Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Comfort racer/do-it-all met schijfremmen

Ron_Fiets

Ron_Fiets 29 jul 2014 13:38

Na jarenlang op de mtb te hebben gefietst, zoek ik een racer/do-it-all bike voor op de zondagen om met collega's te rijden en ook om verre afstanden mee te rijden. Het wordt een secundaire bike, want mijn hart ligt bij het mountainbiken.

Ik zoek dus een comfort bike en wil graag schijfremmen hebben. Mijn keus is gevallen op een van deze twee fietsen:

Cannondale Synapse Disc 2014 model, o.a:
- mechanisch remsysteem
- alu frame
- Ultegra
- 1699,-

Specialized Diverge Comp Carbon 2015 model, o.a.:
- hydraulisch remsysteem
- carbon frame
- Shimano 105
- 2499,-

Verschil in prijs is 800 euro. In hoeverre ga ik zoveel extra meer beleven/merken aan carbon? Ik denk wel dat hydraulische remmen beter werken dan mechanische. Heb in het verleden mechanische remmen gehad op een van de eerste mtb's, maar als ik dat met nu vergelijk en nu betekent een mtb met hydraulische remmen, dan wil ik niet meer terug, gelukkig kan dit waarschijnlijk ook niet :)

De Cannondale springt uit vanwege zijn kleurstelling, dat vind ik niet geheel onbelangrijk, de Specialized uit zich in een stoere bike. Ik weet zo gauw niet welke andere merken een dergelijke bike kunnen leveren tot een prijs van max 2500,-

Wat zouden jullie doen?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 jul 2014 14:28

Beide fietsen zullen lekker fietsen, maar ik zou kiezen voor hetgeen jij een lekkerder gevoel bij krijgt. Ik zie de Cannondale meer als een comfortabele racefiets. De Specialized als een nog comfortabelere snelle fiets. Of je die nog als een racefiets kunt zien of meer als hybride racer met die dikkere banden laat ik even in het midden.... Er zijn wel meer merken die nu een beetje de kant op gaan van die Specialized. Met name Amerikaanse merken, zoals ook bijvoorbeeld GT.

De toepassing van dikkere banden is vanwege de combinatie met schijfremmen in veel racefietsen straks mogelijk (mits frame en vork breed genoeg zijn). Alleen is het maar tot hoe dikke banden je zou willen gaan...

Overigens is 800,- euro een flink prijsverschil, maar die is wel gerechtvaardigd tussen de 2 fietsen....

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 jul 2014 14:38

Niner maakt ook een mooie gravel racer (dat is wat jij zoekt volges mij?). Dan moet je hem zelf opbouwen, en dat moet denk ik wel lukken voor €2500. Dan heb je wel een fiets die helemaal naar wens is opgebouwd.

Rose maakt ook een wegfiets met schijven, maar hier kunnen bv geen profiel banden onder.

Een andere optie zou kunnen zijn om een Chinees Cx frame aan te schaffen.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 29 jul 2014 19:58

Miss is de Trek Domane nog wat voor je? Ik dacht dat die ook met schijfremmen te verkrijgen is.

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 29 jul 2014 21:26

Vind het een raar vergelijk.
Je vergelijkt een fiets VAB 1600 met eentje die de helft duurder is ...
Verder ben ik nog niet zo thuis in de wereld van de schijfrem racers, maar het lijkt me dat er meer keuze is dan deze 2 nogal ver uit elkaar liggende fietsen (qua prijs)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 jul 2014 21:56

Rose heeft ook nog racers met schijven. Heb er zelf geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 29 jul 2014 23:55

Specialized Sirrus
Specialized Crux
BMC Granfondo
Giant TCX

Buitenbeentje
BMC Alpenchallenge

Eigenlijk allemaal fietsen die passen. Wat kleine aanpassingen en je geeft de fiets een ander karakter.
- bandbreedte
- stuurnok
- verzet

Ron_Fiets

Ron_Fiets 30 jul 2014 10:59

Ik heb gekeken naar de alternatieven die genoemd worden. Enige die eruit springt is de Trek Domane en in dit geval de 4.0 Disc. De 6.9 is mij een brug te ver qua prijs.

Ik snap dat het lastig te vergelijken is, een Cannondale van 1699 en een Specialized van 2499. Maar als ik kijk naar de Specialized heeft deze toch meer hoogwaardige onderdelen, denk aan carbonframe, hydraulische remmen etc. Helaas heeft Cannondale geen carbonframe en maakt deze gebruik van mechanische remmen, dan zou het vergelijkingsmateriaal gelijkwaardiger zijn.

Ik zoek niet perse een cross bike, dus hoef geen profiel op de banden. Wat ik inderdaad zoek is een gravel achtige racer, die gewoon 80% van de tijd op de weg zijn paden zal vinden met een endurance geometrie en schijfremmen, liefst hydraulisch.

Ik heb enige tijd op een Specialized Roubaix Expert gereden met normale cantilever remmen en vond het gewoon niet mijn ding. Als ik rem, wil ik het gevoel hebben dat er ook echt iets gebeurd, zoals bij de schijfremmen van mijn mtb. Ik heb daardoor heel wat jaren het racefietsen in een hoekje geplaatst, maar nu door de komst van schijfremmen wil ik er eentje aanschaffen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 jul 2014 12:18

Met racefiets remmen (dus geen cantielever) rem je minstens net zo hard trouwens.

Met welke breedte banden wil je gaan rijden? Want 28mm past vermoedelijk niet in veel racers.
Mechanische remmen vind ik zelf toch niet echt heel erg fijn, zodra de shimano Hydroulische remmen te koop komen gaan die er bij mij op!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2014 13:54

japiecarbon schreef:Met racefiets remmen (dus geen cantielever) rem je minstens net zo hard trouwens.
+1
De enige ECHTE reden om schijfjes te willen zou zijn 28mm banden, want anders is het volledig onnodig. Maximale remkracht wordt bepaald door het kleine vlakje contact band/wegdek en niet door de huidige remsystemen. Je kun met een gewone dual pivot rem al veel harder remmen dan nodig (blokkeren).
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 jul 2014 13:58

Daar ben ik het niet mee eens, met normale remmen ga je veel sneller slippen, met schijven is dit beter te doseren waardoor je meer remkracht heb.

Andere voordelen zijn dat ze ook in de regen perfect werken, zeker als je met carbon rijdt.
En je heb niet meer zo een lelijke remrand op je velg ;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2014 14:17

Ron_Fiets schreef: Als ik rem, wil ik het gevoel hebben dat er ook echt iets gebeurd, zoals bij de schijfremmen van mijn mtb. Ik heb daardoor heel wat jaren het racefietsen in een hoekje geplaatst, maar nu door de komst van schijfremmen wil ik er eentje aanschaffen.
Inhoudelijk wil ik niet te veel mij in de discussie mengen, maar hoevaak en hoeveel rem je? Met mijn racefiets heb ik toch eigenlijk nooit het gevoel remvermogen (of remgevoel) tekort te komen, ook niet bij afdalingen in Alpen/Dolomieten. Over het algemeen zijn de omstandigheden tijdens wielrennen ook niet te vergelijken met het MTB'en. Het enige dat beter kan is meer remkracht tijdens de regen, maar hoe vaak moet je hard remmen of heb je meer gevoel/remkracht nodig tijdens een regenbui?

Plaats reactie