Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurlint wikkelen

Hoe wikkel jij stuurlint?

Van bovenzijde naar uiteinde stuur
17
17%
Van uiteinde stuur naar bovenzijde
84
83%
 
Totaal aantal stemmen: 101

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 jul 2014 16:21

Ik ben bezig om het stuurlint van mijn Gazelle te vervangen. Nu ik één zijde heb verwijderd, was ik op internet aan het zoeken naar tips. Het viel mij op dat in de filmpjes die ik vond, onderaan bij het stuuruiteinde wordt begonnen. Bij mijn Gazelle is bij het originele lint bovenop het stuur begonnen. Het voordeel daarvan is dat je het uiteinde niet apart hoeft te fixeren met tape omdat je het uiteinde opsluit met de dop. Zijn er nadelen van deze methode die ik over het hoofd zie?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 30 jul 2014 16:27

Gewoon doen wat jij fijn vindt en wat je maar handig vindt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2014 17:44

Je moet niet alleen kijken van boven naar onderen, maar je moet natuurlijk ook nog de goede kant om wikkelen. Maar dat legt het filmpje ook al uit. Een van boven naar onder gewikkeld stuur heeft de overlap precies tegenovergesteld als een van onder naar boven. Das logisch ;) . Het schijnt dat je een van boven naar onder gewikkeld stuurlint wat sneller los duwt/schuurt. Je duwt namelijk nu met je gewicht ( meestal naar voren gericht ) precies tegen de losse opstaande randjes, die niet vastgeplakt zitten. Met een van onder naar boven gericht stuurlint is dit niet zo. Daar glijdt je over de randjes heen in de vanaf het overlappende gedeelte. Alleen bij een trekkende bewegen trek je dan aan de randjes. Doe maar gewoon van onder naar boven. Netjes boven vastplakken en afknippen. Zo hoort dat nu eenmaal.

Hmm nu ik het zo lees klinkt het een beetje vaag. Maar denk er eens over na.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 jul 2014 20:41

Bedankt voor de reacties. :) Ik heb ze zojuist maar van onder naar boven aangebracht. Niet ontevreden over het resultaat, dus dat is een meevaller. :D

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 30 jul 2014 21:01

Inderdaad, van onder naar boven wikkelen.
Als je het andersom doet dan duw je met je handen het lint in de stuurbocht naar buiten waardoor er allemaal opstaande randjes ontstaan.

Wat zeggen de velominati hierover?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 jul 2014 21:30

Van boven naar onder! Dan heb je niet zo een lelijk tapie bovenop. Als je dit goed strak wikkelt blijft t gewoon zitten.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 jul 2014 22:03

Afgelopen zondagavond heb ik mijn stuurtje vervangen voor eentje met minder drop, dus ik moest ook weer eens nieuw stuurlint monteren... Ik deed het net zoals de vorige keer weer gewoon van onder naar boven... Op zich tevreden met het resultaat, maar wat minder tevreden met het stuurlint zelf. Beetje aan de gladde kant met mijn blote handen...

Zit er aan te denken om Lizard Skins DSP lint te monteren. Maar vanwege de hoge prijs wil ik het wel in een keer weer goed doen. Lint wat er nu op zat was maar 7,50, dus dat dat weggegooid geld is doet minder pijn... :roll:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jul 2014 22:39

japiecarbon schreef:Van boven naar onder! Dan heb je niet zo een lelijk tapie bovenop. Als je dit goed strak wikkelt blijft t gewoon zitten.
Zo doe ik het nu ook.

Practice makes perfect. :)
Als je een "plat" stuur hebt is het mooier om van boven naar onder te wikkelen omdat je stuurtape niet je volledige stuur bestrijkt.
Zo doe ik het nu.
Afbeelding
Zo deed ik het vroeger
Afbeelding
en
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 31 jul 2014 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 jul 2014 08:21

Wanneer je een stoffen stuurlint gebruikt, kan je beter van onder naar boven wikkelen.
Dan krijg je niet van die opstaande randjes.
Wanneer je een stugger, kunststofachtiger stuurlint gebruikt, kun je die gerust van boven naar onder wikkelen.
Ik heb dat met de soft touch stuurlint van Fizik, dat is van boven naar onder gewikkeld. Daar krijg ik nu van die opstaande randjes.
Bij m'n andere fiets zit lizardskins op, ook van boven naar onder gewikkeld en geen centje pijn. Geen opstaande randjes dus.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 31 jul 2014 09:39

Ik had op mijn andere fiets ook Lizardskins. Het voordeel daarvan is dat er daarbij ook een stukje tape in de kleur van het stuurlint zit. Dus dan valt dat stukje tape aan de bovenzijde niet eens zo op!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2014 09:55

Dat stukkie tape bovenop mijn sturlint vind ik niet hinderlijk, dus ik wikkel meestal gewoon van onder naar boven. Behalve op mijn baanfiets, waar (op het baanstuur) de tape pas halverwege de bocht begint. Daar vond ik een tapie niet mooi zitten, dus van boven naar beneden (blijft ook goed zitten). Nadeel(tje) van de laatste methode is dat je het stuurlint vrij precies moet afknippen. Teveel lint overlaten, en je krijgt het niet in je stuuruiteinde gepropt. Te weinig en het lint gaat daar loslaten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 jul 2014 11:06

Als je de tape niet mooi vind kan je hem ook gewoon lijmen.

Plaats reactie