"Simuleren" kliminspanning op het vlakke
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Kopje van Bloemendaal aan alle kanten beklimmen, lijkt mij wel een goede training.
Die eerste is natuurlijk ook een optie en het leukst, maar dat is al snel 3,25 uur rijden voor mij. Het gaat er juist om dat ik het met wat regelmaat kan oefenen. Daarbij heb ik ook niet echt goede ervaringen met dan op dezelfde dag terug rijden, toch last van zware oogjes daarna.jeroenkuiper schreef: kost je 30 euro per keer, kun je ook de tank volgooien en met een fietsmaat richting limburg rijden vroeg op de ochtend. vanaf Alkmaar is valkenburg 2 1/2 uur rijden is miz nog wel te doen als je op tijd vertrekt, dan heb je de hele dag nog voor je.
Trainen op de tacx blijft toch anders. Wat je ook wel eens hoort is dat mensen wat onder het voorwiel leggen zodat je houding ook veranderd en je op die manier ook meer de spieren gebruikt die je gebruikt als je onder een helling naar boven fietst.
Iets onder je voorwiel leggen op de tacx klinkt mij een beetje vreemd in de oren eerlijk gezegd.
Ook alweer een uur met de auto.Kopje van Bloemendaal aan alle kanten beklimmen, lijkt mij wel een goede training.
Die route had mijn vriendin het laatst volgens mij ook over, dus die heb ik op Strava van haar gepikt, want ik zou die zo niet weten te vinden. Rij wel vaak op de terugweg vanaf de Schoorl kant naar het noorden langs de Klimduin, vervolgens kom je dan een stukje in de duinen zelf (schelpenpaadje) en dan langs de Hondbossche zeewering. Maar dan moet ik dus daar ergens in de duinen afslaan denk ik.
Volgens mij is de beste training met een zwaarder verzet dan je gewend bent tegen de wind in fietsen. En dan niet, zoals ik vermoed dat jij meestal fietst, met de wind mee thuis komen
Trap dan 50-60 rpm, met je hartslag in de buurt van je omslagpunt.
En dit niet 2 uur achter elkaar doen, maar in blokken.
Just my 2 cents, maar zo doe ik het als wielertoerist.
Trap dan 50-60 rpm, met je hartslag in de buurt van je omslagpunt.
En dit niet 2 uur achter elkaar doen, maar in blokken.
Just my 2 cents, maar zo doe ik het als wielertoerist.
older Budweiser
Ho ho ho! Ik woon "way up north" dus ik heb meestal niet de keuze of ik de wind mee of tegen heb, 9 van de tien keer heb ik hem een keer recht mee de ene kant op en recht tegen de andere kant op. Maar dan kan ik er gewoon voor kiezen om die blokjes tijdens de tegenwind kant te doen.Kilowatt schreef:Volgens mij is de beste training met een zwaarder verzet dan je gewend bent tegen de wind in fietsen. En dan niet, zoals ik vermoed dat jij meestal fietst, met de wind mee thuis komen
Trap dan 50-60 rpm, met je hartslag in de buurt van je omslagpunt.
En dit niet 2 uur achter elkaar doen, maar in blokken.
Just my 2 cents, maar zo doe ik het als wielertoerist.
Wel dus voor een wat hogere hartslag gaan dan zone 2, staat genoteerd.
Met de noordenwind van de afgelopen weken hebben we weinig te lachen gehad de laatste tijd .
Als ik echt een klimtraining wil doen pak ik meestal de parallelweg van de N9 en dan inderdaad met tegenwind blokken van 10min tegen het omslagpunt aan met een laag beenritme. Alle klimmetjes die wij op een normale rit kunnen halen (Schoorl, Camperduin, ect.) zijn niet echt bruikbaar voor klimtraining, omdat ze veel te kort zijn. Voor sprint/kracht training zijn ze dan wel weer erg geschikt.
Als ik echt een klimtraining wil doen pak ik meestal de parallelweg van de N9 en dan inderdaad met tegenwind blokken van 10min tegen het omslagpunt aan met een laag beenritme. Alle klimmetjes die wij op een normale rit kunnen halen (Schoorl, Camperduin, ect.) zijn niet echt bruikbaar voor klimtraining, omdat ze veel te kort zijn. Voor sprint/kracht training zijn ze dan wel weer erg geschikt.
Cervélo & Cannondale
N9 trek ik nog wel, maar Afsluitdijk is zooooo saaaaaaaaai. Moet wel leuk blijven he, we krijgen er niet voor betaald
Tussen Callantsoog en Petten is het onder de duinen ook nog net iets leuker en ook recht toe recht aan, alleen vaak wel veel wegmisbruikers op dat fietspad. Theoretisch gezien zou je tussen Callantsoog en Den Helder ook onder de duinen door kunnen gaan, alleen die weg voel ik me op de fiets nooit zo veilig op en dat stuk duinen is te mooi om links te laten liggen.
Tussen Callantsoog en Petten is het onder de duinen ook nog net iets leuker en ook recht toe recht aan, alleen vaak wel veel wegmisbruikers op dat fietspad. Theoretisch gezien zou je tussen Callantsoog en Den Helder ook onder de duinen door kunnen gaan, alleen die weg voel ik me op de fiets nooit zo veilig op en dat stuk duinen is te mooi om links te laten liggen.
Ik zou juist niet in blokken trainen maar gewoon zo lang mogelijk tegen de wind in blijven gaan. Waarom? De meeste bergen rij je niet in 10 minuten op. Het gevoel van klimmen heb ik op geen enkele manier op het vlak kunnen evenaren, maar lang tegen de wind in geeft iig het gevoel dat je door moet gaan, net als in de bergen. Ik zou ook geen heel zwaar verzet doen, maar dat is een beetje spelen (zoek een verzet waarbij je een beetje het idee hebt dat het net zo zwaar trappen is als berg op, qua weerstand en cadans).
Heuveltjes op en af helpen daar trouwens ook niet bij want hoe stijl de Keutenberg ook is, je weet dat het na 200 meter voorbij is. Bij veel bergen heb je dan nog 12km te gaan... En dat zorgt er bij mij iig voor dat ik niet in een bergtempo omhoog ga.
Heuveltjes op en af helpen daar trouwens ook niet bij want hoe stijl de Keutenberg ook is, je weet dat het na 200 meter voorbij is. Bij veel bergen heb je dan nog 12km te gaan... En dat zorgt er bij mij iig voor dat ik niet in een bergtempo omhoog ga.