Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

"Simuleren" kliminspanning op het vlakke

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 24 jun 2014 14:08

Kopje van Bloemendaal aan alle kanten beklimmen, lijkt mij wel een goede training.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 jun 2014 14:22

jeroenkuiper schreef: kost je 30 euro per keer, kun je ook de tank volgooien en met een fietsmaat richting limburg rijden vroeg op de ochtend. vanaf Alkmaar is valkenburg 2 1/2 uur rijden is miz nog wel te doen als je op tijd vertrekt, dan heb je de hele dag nog voor je.

Trainen op de tacx blijft toch anders. Wat je ook wel eens hoort is dat mensen wat onder het voorwiel leggen zodat je houding ook veranderd en je op die manier ook meer de spieren gebruikt die je gebruikt als je onder een helling naar boven fietst.
Die eerste is natuurlijk ook een optie en het leukst, maar dat is al snel 3,25 uur rijden voor mij. Het gaat er juist om dat ik het met wat regelmaat kan oefenen. Daarbij heb ik ook niet echt goede ervaringen met dan op dezelfde dag terug rijden, toch last van zware oogjes daarna.

Iets onder je voorwiel leggen op de tacx klinkt mij een beetje vreemd in de oren eerlijk gezegd.
Kopje van Bloemendaal aan alle kanten beklimmen, lijkt mij wel een goede training.
Ook alweer een uur met de auto.

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 24 jun 2014 14:26

Als je in de buurt van Schoorl woont kan je oefenen op het klimweggetje vlakbij het klimduin en verder de weg naar de Berenkuil in de duinen. Meer zou ik er helaas ook niet voor je weten.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 jun 2014 14:59

Die route had mijn vriendin het laatst volgens mij ook over, dus die heb ik op Strava van haar gepikt, want ik zou die zo niet weten te vinden. Rij wel vaak op de terugweg vanaf de Schoorl kant naar het noorden langs de Klimduin, vervolgens kom je dan een stukje in de duinen zelf (schelpenpaadje) en dan langs de Hondbossche zeewering. Maar dan moet ik dus daar ergens in de duinen afslaan denk ik.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 jun 2014 15:07

Volgens mij is de beste training met een zwaarder verzet dan je gewend bent tegen de wind in fietsen. En dan niet, zoals ik vermoed dat jij meestal fietst, met de wind mee thuis komen ;)
Trap dan 50-60 rpm, met je hartslag in de buurt van je omslagpunt.
En dit niet 2 uur achter elkaar doen, maar in blokken.

Just my 2 cents, maar zo doe ik het als wielertoerist.
older Budweiser

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 24 jun 2014 15:14

+1
lager dan 60rpm zou ik niet snel gaan overigens, maar idd hartslag tegen omslagpunt, lage cadans tegen de wind in stoempen in blokken van bijvoorbeeld 10 minuten
accepteren kun je leren!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 jun 2014 15:44

Kilowatt schreef:Volgens mij is de beste training met een zwaarder verzet dan je gewend bent tegen de wind in fietsen. En dan niet, zoals ik vermoed dat jij meestal fietst, met de wind mee thuis komen ;)
Trap dan 50-60 rpm, met je hartslag in de buurt van je omslagpunt.
En dit niet 2 uur achter elkaar doen, maar in blokken.

Just my 2 cents, maar zo doe ik het als wielertoerist.
Ho ho ho! ;) Ik woon "way up north" dus ik heb meestal niet de keuze of ik de wind mee of tegen heb, 9 van de tien keer heb ik hem een keer recht mee de ene kant op en recht tegen de andere kant op. Maar dan kan ik er gewoon voor kiezen om die blokjes tijdens de tegenwind kant te doen.

Wel dus voor een wat hogere hartslag gaan dan zone 2, staat genoteerd.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 24 jun 2014 15:50

Afsluitdijk is perfect voor dit sort blokken constant wind uit dezelfde richting!

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 24 jun 2014 15:51

Met de noordenwind van de afgelopen weken hebben we weinig te lachen gehad de laatste tijd ;-) :-).

Als ik echt een klimtraining wil doen pak ik meestal de parallelweg van de N9 en dan inderdaad met tegenwind blokken van 10min tegen het omslagpunt aan met een laag beenritme. Alle klimmetjes die wij op een normale rit kunnen halen (Schoorl, Camperduin, ect.) zijn niet echt bruikbaar voor klimtraining, omdat ze veel te kort zijn. Voor sprint/kracht training zijn ze dan wel weer erg geschikt.
Cervélo & Cannondale

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 jun 2014 16:12

N9 trek ik nog wel, maar Afsluitdijk is zooooo saaaaaaaaai. Moet wel leuk blijven he, we krijgen er niet voor betaald :)

Tussen Callantsoog en Petten is het onder de duinen ook nog net iets leuker en ook recht toe recht aan, alleen vaak wel veel wegmisbruikers op dat fietspad. Theoretisch gezien zou je tussen Callantsoog en Den Helder ook onder de duinen door kunnen gaan, alleen die weg voel ik me op de fiets nooit zo veilig op en dat stuk duinen is te mooi om links te laten liggen.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 jun 2014 07:31

Ik zou juist niet in blokken trainen maar gewoon zo lang mogelijk tegen de wind in blijven gaan. Waarom? De meeste bergen rij je niet in 10 minuten op. Het gevoel van klimmen heb ik op geen enkele manier op het vlak kunnen evenaren, maar lang tegen de wind in geeft iig het gevoel dat je door moet gaan, net als in de bergen. Ik zou ook geen heel zwaar verzet doen, maar dat is een beetje spelen (zoek een verzet waarbij je een beetje het idee hebt dat het net zo zwaar trappen is als berg op, qua weerstand en cadans).

Heuveltjes op en af helpen daar trouwens ook niet bij want hoe stijl de Keutenberg ook is, je weet dat het na 200 meter voorbij is. Bij veel bergen heb je dan nog 12km te gaan... En dat zorgt er bij mij iig voor dat ik niet in een bergtempo omhoog ga.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 25 jun 2014 14:04

Blokken zijn om het op te bouwen, dan leert je lichaam eraan te wennen.

Plaats reactie