in Arnhem en dat is een uurtje tijden; los het liever zelf op met tips van jullie.

Iemand hier ervaring mee en suggesties?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 aug 2014 09:52

Klinkt als een storing of iets dergelijks. FF resetten lijkt me een optie.
En dat is iets wat je zelf niet kan.

kas
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2014 10:56

kas 28 aug 2014 09:54

Waarschijnlijk niet idd. Dat kan toch met dat kastje wat je op je pc aansluit?

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 28 aug 2014 09:55

Kabeltje van je shifter even nalopen in de shifter zelf en anders wellicht de kabel in de junction van het stuur, als achter wel werkt is het niet de onderste junction, en trimmen is de shifter niet voor nodig, dat lijkt me tot nu toe de meest logische uitleg als ik je beschrijving hoor

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2014 10:03

Klinkt alsof de kabel uit de shifter is en zo nu en dan nog half contact maakt. Je kan dit makkelijk testen. Houdt één van de knoppen van de linker shifter lang ingedrukt, gaat het accu indicatie lampje op de junction box branden dan is er niets mis met de kabel naar de shifter en heeft de voor-derailleur misschien wel kuren. Gaat het ledje van de junction box niet branden dan zou ik de kabel naar de shifter er uit trekken en daarna er weer instoppen en daarbij opletten dat je wel een klik hoort.

Die kabels moeten een lusje hebben, maar veel fietsenmakers doen dat niet. Dat gaat een poos goed, tot je een keer door een diep gat heen stuitert, dan vervormt het stuur en de shifter en kan de kabel net uit de shifter worden getrokken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kas
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2014 10:56

kas 28 aug 2014 10:31

Thanks voor de tips! Waar "moet" dat lusje? Direct bij de aansluiting op de shifter?

Het klopt idd dat de batterij indicatie niet werkt bij m'n linker shifter, had ik al geprobeerd. Zal thuis eens bij m'n andere fiets proberen of dat hij het bij die wel doet bij de linker shifter (gebruik altijd rechts op batterij te checken)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2014 14:04

Die batterij indicator moet 't ook gewoon bij de linker shifter doen. Het lusje moet net onder de shifter zitten, het hoeft niet groot te zijn, je moet alleen voorkomen dat die kabel vanaf de shifter onder het stuurlint richting stuurpen zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kas
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2014 10:56

kas 28 aug 2014 14:57

Super, opgelost! Er zat wel een klein lusje, maar gewoon onder het stuurlint.
Hij werkt nu weer. Wel jammer dat ik m'n stuurlint er af moest halen en er dus een nieuwe op moest zetten.
Maar ben erg blij met de tips, thanks again!

Plaats reactie