Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

8-speed Dura Ace afstellen/repareren

Gebruikersavatar
harry_sz
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
Locatie: Utrechtse heuvelrug
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 24 jul 2014 12:43

Ticlimax schreef:Hij zegt dat het niet de shifters zijn (dat voel je). En als hij een 7402 kan gaan proberen bij chrissiewissie is de schakelratio natuurlijk geen probleem.

Wanneer is het probleem eigenlijk begonnen? Net een andere cassette gestoken? Gevallen?

Ik heb 105-STI op mijn Pinarello gehad en die had dat bekende STI-hendel probleem (overigens nooit op kunnen lossen met inspuiten met wd40/kruipolie/whatever).
Dus dat is bekend en dat is dit dus absoluut niet. Als je iets met de hendel doet, beweegt de derailleur ook.

Ik denk dat er iets met de derailleur is, met de kabel die niet soepel genoeg loopt of met de pat waar de derailleur aan vastzit. Maar die laatste lijkt keurig recht.

Ik denk dat ik een 7402 derailleur ga kopen, zodat ik daar mee kan proberen.



@Ticlimax : Ik heb idd wel een andere 8-speed cassette gemonteerd, maar heb ook de originele terug gezet en daarbij heb ik hetzelfde probleem.
Ik heb het probleem sinds ik de fiets heb gekocht.


Nog even alles op een rijtje :
- Er zit een complete Dura Ace 7400 groep op uit 1990. 8-speed.
- STI-hendels werken perfect
- Van de originele wielen (2 rode Aerospokes), had het achterwiel speling en daarom heb ik de wielen van mijn 8-speed Pinarello erop gezet. (Shimano 105-naaf, 8-speed Hyperglide cassette)
- Originele ketting gebruik ik

Met die Pinarello-cassette, maar dus ook met de cassette die op de Aerospoke zat, heb ik het schakelprobleem.

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 24 jul 2014 16:30

Wat is de originele ketting, bij vervangen van de cassette voor een nieuwe dan ook nieuwe ketting. Bij wisselen van cassette andere fiets en oude ketting gaat het schakelen bijna altijd fout! Probeer bij de pinarello wielen en cassette de ketting van de Pinarello. Mits in goede staat zal dat waarschijnlijk veel beter gaan. Beste blijft echter nieuwe cassette en nieuwe ketting.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 jul 2014 17:23

Zoals al aangegeven door klimmer is de 7400 dura ace serie een uitzondering en zijn derailleurs of shifters niet zonder meer compatible met andere shimano onderdelen. Het verschil zit hem niet in het bereik van de derailleur, maar de mate van kabeltrek.

Gezien de klachten verdenk ik de kabelset of een verkeerde klemming van de kabel aan de derailleur. Met name het verhaal van lijkt goed te schakelen, maar soms moet ik toch ineens twee keer schakelen kan hierdoor veroorzaakt worden.

Doordat er al kabels vervangen zijn zal het al wel eens geprobeerd zijn, maar zou zeggen probeer toch nog eens de kabel bij de derailleur los te halen en onder een iets andere hoe strak te trekken voordat je hem daar weer vast klemt. Een fractioneel andere hoek kan het verschil maken heb ik proefondervindelijk ervaren.

En heeft deze derailleur geen mogelijkheid om de veerspanning te verhogen (met schroevedraaier via achterkant in gleufje, wijst zichzelf als het er zit). Dat al geprobeerd ?

Gebruikersavatar
harry_sz
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
Locatie: Utrechtse heuvelrug
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 25 jul 2014 13:40

Dat van die veerspanning verhogen weet ik niet.

Zo eentje zit erop :
http://fstatic1.rennrad-news.de/img/pho ... 410006.JPG

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jul 2014 15:39

zomerfietser schreef: Andersom werkt een 8 speed dura ace shifter weer prima met een 9 speed achterderrailleur van shimano mits hier gecombineerd met een 9 speed cassette, .......
Alleen onder de voorwaarde dat je de kabel volgens de Hubbub routing bevestigt en met een 8v cassette, niet met 9v cassette! Geldt ook voor een 10v wegderailleur.

Aanvulling: de RD7402 heeft zo'n stelschroef voor de veerspanning.

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 28 jul 2014 09:39

klimmer schreef:
zomerfietser schreef: Andersom werkt een 8 speed dura ace shifter weer prima met een 9 speed achterderrailleur van shimano mits hier gecombineerd met een 9 speed cassette, .......
Alleen onder de voorwaarde dat je de kabel volgens de Hubbub routing bevestigt en met een 8v cassette, niet met 9v cassette! Geldt ook voor een 10v wegderailleur.

Aanvulling: de RD7402 heeft zo'n stelschroef voor de veerspanning.
De 8 speed dura ace shifter trekt dezelfde hoeveelheid kabel als een 9 speed shimano shifter. Daarom hoeft in dit geval bij het gebruik van een 8 speed niet dura ace, een 9 of 10 speed achterderraileur en een 9 speed cassette geen alternatieve routing gekozen te worden. Enige is dat de 8 speed shifter maar 8 van de 9 kransen schakelt, want hij kan maximaal 7 keer schakelen. Dus 1 krans er af en vervangen door extra ring achterderrailleur bereik afstellen en klaar.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2014 13:44

Bedankt, weer wat geleerd. 8-)

Plaats reactie