Alles over vakanties op én met de fiets

Bagni di Lucca

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 24 jun 2014 14:00

Inmiddels zijn we weer terug in Nederland na twee weekjes Toscane. Toscane stond al een paar jaar op het lijstje, maar nu kwam het er dan eindelijk van. We hebben twee weken vlakbij Bagni di Lucca gezeten, prima uitvalsplaats om steden te bezoeken en er is genoeg in de buurt om te klimmen met de fiets. Alleen hebben wij niet al teveel heftige dingen gedaan. Na een hele tijd niet gefietst te hebben vorig jaar door een blessure, ben ik nog steeds niet top en lange tochten met veel hoogtemeters zitten er gewoon nog niet in, en dat is in deze regio gelukkig geen probleem.
Na een voorspoedige reis, met een stukje omrijden over de prachtige Gotthard pas
Afbeelding

kwamen we aan bij ons vakantiehuisje. In de reviews stond al dat het een klein paradijsje was en daar was niets aan gelogen.
Afbeelding

Afbeelding

Alleen was het weggetje dat vanaf de weg naar het appartement leidde niet al te best: 700m lang, gemiddeld dik 9 procent met een paar stukken >20% en dat alles over een wegdek vol met gaten en grind…. Dat waren we al vrij snel zat met de fiets.

Nadat we ons hadden geinstalleerd, hadden we wel zin in een stukje fietsen. PFW had een rondje door het dal uitgezet met een klimmetje van 8km erin: 33km met bijna 600hm. Dit leek een makkie, maar met de vermoeidheid van de reis en een temperatuur van 33 graden, werd het best pittig. Daarna lekker bij het zwembad hangen en ’s avonds een boekje lezen
Afbeelding

Om mijn rug nog wat rust te geven werd het maandag een kort rondje door het dal: 31,5km 250hm. Erg typisch was dat we op de terugweg een italiaan tegenkwamen die eigenlijk de andere kant opging, iets te lang omkeek en een minuut later in het wiel zat :D.

Dinsdag zijn we naar Lucca geweest; leuk stadje, mooie bezienswaardigheden, leuke winkeltjes en prima eten.
Afbeelding

Afbeelding

Woensdag een stukje door het dal richting Lima en een korte klim naar Corsagna: 54km 800hm en op de terugweg mijn middagactiviteit besproken. Terwijl PFW ’s middags de Passo Trebbio nog wilde doen, heb ik te paard de Toscaanse heuvels verkend. Een aanrader.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn nieuwe vriendje, helaas kon hij niet mee naar huis

Afbeelding

Woensdag eens een echt rondje. Door het dal naar Diecimo en vanaf daar de Passo Sella op, km of 8 met gemiddeld 7 procent. Daarna afdalen en een stuk vals plat naar beneden door een prachtige kloof: 50km 800hm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag een bezoekje aan het kasteel en een heerlijke lunch in Barga.

Zaterdag stond de Passo Trebbio ook voor mij op het programma. Na een kilometer of acht klimmen ben je boven, alleen is er helaas geen uitzicht. Maar dat was er wel volop in de afdaling, genieten! Na nog een stukje door het dal kwamen we bij toeval bij Pinochio park.
Afbeelding

Daarna volgde nog een kort klimmetje met als toetje een kilometer van 12-15% naar het dorpje, om vervolgens af te dalen over een veel te smal steil weggetje met gemeen scherpe bochtjes. Daarna door het dal weer naar huis: 63km 1000hm

Afbeelding

Zondag hebben we een bezoekje aan Florence gebracht. Wat een verkeersdrama, bovendien was het ook heel erg druk in de stad zelf. Nu zijn we dit jaar al bijna een week in Rome geweest dus onze portie cultuur hebben we al binnen, bovendien vallen de meeste dingen een beetje tegen als je het vergelijkt met Rome ;-). Dus na het bekijken van de Dom, die ik overigens wel erg mooi vond en de Ponte Vecchio zijn we via wat kleine straatjes en leuke winkeltjes weer richting auto gegaan.

Afbeelding

Ze weten het al..
Afbeelding

Maandag hebben we de auto in de buurt van Lucca neergezet (liever met de auto dan met de fiets door het drukke dal). Om vanaf daar de Mte Serra te beklimmen, leuke klim, vrij onregelmatig, maar mooie doorkijkjes. De afdaling was helemaal om te smullen. Alhoewel ik in Italie toch gereserveerd daal; je weet nooit of een bocht ineens doordraait en op welke weghelft je tegenligger zich begeeft….

Afbeelding

Omdat het vanaf hier nog een klein stukje was naar Pisa en ik die toren waar ik vroeger uren mee gespeeld heb wel eens wilde zien, maar niet de hele stad, zijn we doorgereden naar de toren. Waar we onze versie van de cliche foto hebben gemaakt
Afbeelding

Hierna nog een stukje klimmen om vervolgens lekker het gas erop te gooien richting auto: 90km 1150hm

Dinsdag even een stukje lostrappen. Eerst naar de Ponte Diavolo.

Afbeelding

Vanaf het moment dat ik hem voor het eerst zag vroeg ik me al af of ik daar naar boven zou kunnen fietsen (vraag me niet waarom…). Het antwoord is uiteraard ja. Alleen >25% over scheef liggende tegels is niet makkelijk ;-), afdalen was ook wel een wat ‘schudderige’ ervaring.
Afbeelding

Hierna nog het klimmetje naar Corsagna vanaf de andere kant om vervolgens lekker het terras in Bagni op te duiken.

Woensdag onze koninginnerit. Eerst naar Abetone: 35km a 3%, met op het laatste een klim van 15km met gemiddeld 7%. Op papier een eitje. Maar die laatste 10km waren hel. Bochtjes 12%, 20m bijna vlak, dan weer 6%, hop 12% etc. Mijn Garmin gaf een VAM aan van 0-2000hm/u dus ook die kon het niet volgen. In het begin nog geprobeerd om te schakelen en door te rijden. Maar daar wordt je al snel compleet gek van, dus lekker licht verzetje en peddelen maar.
Afbeelding

Afbeelding

Boven was het bewolkt en vrij koud dus jasje aan en meteen naar beneden. Na een korte afdaling stond de PSo Radici ons nog te wachten: 13km a 6-7%, deze was iets regelmatiger, maar nog steeds erg onregelmatig. Maar eenmaal boven konden we 25km afdalen. Over extreem beroerd asfalt. Arme nek en schouders. Hierna lekker lunchen in Castelnuovo en daarna naar huis, richting zwembad: 126km 2400hm

Donderdag een half dagje Barga. Leuk plaatsje met een prachtig oud centrum. Fantastisch gelunched ergens in het centrum en de limoncello, Limoncyto, die we na afloop kregen, was zo lekker dat er inmiddels drie flessen Limoncyto hier in huis liggen ;-).

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag een afscheidsrondje. Hetzelfde rondje als de eerste dag. Alleen ging het klimmen nu significant harder. Waar ik bang was dat ik totaal niet meer omhoog zou komen door gebrek aan kracht, wat de eerste week aardig bleek te kloppen, kon ik nu ook op de steile stukken voor het eerst in jaren goed tempo houden. Hopelijk kan ik de komende tijd die lijn doortrekken, het zou leuk zijn de Ventoux eens lekker op te kunnen rijden straks. Afijn, eenmaal boven konden we beginnen aan de heerlijke afdaling (procentje of 9 en veel bochtjes). Middenin nog een noodstop toen er in de bocht ineens twee honden stonden en na de bocht een kudde geiten. Pfff.. Nog een laatste terrasje, middagje aan het zwembad, uit eten en toen weer naar huis.

Afbeelding

Ookal was de omgeving anders dan we hadden verwacht, toch is het een streek waar genoeg te doen is: steden bezoeken (Siena en San Gimignano zijn 2u rijden en schijnen de moeite waard te zijn, maar wij hadden geen zin om vier uur in de auto te zitten)en kastelen bezoeken, paardrijden, grotta del vento, evt wandelen (wij hadden de schoenen mee, maar uiteindelijk kwam het er niet van), je kan er heerlijk eten en qua fietsen is er genoeg te doen. Rondjes zoals wij gedaan hebben, maar ook met meer hoogtemeters en langer is totaal geen probleem. Enige nadeel is het drukke dal. En we zijn gek op dieren, bewijs daarvan zijn onze vijf pluizenbollen

Afbeelding

Maar we hadden daar, naast de hagedisjes die erg leuk zijn om naar te kijken, ook wat minder leuke huisdieren, met deze als toppunt...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door girlinred op 24 jun 2014 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 jun 2014 15:52

Leuk èn ook leuk geïllustreerd verslag uit een inderdaad schitterende omgeving :) !
60 x Ventoux

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 jun 2014 16:30

Bah wat leven we in een saai land :)

Leuk verslag, moest ook even grinniken bij de leeuw :)

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 24 jun 2014 17:57

mooie fotos, prachtige omgeving... Het blijft heerlijk fietsen in Bella Italia!
Afbeelding

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 24 jun 2014 18:08

Leuk verslag en mooie foto's van een bekende en schitterende streek - bedankt dat je dit deelt. Ook goed om te lezen dat het weer de goede kant op gaat met fietsen, hoop voor je dat het doorzet!
Voor mij persoonlijk gaat Umbrië boven Toscane, maar Florence dan weer boven Perugia... (ga er eind augustus heen en hoop dan toch wel weer te kunnen fietsen).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jun 2014 21:09

Mooi verslag.
Ik zit iedere 14 dagen 7dagen aan het Lago di trasimeno in san feliciano 30min van Perugia de route naar Umbertiede vanaf het meer is schitterend en weinig verkeer.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 24 jun 2014 21:17

Mooi verslag!

Heel vervelend om daar te zijn, zeg!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jun 2014 00:38

Verslag met foto's is altijd goed. Zeker van deze omgeving

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 25 jun 2014 10:24

Helen schreef:Leuk verslag en mooie foto's van een bekende en schitterende streek - bedankt dat je dit deelt. Ook goed om te lezen dat het weer de goede kant op gaat met fietsen, hoop voor je dat het doorzet!
Voor mij persoonlijk gaat Umbrië boven Toscane, maar Florence dan weer boven Perugia... (ga er eind augustus heen en hoop dan toch wel weer te kunnen fietsen).

Bij mij gaat Umbrie ook boven Toscane, maar dan gaat le Marche weer boven Umbrie! Al moet je Toscane natuurlijk eerst gezien hebben met al haar culturele bezienswaardigheden.


Mooi verslag, klinkt als een heerlijke vakantie!

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 25 jun 2014 16:59

Dank! Het was zeker een prima vakantie, veel gedaan en gezien, lekker uitgerust en heerlijk gegeten en gedronken. Mooie omgeving alhoewel het veel minder open was waar wij zaten dan ik gedacht had. Wil ook graag het zuidelijkere deel van Toscane nog zien, Sicillie, Umbrie en voor een derde keer naar Levico zou ik ook heel graag willen, Bloemenriviera voor een paar dagen etcetc. Gelukkig zijn we nog jong ;-)

Ik heb het mezelf al een aantal keer afgevraagd en deze vakantie zei zelfs PFW het: Waarom gaan we niet in Italie wonen? Klimaat is veel beter en minder vochtig, mooie omgeving, lekker eten etc. Dus vriendje, konijnen, fietsen en kleding in een bus laden en gaan. Maar toch net een beetje te eng allemaal, op dit moment..

Tot die tijd Italie maar zoveel mogelijk naar Nederland halen: koffie, wijn, kleren: check en ook heb ik mijn grote Italiaanse kookboek er maar weer eens bij gepakt. Alhoewel ik nauwelijks aan lezen toekwam met drie konijnen die hem als glijbaan gebruikten, over je schoot springen, weer glijden over het boek etc. leuk spelletje kennelijk. En gelukkig hebben we hier ook nog een fantastisch Italiaans restaurant zitten. Het lukt me in ieder geval niet hun eten kopieren..
~live fast, die young ~

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 jun 2014 17:54

Troost je, als toerist zie je alleen de zonzijde, maar er zijn heus wel redenen zat om liever niet in Italië te wonen.
Los daarvan: in welk restaurant ben je zo lekker gaan eten in Lucca?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 25 jun 2014 18:35

dario schreef:Troost je, als toerist zie je alleen de zonzijde, maar er zijn heus wel redenen zat om liever niet in Italië te wonen.
Los daarvan: in welk restaurant ben je zo lekker gaan eten in Lucca?
Ook dat is een reden om niet zomaar te verhuizen..

In Lucca hebben we alleen vrij simpel, maar wel lekker gelunched, geen idee waar, is ook niet een absolute aanrader. Erg lekker gegeten hebben we in Barga bij http://www.scacciaguai.it/ dat is wel een aanrader en ook hebben we bij Da Riccardo in Barga gegeten, een stuk simpeler, maar wel erg lekker.

In Fornoli zit La Ruota wat overal de hemel in werd geprezen. Met name het vismenu op vrijdag. Voor 28euro krijg je: prosecco met broodstaafjes, antipasti, tussen, hoofd- en nagerecht en water, koffie en wijn. Dat was zeker erg lekker en goed op smaak, maar echt belachelijk veel, de antipasti was al genoeg geweest ;-) (we hebben het dan ook niet allemaal opgegeten). En erg veel zeevruchten, waar waarschijnlijk iets tussen zat dat niet helemaal goed was, PFW heeft alles eruit gegooid en ik heb een dag bijna niet gegeten van de misselijkheid (het is maar een waarschuwing ;) ).
Pizzaria Da Pippo in Fornoli heeft erg lekkere pizza's.
~live fast, die young ~

Plaats reactie