Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke vorm, en waarom? (tijdritstuur)

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 01 aug 2014 12:02

Ik ga een stuur aanschaffen voor gebruik op een normale racer. Ik wil de Deda Parabolica wel eens proberen welke wordt aangeboden in 3 uitvoeringen. Ik ben benieuwd naar de inzichten van de tijdrijders hier...

Afbeelding

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 01 aug 2014 12:24

Wat is het nut van zo'n stuur op een normale racer? Je komt met zon stuur hoger te zitten dan gewoon met de handjes op de remgrepen, laat staan met de handjes in de beugel.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 aug 2014 12:26

Nee tuurlijk niet, als je met je ellebogen op je stuur ligt kom je veel lager te zitten.

Ik denk dat de verschillende sturen alleen persoonlijke voorkeur is.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 01 aug 2014 12:32

Dat geldt als je ook een tijdritfiets hebt. Ik zie het nut niet van een dergelijk stuur op je gewone racefiets. Door die ellebooghouders zit je toch al snel vijf centimeter boven je stuur. Als ik mijn handen op de remgrepen heb en mijn onderarm horizontaal houd, zit ik toch dieper?
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 aug 2014 13:01

Hangt nogal van de stand van je onderarmen af lijkt me. Zeker als je je stuur wat lager kunt zetten kun je met een ligstuur toch een aardige aero houding aannemen en zo toch 1 of 2 km/u winnen bij hetzelfde geleverde vermogen. Zeker de moeite waard voor een incidenteel tijdritje bijvoorbeeld!

De vorm van het tijdritstuur is puur persoonlijk; hoe hou je het liefste je stuur vast. Persoonlijk vind ik de S-bends (onderste pic) het fijnst, maar met een "ski-bend" stuur kun je vast ook heel hard. Die volledige rechte pijpen lijken me dan weer niet zo prettig vasthouden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 01 aug 2014 13:12

Bij een normaal tour/trainingsritje vind ik het gevaarlijk. 1 sec te laat bij je remmen en je gaat over een motorkap of een hond heen. Daar naast vind ik het nog een rot gezicht ook die ligsturen op een racefiets. Bij ons mag er iemand niet meer mee in de groep rijden met zo,n stuur vanwege een behoorlijke valpartij die hij veroorzaakte.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 01 aug 2014 13:26

ilikebike schreef:Bij een normaal tour/trainingsritje vind ik het gevaarlijk. 1 sec te laat bij je remmen en je gaat over een motorkap of een hond heen. Daar naast vind ik het nog een rot gezicht ook die ligsturen op een racefiets. Bij ons mag er iemand niet meer mee in de groep rijden met zo,n stuur vanwege een behoorlijke valpartij die hij veroorzaakte.
Klopt allemaal maar hier totaal niet van toepassing. Zulk soort opzetstuurtjes zijn bedoeld voor solo op rustige lange wegen niet om door de drukte mee te fietsen.


@Mike. Ik twijfel ook om zo'n stuur te kopen. De uno lijkt mij het fijnst omdat je dan je polsen niet constant in een gespannen houding hebt. Je kunt die natuurlijk goed zelf simuleren door de armen in de TT stand te houden en dan je polsen in de 3 standen te houden. Merk je vanzelf wat het lekkerst is.

Wil je goed diep kunnen zitten met een TT-opzetstuur dan zijn die van profile beter geschikt omdat je die ook onder het stuur kunt monteren en je de stangen en steunen onafhankelijk kunt verstellen. Dan kun je de ellebogen dichter naar je toe halen dan tot op de stuurpen zoals bij deze deda's.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 01 aug 2014 13:30

fietser1972 schreef:Dat geldt als je ook een tijdritfiets hebt. Ik zie het nut niet van een dergelijk stuur op je gewone racefiets. Door die ellebooghouders zit je toch al snel vijf centimeter boven je stuur. Als ik mijn handen op de remgrepen heb en mijn onderarm horizontaal houd, zit ik toch dieper?
Wellicht een cm of 2 dieper maar je bent een stuk breder. De gehele bovenarm en de schouders steken uit. In de TT houding heb je ze voor het lichaam dus geen extra frontaal oppervlak.

En probeer maar eens met je ellebogen gewoon op het stuur in de TT houding te liggen. Grote kans dat je dan snel genoeg last hebt van de edele delen omdat je heel anders op het zadel zit. Er zijn niet voor niets TT zadels.

Zo'n opzetstuur is niet bedoeld voor een optimale positie maar kan wel werken voor een betere positie. Zie mezelf hiermee best comfortabel 35km/h halen daar waar normaal 32 wel lekker gemakkelijk fiets. (HR<150)

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 01 aug 2014 14:06

??



Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 aug 2014 14:20

ik voeg graag optie vier toe:
een mini TT stuur het lijkt mij ideaal voor een "race fiets"
je ziet ze ook wel eens bij thriatleten die ze op hun training/berg fiets hebben.
smoelt ook beter maar dat is persoonlijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 aug 2014 14:36

Snelheidswinst is aanzienlijk met zo'n stuur. Laatst een test gedaan. 10 km (ronde) gefietst op mijn fitness fiets licht gebogen, een houding vergelijkbaar met met de houding op een racefiets waarbij de handen op het stuur rusten. Gemiddelde snelheid 32, 3 km/h, daarna gelijk de zelfde ronde gedaan op mijn tri fiets met zo'n S stuur (3e foto in de eerste post). Gemiddelde snelheid was 38,5 km/h! Wind was N-O kracht 4 en ik fietste beide rondes op ca. 95 procent van mijn inspanning.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 01 aug 2014 14:57

Ik heb de Profile Design ZBS Skibend. Dit opzetstuur zit lager dan degene op jouw foto's

Zie: http://www.futurumshop.nl/profile-desig ... wart.phtml

Ik vind persoonlijk de Skibend prettig, geen rare buiging in je polsen. Het is wel wat minder aerodynamisch.

Plaats reactie