Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sensa

ronaldverhulst78
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2014 15:23

ronaldverhulst78 24 jun 2014 23:18

Ik ben zelf 193 met een bb langste van 90 cm. Na een uitgebreide fietsmeting zijn we uitgekomen op een frame van 58 cm. ik zou zeker geen 60cm nemen.

jorgvdmoosdijk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2014 19:13

jorgvdmoosdijk 25 jun 2014 10:08

Bedankt voor de reacties.
Na overleg toch een 58 geworden. Als ik hem binnen heb zal ik een fototje posten.

Gr. Jorg

leondfeijen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2014 18:28

leondfeijen 25 jun 2014 20:00

hallo allemaal,

Nieuw op dit forum om de reden dat ik steeds meer wil sleutelen aan mijn fiets. Dat ter zijde.

In mijn speurwerk naar nieuwe wielen heb ik ook ontdekt dat ik hele andere wielen op mijn Sensa Umbria full tiagra heb dan Sensa zelf verkoopt. Ik heb er nu weinmann win18 velgen op zitten, terwijl ik overal de Supra's er op zie zitten. Komt dit door de tiagra naaf die er in zit of heeft de FM mij zitten neppen met een setje WIN18's? Ook kom ik er achter dat ze zeggen dat ze er een 3x 10 speed op zetten, terwijl ik een 3x 9 heb. Helaas kom ik daar te laat achter. Heb 'm al redelijk lang. Gebeurd dat vaker of ben ik zwaar in de zeik genomen waar ik te laat achter ben gekomen?

Hij is overigens gekocht bij BikesPlaza in Zoetermeer voor als mensen dat willen weten.

Mijn ervaringen zelf met de Sensa: Top ding alleen piepte mijn ketting redelijk snel. Niet dat dat wat met de Sensa te maken heeft. Redelijk zwaar maar licht genoeg voor wat ik er mee doe. Overigens probeer ik 'm nog lichter te maken, gewoon voor de lol. Had gehoopt op een carbon voorvork, maar dat is een alloy wat er op zit. (Mogelijkheid om voorvork te vervangen met een lengte van 368mm ipv 370mm van Sensa tabel?)

groetjes Leon

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 20:05

Wanneer heb je de fiets gekocht?

Een paar jaar geleden was Tiagra nog gewoon 3*9 en dat is bij de nieuwste taigra versie veranderd in 3*10.

Tegenwoordig worden sensa fietsen standaard afgemonteerd met supra onderdelen en wielen. Het kan zijn dat als je een 2de hands hebt gekocht dat de vorige eigenaar er andere wielen in heeft laten zetten.

Een piepende ketting is of heel goor en zwart van de dikke smeer. Of juist veel te schoon en droog en heeft een drupje olie nodig.

Waarom hoopte je op een carbon voorvork? Had je toch gewoon van tevoren kunnen uitzoeken wat er in zit en zelfs bij het kopen met wat tikken kunnen horen.

leondfeijen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2014 18:28

leondfeijen 25 jun 2014 20:22

heb de fiets vorig jaar nieuw gekocht in de fietsenwinkel. de carbon voorvork wat er niet is, is niet echt een probleem, gewoon domweg slecht onderzoek gedaan. Ketting is inmiddels verholpen. Misschien heb ik 'm juist in de tijd gekocht dat 'ie met 3*9 werd geleverd. Vind het nu alleen raar dat ik een nieuwe fiets heb gekocht, die zelfs nog bij Sensa vandaan moest komen, en geen supra wielen heeft. Het was de Sensa Umbria Tiagra Special in die tijd. Zit het dan in de special versie?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 25 jun 2014 20:27

leondfeijen schreef:heb de fiets 2 jaar geleden nieuw gekocht in de fietsenwinkel. de carbon voorvork wat er niet is, is niet echt een probleem, gewoon domweg slecht onderzoek gedaan. Ketting is inmiddels verholpen. Misschien heb ik 'm juist in de tijd gekocht dat 'ie met 3*9 werd geleverd. Vind het nu alleen raar dat ik een nieuwe fiets heb gekocht, die zelfs nog bij Sensa vandaan moest komen, en geen supra wielen heeft. Het was de Sensa Umbria Tiagra Special in die tijd. Zit het dan in de special versie?
Blijkbaar. Klinkt alsof je zomaar die fiets hebt gekocht zonder je te verdiepen in de afmontage en materialen en daar nu spijt van hebt. Wie zich brandt moet op de blaren zitten. Wil je wat beters dan kun je beter sparen voor een nieuwe fiets dan aan dit zware apparaat honderden euro's te verspijkeren.

leondfeijen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2014 18:28

leondfeijen 25 jun 2014 20:43

sws was ik al van plan om een set nieuwe wielen te kopen, ben er net ook achter gekomen dat er meerdere winkels zijn met win18 er op (geleverd door Sensa). Ik zit er niet heel erg mee dat ik het heb, maar vond het raar dat het niet met supra's is geleverd en dat was ook meer mijn vraag. Waarom niet? Ik denk zelf door de tiagra naaf die er in moet met de full tiagra deal.

Zal inderdaad voor nu op de blaren moeten zitten en honderden euro's aan een toch voor mij prima fiets (zwaar of niet, Sensa rijd gewoon super) besteden. Het is meer wat hebbedingetjes wat ik wil, geen noodzaak.

Ik heb me niet verdiept in de afmontage, omdat ik daar simpelweg vrijwel niets van af wist en geen baad bij had. Nu ik verder ben gekomen in mijn sport waar ik 'm voor heb gekocht, ben ik wijzer geworden door de mensen om mij heen en interesse in wat er mogelijk is. Dit ben ik nu dus allemaal aan het uitzoeken.

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 25 jun 2014 22:35

Maak je geen zorgen, je hebt wellicht een overjarig model gekocht. 2 tot 3 jaar geleden had de sensa umbria inderdaad een tiagra 3x9 groep, weinmann wielen en geen carbon voorvork. De voorvork is nog steeds alu bij het huidige model en de groep en wielen zijn inmiddels vernieuwd. Dit was voor mij de reden om toen niet voor de sensa te gaan.
Cannondale Caad13

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 25 jun 2014 22:35

Je vertelt dat je een fiets hebt gekocht die super voldoet en waar je ontzettend plezier van hebt. Maar toch heb je het erover dat de fietsenmaker je misschien zwaar heeft zitten neppen en je in de zeik heeft genomen. Beetje dubbel.

Maar Sensa doet inderdaad wel eens apart met de afmontages, soms zit er eens wat anders op dan in de folder staat. Deze doet niet onder voor wat er volgens de folder in hoort te zitten hoor, vaak zijn het juist wat duurdere onderdelen die ze er op zetten. Maar wat al gezegd is, als de fiets goed is zou ik er niet teveel geld aan uit geven en hem over een jaar of 2 gewoon upgraden voor een fiets met 105 of Ultegra.

leondfeijen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2014 18:28

leondfeijen 25 jun 2014 23:21

@nutjesmoar je zegt het zelf al. MISSCHIEN heeft m'n FM me zitten neppen. Ben er nu uit dat dit niet zo is. Om geld te besparen wil ik dit frame denk ik gewoon houden, of bouw ik m'n eigen set (alles los kopen qua wielen en groepen) over 2 jaar. Dus niet een hele nieuwe fiets kopen. Dat is dan vaak ver onder, of ver boven mijn eisen. Dit frame voldoet eigenlijk al, alleen wil ik de groep misschien veranderen en de wielen en heel misschien de voorvork. En als ik dat nu zou doen met deze fiets, dan zou ik de onderdelen kunne houden en op een ander frame zetten.

Iedereen bedankt voor de info over dat het vaak veranderd en het gewoon zo hoort te zijn.

Gebruikersavatar
sensa1970
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2014 20:11
Locatie: Culemborg

Gebruikersavatar sensa1970 26 jun 2014 15:53

Ik heb hier de Sensa brochures van 2010 t/m 2014. En je hebt een Umbria Tiagra Special modeljaar 2012, geen twijfel mogelijk. Dus gewoon een kloppend maar overjarig model.
Zo'n Sensa Giulia is mooi, maar je benen moeten het doen.................

leondfeijen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2014 18:28

leondfeijen 26 jun 2014 17:30

@sensa1970 top dank je wel. Wel fijn om te weten dat alles gewoon klopt.

Dan heb ik nog een vraag: Is het handiger om dit frame te houden en daar wat beters op te zetten, over een aantal jaartjes een compleet nieuwe fiets kopen of zelf een hele fiets in elkaar zetten (Chinees spul of iets dergelijks)?

Plaats reactie