Beste velominati,
Zijn er carbon wielen op de markt tot 600 euro waarmee je de bergen in kan en die je niet kapot remt?
Of kan je toch beter wielen met een alu-velgrand nemen?
Alvast bedankt voor de info!
'Goedkope' Carbon wielen voor in de Pyreneeen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
In de bergen (en de regen) ben je sowieso beter af met alu velgrand (en lagere) wielen.
Wat zijn de redenen om toch persé 600 euro uit te geven aan (hogere?) carbon wielen?
Wat zijn de redenen om toch persé 600 euro uit te geven aan (hogere?) carbon wielen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Het is leuk, that's all. Er zullen er hier maar weinig zijn die daadwerkelijk hun brood verdienen met fietsen, dus tot die tijd is het puur leuk, want je verdient er geen enkele cent meer door. Redenen om het leuk/fijn te vinden:de zwarten schreef: Wat zijn de redenen om toch persé 600 euro uit te geven aan (hogere?) carbon wielen?
- Je gaat (wat) harder
- Ziet er chique uit
- Voelt goed
- Moraalverhogend
Volgens mij geldt dit overigens voor alle 'investeringen' mbt fietsen; 'is het het geld waard'? Financieel gezien niet, omdat de financiële output niet groter wordt. Rest de vraag dus of je het leuk leuk genoeg vindt om ergens geld aan uit te geven. Zo ja, lekker doen
Overigens weet ik niet hoe TS hier in staat, maar mijns inziens gaat de redenering op voor iedereen die geen prof is.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Misschien was de boodschap niet helder in mijn vorige post, RMB?
Nog een poging dan:
Ik heb ook carbon wielen. Hoog en laag.
Maar het is gewoon niet slim om die dan speciaal voor de bergen aan te schaffen. Zelfs zij die er hun brood mee verdienen opteren nog vaak genoeg voor alu remrand in de bergen. En als ze het niet doen, is het omdat ze de hele weg en alle onoverzichtelijke bochten vrije baan hebben (geen verkeer op de andere weghelft).
Dus neen, ik denk niet dat het 'leuk' is, eerder stresserend en nodeloos veel geld en energie. Als je ergens carbon wielen voor de leuk wil kopen, mooi, maar doe dat dan vooral niet met het oog op gebruik in de bergen.
Nog een poging dan:
Ik heb ook carbon wielen. Hoog en laag.
Maar het is gewoon niet slim om die dan speciaal voor de bergen aan te schaffen. Zelfs zij die er hun brood mee verdienen opteren nog vaak genoeg voor alu remrand in de bergen. En als ze het niet doen, is het omdat ze de hele weg en alle onoverzichtelijke bochten vrije baan hebben (geen verkeer op de andere weghelft).
Dus neen, ik denk niet dat het 'leuk' is, eerder stresserend en nodeloos veel geld en energie. Als je ergens carbon wielen voor de leuk wil kopen, mooi, maar doe dat dan vooral niet met het oog op gebruik in de bergen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15958
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Kan ik volledig beamen.de zwarten schreef:Misschien was de boodschap niet helder in mijn vorige post, RMB?
Nog een poging dan:
Ik heb ook carbon wielen. Hoog en laag.
Maar het is gewoon niet slim om die dan speciaal voor de bergen aan te schaffen. Zelfs zij die er hun brood mee verdienen opteren nog vaak genoeg voor alu remrand in de bergen. En als ze het niet doen, is het omdat ze de hele weg en alle onoverzichtelijke bochten vrije baan hebben (geen verkeer op de andere weghelft).
Dus neen, ik denk niet dat het 'leuk' is, eerder stresserend en nodeloos veel geld en energie. Als je ergens carbon wielen voor de leuk wil kopen, mooi, maar doe dat dan vooral niet met het oog op gebruik in de bergen.
PS: Hoge carbonnen wielen zijn inderdaad
- leuk
- cool
- mooi
- moraalverhogend
Maar geen goed idee als je
- denkt van er harder mee te gaan
- denkt dat je beter kan remmen
Een hoge carbon wielset is gewoon leuk voor "erbij"
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
- Contact
Pyrineeen en goedkope carbon wielen....
Enige wat ik probeerde te zeggen (n.a.v. jouw waarom-vraag), is dat een financiële kosten-batenanalyse voor amateurs nooit uit kan. Motivatie voor dergelijke uitgaven is dus puur 'voor de leuk'.
Jouw punt was blijkbaar dat carbon niet geschikt is voor de bergen, maar komt dat doordat het inherent onveilig is, of omdat het zeer prijzig is om carbon in de bergen in goede conditie te houden (vaak vervangen). In dat laatste geval blijft mijn bovengenoemde punt staan
Jouw punt was blijkbaar dat carbon niet geschikt is voor de bergen, maar komt dat doordat het inherent onveilig is, of omdat het zeer prijzig is om carbon in de bergen in goede conditie te houden (vaak vervangen). In dat laatste geval blijft mijn bovengenoemde punt staan
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
gebruikte misschien wel met bewerkte remrand.velolove schreef:Beste velominati,
Zijn er carbon wielen op de markt tot 600 euro waarmee je de bergen in kan en die je niet kapot remt?
Of kan je toch beter wielen met een alu-velgrand nemen?
Alvast bedankt voor de info!
Maar aan je onderschrift te zien heb je voor €30.000 aan fietsen dan zou ik ook een paar knappe carbon wielen bij kopen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Wou het al niet zeggen nijkie
Maar in de bergen ga ik voor alu.
Maar in de bergen ga ik voor alu.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Als je hoge carbon wielen wil om mee in de bergen te rijden dan zou ik tubewielen kopen. Die zijn licht, goedkoper dan carbon bandjeswielen en je kan er een goed lopende tube oplijmen. Ik heb oa een setje FCT50 Kuipers waar ik al dikwijls mee in de bergen gereden heb, ook in de gietende regen. Blauwe Reynolds blokken geven voor niet profs heel zeker voldoende remkracht. Wat je niet moet doen is op de laatste knip alles dichtgooien want dan kom je inderdaad remkracht te kort. Doe je dit met alu velgen dan remmen die echter ook niet naar behoren de eerste fractie maar wel iets beter dan carbon dat is waar. Als je met je carbon echter eerst je blokjes lichtjes laat aanlopen, het water eraf veegt en dan doorremt dan hebben ze wel voldoende remkracht, zeker weten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Investeer het geld dat je bespaart met goedkope carbon wielen in je zorgzekering met buitenland en tandartsdekking. Als je dan met carbon wielen in de bergen gaat rijden neem dan ook fatsoenlijke.
Laatst gewijzigd door thestudent op 23 mei 2014 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!