Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak bij aanzetten - piep in de freewheel?

PM_Petrol
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2014 20:28

PM_Petrol 15 jul 2014 22:59

Ik had een tijdje terug ook last van een kraak. Alleen bij het aanzetten, dus ben ik langs FM geweest. Die concludeerde dat de trapaslagers aan vervanging toe waren. Hij kon ze niet direct vervangen, dus een afspraak gemaakt. Thuis heb ik alles nog een keer nagelopen, alle boutjes gecheckt etc. De crankbladbouten zaten bijna allemaal was losjes. Ik heb ze aangedraaid en de kraak was weg. Het ging dus echt alleen maar om de crankbladboutjes.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 jul 2014 10:19

Ik heb net een kraak uit mijn Bianchi gehaald. Zelfde probleem: kraak bij aanzetten. Ik weet dat ik dat Campa UT crankstel 2x per jaar moet invetten, want anders gaat het bij elke omdraaiing kraken. Nieuw vet op UT bracket cups en de kraak is voorlopig weer weg.
Velgenfluisteraar

Florezido

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 17 jul 2014 00:01

Ik heb ook een tik/krak geluid maar enkel bij een snelheid die boven de 23km. p/u. ligt.
Tijdens het fietsen kwam het geluid van zowel uit het balhoofd, het bracket als van achteraan de fiets.De benen stil gehouden en de krak bleef, dus niet het bracket. Thuis op de standaard gezet, balhoofd OK.Dus conclusie lagers of body.Vervolgens lagers minder aangedraaid (dus vrijere loop) en krak weg. Tot ik ging fietsen kraken weer terug boven de 25km/h.De verkoper van de wielen (tweedehands aangekocht) shimano Dura Ace, zei dat de lagers geen smering nodig hebben aangezien hij ze voorzien hand van keramische lagers .Weet er iemand of dit klopt of moeten keramische lagers evenzeer gesmeerd worden?Thanks.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 17 jul 2014 09:50

Ik doe zelf ook altijd vet in keramische lagers.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie