Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

'Goedkope' Carbon wielen voor in de Pyreneeen

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 21 mei 2014 21:29

Beste velominati,

Zijn er carbon wielen op de markt tot 600 euro waarmee je de bergen in kan en die je niet kapot remt?

Of kan je toch beter wielen met een alu-velgrand nemen?

Alvast bedankt voor de info!
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 mei 2014 07:40

In de bergen (en de regen) ben je sowieso beter af met alu velgrand (en lagere) wielen.
Wat zijn de redenen om toch persé 600 euro uit te geven aan (hogere?) carbon wielen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 23 mei 2014 07:55

de zwarten schreef: Wat zijn de redenen om toch persé 600 euro uit te geven aan (hogere?) carbon wielen?
Het is leuk, that's all. Er zullen er hier maar weinig zijn die daadwerkelijk hun brood verdienen met fietsen, dus tot die tijd is het puur leuk, want je verdient er geen enkele cent meer door. Redenen om het leuk/fijn te vinden:
- Je gaat (wat) harder
- Ziet er chique uit
- Voelt goed
- Moraalverhogend

Volgens mij geldt dit overigens voor alle 'investeringen' mbt fietsen; 'is het het geld waard'? Financieel gezien niet, omdat de financiële output niet groter wordt. Rest de vraag dus of je het leuk leuk genoeg vindt om ergens geld aan uit te geven. Zo ja, lekker doen :D

Overigens weet ik niet hoe TS hier in staat, maar mijns inziens gaat de redenering op voor iedereen die geen prof is.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 mei 2014 09:28

Misschien was de boodschap niet helder in mijn vorige post, RMB?
Nog een poging dan: ;)
Ik heb ook carbon wielen. Hoog en laag.
Maar het is gewoon niet slim om die dan speciaal voor de bergen aan te schaffen. Zelfs zij die er hun brood mee verdienen opteren nog vaak genoeg voor alu remrand in de bergen. En als ze het niet doen, is het omdat ze de hele weg en alle onoverzichtelijke bochten vrije baan hebben (geen verkeer op de andere weghelft).

Dus neen, ik denk niet dat het 'leuk' is, eerder stresserend en nodeloos veel geld en energie. Als je ergens carbon wielen voor de leuk wil kopen, mooi, maar doe dat dan vooral niet met het oog op gebruik in de bergen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2014 09:50

de zwarten schreef:Misschien was de boodschap niet helder in mijn vorige post, RMB?
Nog een poging dan: ;)
Ik heb ook carbon wielen. Hoog en laag.
Maar het is gewoon niet slim om die dan speciaal voor de bergen aan te schaffen. Zelfs zij die er hun brood mee verdienen opteren nog vaak genoeg voor alu remrand in de bergen. En als ze het niet doen, is het omdat ze de hele weg en alle onoverzichtelijke bochten vrije baan hebben (geen verkeer op de andere weghelft).

Dus neen, ik denk niet dat het 'leuk' is, eerder stresserend en nodeloos veel geld en energie. Als je ergens carbon wielen voor de leuk wil kopen, mooi, maar doe dat dan vooral niet met het oog op gebruik in de bergen.
Kan ik volledig beamen.

PS: Hoge carbonnen wielen zijn inderdaad
- leuk
- cool
- mooi
- moraalverhogend

Maar geen goed idee als je
- denkt van er harder mee te gaan
- denkt dat je beter kan remmen


Een hoge carbon wielset is gewoon leuk voor "erbij" :)

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 23 mei 2014 10:01

Pyrineeen en goedkope carbon wielen.... :roll: :roll:

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 23 mei 2014 10:06

Enige wat ik probeerde te zeggen (n.a.v. jouw waarom-vraag), is dat een financiële kosten-batenanalyse voor amateurs nooit uit kan. Motivatie voor dergelijke uitgaven is dus puur 'voor de leuk'.

Jouw punt was blijkbaar dat carbon niet geschikt is voor de bergen, maar komt dat doordat het inherent onveilig is, of omdat het zeer prijzig is om carbon in de bergen in goede conditie te houden (vaak vervangen). In dat laatste geval blijft mijn bovengenoemde punt staan ;)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 23 mei 2014 10:39

ik heb laatst de vision T42 gekocht.
niet duur.
wel mooi.
kwaliteit weet ik niet.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 mei 2014 11:30

velolove schreef:Beste velominati,

Zijn er carbon wielen op de markt tot 600 euro waarmee je de bergen in kan en die je niet kapot remt?

Of kan je toch beter wielen met een alu-velgrand nemen?

Alvast bedankt voor de info!
gebruikte misschien wel met bewerkte remrand.
Maar aan je onderschrift te zien heb je voor €30.000 aan fietsen dan zou ik ook een paar knappe carbon wielen bij kopen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 23 mei 2014 12:30

Wou het al niet zeggen nijkie

Maar in de bergen ga ik voor alu.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 23 mei 2014 13:08

Als je hoge carbon wielen wil om mee in de bergen te rijden dan zou ik tubewielen kopen. Die zijn licht, goedkoper dan carbon bandjeswielen en je kan er een goed lopende tube oplijmen. Ik heb oa een setje FCT50 Kuipers waar ik al dikwijls mee in de bergen gereden heb, ook in de gietende regen. Blauwe Reynolds blokken geven voor niet profs heel zeker voldoende remkracht. Wat je niet moet doen is op de laatste knip alles dichtgooien want dan kom je inderdaad remkracht te kort. Doe je dit met alu velgen dan remmen die echter ook niet naar behoren de eerste fractie maar wel iets beter dan carbon dat is waar. Als je met je carbon echter eerst je blokjes lichtjes laat aanlopen, het water eraf veegt en dan doorremt dan hebben ze wel voldoende remkracht, zeker weten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 mei 2014 16:48

Investeer het geld dat je bespaart met goedkope carbon wielen in je zorgzekering met buitenland en tandartsdekking. ;) Als je dan met carbon wielen in de bergen gaat rijden neem dan ook fatsoenlijke.
Laatst gewijzigd door thestudent op 23 mei 2014 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie