Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat kost het overzetten van onderdelen?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 aug 2014 10:02

Lcsmet schreef: Even off-topic: Dat heeft niets te zien met geen Nederlanders, of bij ons Belgen, zonder technische scholing maar alles met het feit dat Oost-Europeanen gewoon goedkoper zijn omdat er altijd wel tussenpersonen zijn die weten hoe ze de sociale wetgeving moeten omzeilen.

Sociale dumping noemt zoiets.

Ook van mij een sorry maar dat kon ik even niet laten.
Dat is het excuus dat je heel vaak hoort maar het is helaas minder dan de halve waarheid. Het technische beroep is niet sexy genoeg en het niveau van de opleidingen en de vaardigheden sluiten niet aan bij de vraag uit de sector.

Vandaar dat bijv VanderLande Instustries en VDL eigen bedrijfsscholen hebben om zelf hun mensen weer op te leiden.

IHC:
Nederlandse lassers onvindbaar








Het gaat scheepsbouwer IHC Merwede uit Krimpen aan den IJssel voor de wind. De werf sleepte onlangs een order van 1 miljard euro binnen. Maar lassers en ander technisch personeel zijn in Nederland bijna niet te vinden. Het werk zal daarom gedaan worden door buitenlanders, terwijl duizenden Nederlanders werkloos thuis zitten.


Directeur Bert van der Sluis is erg blij met de mega-order. Zijn werf moet in een jaar tijd zes schepen bouwen die elk zo’n 140 meter lang zijn. Deze schepen worden ingezet bij werkzaamheden aan booreilanden.Van der Sluis heeft 300 extra mensen aangetrokken om te werken aan de order. Het was alleen heel lastig om hier extra personeel voor te vinden.


“Van de 300 nieuwe medewerkers zal waarschijnlijk maar een kwart van Nederlandse afkomst zijn. We hebben ze gewoon niet kunnen vinden”,vertelt Van der Sluis. “Weinig jongeren kiezen nog voor een bèta opleiding. De overheid stimuleert het niet en deze opleidingen worden ook bijna niet meer gepromoot. Daardoor kiezen jongeren vooral voor een studie die ze leuk lijkt, zonder na te denken over de toekomst. Nu blijkt dat een technische opleiding juist meer kansen voor ze biedt.”

Nederland heeft vooral een tekort aan hoger opgeleid technisch personeel. IHC Merwede zoekt daarom lassers in het buitenland. Arbeidskrachten uit Polen, Roemenië en Zuid- Europa, zoals Spanje, zullen daarom hoofdzakelijk de klus gaan klaren. “En dit is jammer want er zitten in Nederland duizenden werkloze jongeren thuis op de bank”, aldus Van der Sluis.
Bijv Shell:
“Nederland krijgt een steeds groter tekort aan technisch opgeleid personeel. Een belangrijke oorzaak is gelegen in het relatief geringe aantal jongeren dat voor een technische opleiding kiest. Dit tekort is vooral neipend op MBO niveau.” Dat zei Joke Driessen, General Manager Shell Moerdijk, in het kader van de Week van de Procestechniek, die van 20 t/m 24 januari plaatsvindt.
Rotterdamse haven:
Bedrijven moeten orders afstoten wegens onvoldoende technisch personeel.

De Rotterdamse haven zit te springen om goed opgeleid technisch personeel. Rotterdam telt op dit moment zo'n 35.000 werklozen, maar er is nog steeds een groot tekort aan technici, meldt RTV Rijnmond. 'Als dit doorzet, kunnen technici straks niet meer met pensioen.' Het is moeilijk om vacatures te vullen, want veel werklozen hebben geen technische opleiding.


FME (de "metaalsector")
Door het geplande leenstelsel zou een derde van de studenten 'techniek' overwegen geen masteropleiding te gaan volgen. Ondernemersorganisatie FME maakt zich ernstig zorgen over het aanbod en het niveau van technisch personeel in de toekomst. Ze zien het tekort aan goed personeel echt als een blijvend probleem.

Ondernemingen doen er ook zelf alles aan om ook in eigen land toch mensen op te leiden. Daarom hebben ze zelf een schooltje opgericht waar jongeren worden opgeleid tot de bouwers van olieplatforms en windmolenparken.
Mijn diepe excuses voor de off-topic en ik zal het hier verder bij laten.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 aug 2014 10:12

@mods
Kan hier even een apart topic van gemaakt worden, want deze discussie is wel interessant, met name ook als je webshops erbij betrekt. Vandaag is het een scheepslaser, morgen een fietsenmaker en overmorgen is het je eigen baan die ge-outsourced word.


@fietsonderdelen overzetten.

Lang lang geleden toen ik bij Cannondale in de lijn stond bouwden we in 15 tot max 20 minuten een fiets op.
Opgemerkt daarbij dat alle kabels en stuur voorbereid waren, precies zoals dus in dit geval.

Maar goed, dat is productie.
Zalf zat ik aan een bedrag van tussen de 100 en 200 euro te denken inclusief materiaal.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 aug 2014 10:16

geef de fietsenmaker een paar euros voor juist gereedschap,lint en vet. desnood een montage standaard.

klus m zelf bij elkaar, iedere kilometer zal je trots zijn op "jou karretje"
anders is hij(FM) trots op jou karretje, dat is natuurlijk een beetje maf.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 15 aug 2014 10:18

+1 mrcoffee.

Technisch werk wordt, indien dit uitbesteed was, juist weer naar Nederland gehaald. Technisch personeel wordt in in Nederland zelfs al regelmatig) hoger ingeschaald dan een (oorspronkelijke) functie- of loonschaal.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2014 10:27

hero schreef:Dank voor jullie bijdragen. Ik stelde deze vraag omdat mijn fm heeft gezegd €270 te 'moeten' rekenen voor deze klus. Ik vond dat wat aan de hoge kant en naar nu blijkt vinden jullie dat gemiddeld genomen ook. De fm zegt een hele dag kwijt te zijn voor de klus maar rekent 4,5uur. Ik ga sterk overwegen zelf wat te gaan klussen maar gebrek aan tijd en ervaring doen mij wel sterk twijfelen... Nogmaals dank!
Ik hoop niet dat het ooit druk is bij die fietsenmaker want met dat werktempo ben je je fiets zo 3 maanden kwijt...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 aug 2014 10:45

270 Euro? Daar doe ik het ook voor en krijg je nog koffie en taart toe?
4,5 uur? Duhhhhhhhhhhhhhhhhh.
TKMP schreef:iedere kilometer zal je trots zijn op "jou karretje"
+1

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 aug 2014 10:53

Gastheerg schreef:270 Euro? Daar doe ik het ook voor en krijg je nog koffie en taart toe?
4,5 uur? Duhhhhhhhhhhhhhhhhh.
TKMP schreef:iedere kilometer zal je trots zijn op "jou karretje"
+1
WTF!!! :shock: €270!!!

nog een +1 van mij!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2014 11:14

vier-en-een-half uur doe ik er ook wel over, maar dat is vooral omdat het leuk is om er goed de tijd voor te nemen en omdat dit de gelegenheid is om alle delen weer even heel goed schoon te maken, zodat de fiets weer "als nieuw" fietst. Die vier-en-een-half uur is dan dus inclusief een flinke sopbeurt, evt onderdelen uit elkaar halen om ze echt schoon te krijgen, biertje(s) drinken ondertussen, etc

Die 270E is dan hopelijk wel inclusief vervangingsonderdelen als stuurlint, kabels, ketting, cassette?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 aug 2014 11:51

Ik lees trouwens nu pas in de OP dat het om over-en-weer zetten gaat. Dan is 270E misschien niet zo'n heel gek bedrag
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 aug 2014 11:58

Wanneer je een FM vraagt om twee fietsen uit elkaar te halen en weer op te bouwen, dan verbaast een hele dag werk me niet. Als hij het in 4,5 uur doet dan doet hij het aardig rap. 270 euro is dan 60 euro/uur, wat me geen heel gek tarief lijkt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 15 aug 2014 12:02

Erik schreef:Wanneer je een FM vraagt om twee fietsen uit elkaar te halen en weer op te bouwen, dan verbaast een hele dag werk me niet. Als hij het in 4,5 uur doet dan doet hij het aardig rap. 270 euro is dan 60 euro/uur, wat me geen heel gek tarief lijkt.
Was ook mijn mening: 200 zonder demonteren, 250 incl. demonteren. en in beide gevallen incl materialen. En dat zijn normale tarieven.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 aug 2014 12:29

Demonteren is echt HOOGUIT! 15 min werk. Een beetje fietsenmaker kan in 1,5 uur MAKKELIJK!! een fiets opbouwen.

Plaats reactie