Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2014 22:11

JoostG schreef:In de Fiets van 2 maanden geleden stond ook een bandentest. Tubeless banden werden ook getest en kwamen er goed uit wat betreft rolweerstand en grip. Slechter scoorden ze op het gebied van lekbestendigheid...... Niet gek dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over tubeless.

In mijn fietsgroepje wil ook niemand over. En ondertussen wel miepen als ik de groep over een schelpenpaadje jaag :lol:
Zeker tubelessbanden zonder latex getest want anders had de lekbestendigheid m.i. het beste moeten zijn. :mrgreen:

Haha, dus nog meer schelpenpaadjes uitzoeken. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 aug 2014 08:46

Orlok schreef:Om z'n rol in te snijden heb ik het mesje van een stanleymes gemonteerd middels een 3mm boutje op een houten lat met een tussenruimte van 4mm met daarboven de rol tape op een ronde houten schijf. Door nu de rol met de hand te draaien en gelijktijdig het mesje tegen de rol aan te draaien en te drukken kan je de rol tape vrij precies insnijden. ;)


Klinkt creatief en goed!
Orlok schreef: Die ventielen worden geleverd met extra rubbers om grotere ronde gaten te dichten en kunnen uiteraard met een mesje worden afgesneden. Maar waarom zou je dat willen?
Omdat het ventiel anders niet in de velg tussen de banden past.
Orlok schreef: En waarom geen latex erin doen, als je lek rijdt wordt dit tenminste meteen gedicht anders moet je het als nog doen, wat een gedoe langs de kant van weg, toch? :roll:
Ehm, ik wist niet zeker of de banden er nog vaker af zouden moeten, vandaar de latex nog even achterwege gelaten. Gaat er nu snel in.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 aug 2014 10:03

JM_H, je zegt dat het ventiel anders niet tussen velg en banden past. Duw je het losse ventiel wel weer helemaal terug (van het velgbed af) wanneer je de tweede helft van de band oplegt?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 aug 2014 10:10

Eerst geprobeerd om te laten zitten; vervolgens terugduwen en later op de plaats. Beide lukte (mij) niet.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 aug 2014 10:19

Overigens vind ik met getto ventielen (geknipt uit oude binnenband) fijner werken, omdat je daar zelf de breedte van het ventiel kan bepalen. Die losse ventielen hebben er namelijk behoorlijke knoppen op zitten.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 aug 2014 10:20

Volgende keer maar eens proberen dan!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2014 10:20

JM_H schreef:
Orlok schreef: Die ventielen worden geleverd met extra rubbers om grotere ronde gaten te dichten en kunnen uiteraard met een mesje worden afgesneden. Maar waarom zou je dat willen?
Omdat het ventiel anders niet in de velg tussen de banden past.
Dat is nou juist waarom ik die van Effetto Mariposa heb genomen omdat die een rubber hebben die één zijde net ietsje breder is dan het ventiel en aan de andere zijde ong. 5mm uitsteken om het ronddraaien te voorkomen en door die extra ronde rubbers om grotere ronde gaten af te dichten eigenlijk een combinatie is van Joe No Flat en Stan's Notube ventielen, ajbwikb. Dat probleem heb ik dus ook bij mijn 20,5mm brede C38 carbonwielen gehad met een binnenmaat van 13mm, waar dus die grote ventielen niet passen vandaar de beste optie om zelf ventielen te knippen uit Schwalbe binnenbanden maar ook vanwege de benodigde ventiellengte.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2014 10:24

JoostG schreef:JM_H, je zegt dat het ventiel anders niet tussen velg en banden past. Duw je het losse ventiel wel weer helemaal terug (van het velgbed af) wanneer je de tweede helft van de band oplegt?
Dat is inderdaad de methode om op smalle velgen een tubelessband te monteren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2014 10:33

JoostG schreef:Overigens vind ik met getto ventielen (geknipt uit oude binnenband) fijner werken, omdat je daar zelf de breedte van het ventiel kan bepalen. Die losse ventielen hebben er namelijk behoorlijke knoppen op zitten.
Dat klopt, tot nog toe met "getto" :) ventielen het beste resultaat behaald, maar omdat het die ene keer niet lukte - teflontape, vulkaniseertape, extra rubber van een oude binnenband eronder, O-ring, extra velgtape etc. etc. - heb ik uiteindelijk maar eens losse ventielen geprobeerd. Daarmee is het voor die ene keer wel het beste gelukt. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 13 aug 2014 15:58

Vraagje; is CO2 wel/geen optie om onderweg bij te pompen indien nodig?
Ik overweeg deze dan te bestellen: http://www.mantel.com/pro-co2go
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 aug 2014 16:11

Ja hoor, zelf heb ik deze al een paar jaar en bevalt goed omdat je ook nog de druk (als hij niet is gecondenseerd) kan aflezen. Je pompt anders de band te hard op. Alleen heb ik hem dus maar één maal gebruikt dit jaar. Heb hem gemonteerd achter op de staande zitbuis net tussen de twee staande buizen naar het achterwiel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 14 aug 2014 13:46

Dank!
Afbeelding

Plaats reactie