Welke vorm, en waarom? (tijdritstuur)
- Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Ik ga een stuur aanschaffen voor gebruik op een normale racer. Ik wil de Deda Parabolica wel eens proberen welke wordt aangeboden in 3 uitvoeringen. Ik ben benieuwd naar de inzichten van de tijdrijders hier...
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Wat is het nut van zo'n stuur op een normale racer? Je komt met zon stuur hoger te zitten dan gewoon met de handjes op de remgrepen, laat staan met de handjes in de beugel.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee tuurlijk niet, als je met je ellebogen op je stuur ligt kom je veel lager te zitten.
Ik denk dat de verschillende sturen alleen persoonlijke voorkeur is.
Ik denk dat de verschillende sturen alleen persoonlijke voorkeur is.
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Dat geldt als je ook een tijdritfiets hebt. Ik zie het nut niet van een dergelijk stuur op je gewone racefiets. Door die ellebooghouders zit je toch al snel vijf centimeter boven je stuur. Als ik mijn handen op de remgrepen heb en mijn onderarm horizontaal houd, zit ik toch dieper?
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Hangt nogal van de stand van je onderarmen af lijkt me. Zeker als je je stuur wat lager kunt zetten kun je met een ligstuur toch een aardige aero houding aannemen en zo toch 1 of 2 km/u winnen bij hetzelfde geleverde vermogen. Zeker de moeite waard voor een incidenteel tijdritje bijvoorbeeld!
De vorm van het tijdritstuur is puur persoonlijk; hoe hou je het liefste je stuur vast. Persoonlijk vind ik de S-bends (onderste pic) het fijnst, maar met een "ski-bend" stuur kun je vast ook heel hard. Die volledige rechte pijpen lijken me dan weer niet zo prettig vasthouden.
De vorm van het tijdritstuur is puur persoonlijk; hoe hou je het liefste je stuur vast. Persoonlijk vind ik de S-bends (onderste pic) het fijnst, maar met een "ski-bend" stuur kun je vast ook heel hard. Die volledige rechte pijpen lijken me dan weer niet zo prettig vasthouden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij een normaal tour/trainingsritje vind ik het gevaarlijk. 1 sec te laat bij je remmen en je gaat over een motorkap of een hond heen. Daar naast vind ik het nog een rot gezicht ook die ligsturen op een racefiets. Bij ons mag er iemand niet meer mee in de groep rijden met zo,n stuur vanwege een behoorlijke valpartij die hij veroorzaakte.
Klopt allemaal maar hier totaal niet van toepassing. Zulk soort opzetstuurtjes zijn bedoeld voor solo op rustige lange wegen niet om door de drukte mee te fietsen.ilikebike schreef:Bij een normaal tour/trainingsritje vind ik het gevaarlijk. 1 sec te laat bij je remmen en je gaat over een motorkap of een hond heen. Daar naast vind ik het nog een rot gezicht ook die ligsturen op een racefiets. Bij ons mag er iemand niet meer mee in de groep rijden met zo,n stuur vanwege een behoorlijke valpartij die hij veroorzaakte.
@Mike. Ik twijfel ook om zo'n stuur te kopen. De uno lijkt mij het fijnst omdat je dan je polsen niet constant in een gespannen houding hebt. Je kunt die natuurlijk goed zelf simuleren door de armen in de TT stand te houden en dan je polsen in de 3 standen te houden. Merk je vanzelf wat het lekkerst is.
Wil je goed diep kunnen zitten met een TT-opzetstuur dan zijn die van profile beter geschikt omdat je die ook onder het stuur kunt monteren en je de stangen en steunen onafhankelijk kunt verstellen. Dan kun je de ellebogen dichter naar je toe halen dan tot op de stuurpen zoals bij deze deda's.
Wellicht een cm of 2 dieper maar je bent een stuk breder. De gehele bovenarm en de schouders steken uit. In de TT houding heb je ze voor het lichaam dus geen extra frontaal oppervlak.fietser1972 schreef:Dat geldt als je ook een tijdritfiets hebt. Ik zie het nut niet van een dergelijk stuur op je gewone racefiets. Door die ellebooghouders zit je toch al snel vijf centimeter boven je stuur. Als ik mijn handen op de remgrepen heb en mijn onderarm horizontaal houd, zit ik toch dieper?
En probeer maar eens met je ellebogen gewoon op het stuur in de TT houding te liggen. Grote kans dat je dan snel genoeg last hebt van de edele delen omdat je heel anders op het zadel zit. Er zijn niet voor niets TT zadels.
Zo'n opzetstuur is niet bedoeld voor een optimale positie maar kan wel werken voor een betere positie. Zie mezelf hiermee best comfortabel 35km/h halen daar waar normaal 32 wel lekker gemakkelijk fiets. (HR<150)
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
??
Snelheidswinst is aanzienlijk met zo'n stuur. Laatst een test gedaan. 10 km (ronde) gefietst op mijn fitness fiets licht gebogen, een houding vergelijkbaar met met de houding op een racefiets waarbij de handen op het stuur rusten. Gemiddelde snelheid 32, 3 km/h, daarna gelijk de zelfde ronde gedaan op mijn tri fiets met zo'n S stuur (3e foto in de eerste post). Gemiddelde snelheid was 38,5 km/h! Wind was N-O kracht 4 en ik fietste beide rondes op ca. 95 procent van mijn inspanning.
Ik heb de Profile Design ZBS Skibend. Dit opzetstuur zit lager dan degene op jouw foto's
Zie: http://www.futurumshop.nl/profile-desig ... wart.phtml
Ik vind persoonlijk de Skibend prettig, geen rare buiging in je polsen. Het is wel wat minder aerodynamisch.
Zie: http://www.futurumshop.nl/profile-desig ... wart.phtml
Ik vind persoonlijk de Skibend prettig, geen rare buiging in je polsen. Het is wel wat minder aerodynamisch.