Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke overschoenen tegen regen in de zomer?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 mei 2014 10:38

Er zijn zat regenjacks die wind en waterdicht zijn en toch ademen. Er zit wel een prijskaartje aan. Rapha en Assos heeft ze, maar wel duur. Wel erg goed kan ik je zeggen. Endura maakt ook goede spullen en een vriendelijker prijskaartje. Gore is ook een merk dat regenjacks maakt die ademen. Let wel; het is vaak een compromis. Echt 100% waterdicht wil je niet want dat gaat broeien, maar 98% en goed ademend is zeker wel te koop, maar de trade-off is dan vaak weer dat het minder compact is. Als je die trade-off niet wilt, dan zal je dus meerdere soorten kleding/jacks in de kast moeten hangen. :mrgreen:
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 mei 2014 10:40

Als het regent, wellicht wel :-) Je hebt zomer, winter of alle jaargetijden over schoenen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 mei 2014 10:51

boswielrenner schreef:Volgens mij heeft Gore ze, en ook andere fabrikanten die softshell gebruiken voor hun overschoenen. Ik weet alleen niet of ze ook geschikt zijn voor de zomer, want wellicht te warm.
Waterdicht en ademend tegelijkertijd werkt niet en zeker niet in de zomer.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 21 mei 2014 11:04

Bestaan er überhaupt wel schoenhoezen/overschoenen die echt waterdicht zijn. Mijn ervaringen daarmee (met meerdere merken) zijn niet erg positief. Uiteindelijk worden je voeten toch nat (en door de hoezen niet meer droog). Ik heb het idee dat het meeste water van de onderkant komt, zeker tijdens een afdaling, en die is over het algemeen redelijk open. Ik snap niet dat dit niet beter kan. Ik hoor graag als men betere ervaringen heeft qua waterdichtheid.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 21 mei 2014 11:07

boswielrenner schreef:Er zijn zat regenjacks die wind en waterdicht zijn en toch ademen. Er zit wel een prijskaartje aan. Rapha en Assos heeft ze, maar wel duur. Wel erg goed kan ik je zeggen. Endura maakt ook goede spullen en een vriendelijker prijskaartje. Gore is ook een merk dat regenjacks maakt die ademen. Let wel; het is vaak een compromis. Echt 100% waterdicht wil je niet want dat gaat broeien, maar 98% en goed ademend is zeker wel te koop, maar de trade-off is dan vaak weer dat het minder compact is. Als je die trade-off niet wilt, dan zal je dus meerdere soorten kleding/jacks in de kast moeten hangen. :mrgreen:
Beetje off topic maar tot welke temperaturen trek jij nog een regenjack aan dan. Als het 25 graden is en regent laat me dan maar lekker natregenen. Niks lekkerder dan een warme doche.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2014 11:21

Laatste regen overschoenen van Sealskinz gekocht. Werken hooguit vertragend, want via de bovenkant loopt er toch water in. Tegen spatwater helpt 't zeker wel. Het helpt overigens behoorlijk als je je beenstukken OVER de overschoen doet.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 21 mei 2014 11:27

Ik gebruikt in de winter een setje Shimano overschoenen met zo'n dikke neopreen laag voor de warmte. Ze waren in eerste instantie ook niet waterdicht. Ik heb dit opgelost door een water en vuil afstotende coating erop te spuiten. Net zoals ze bij de betere schoenen zaak doen als je nieuwe schoenen koopt. Ik heb daarvan 2 lagen op mijn fietsschoenen, waardoor ze hoe goor ook, met een doekje schoongemaakt worden in een paar vegen. De overschoenen hebben 5 lagen te pakken en daar zie je de druppels heel makkelijk vanaf glijden.
Naar mijn inzicht en ervaring zorgt deze laag niet voor verminderde ademing, aangezien die toch al niet aanwezig was. Kortom een aanrader.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 mei 2014 11:36

@zorro: Het hangt er vanaf. Gisterenavond was het 22 graden toen we wegreden en we kwamen in een hoosbui terecht. In 1 minuut volledig doorweekt. Vervolgens toch mijn regenjack aangedaan want temperatuur was gezakt naar 16 graden en dan vind ik de wind wel koud op mijn natte lijf.
Bij 25 graden is het niet zo erg om nat te regenen, maar in de bergen/heuvels wordt dalen wel koud als je nat bent.
kortom; het hangt helemaal van de situatie af.

On topic. stevige lycra overschoenen of wollen overschoenen kunnen soms ook wel een licht buitje trotseren. Het is alleen niet geschikt voor langdurige regen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 21 mei 2014 11:40

Ik lees tussen de regels door dat er nog veel kennis ontbreekt op het gebied van functionele overkleding. Ik heb door mijn achtergrond als alpinist een uitgebreide collectie en veel gebruikservaring en heb het gevoel dat ik dat best wel kwijt kan hier.
ultra_ivo schreef: Niet doen dus, je voeten kunnen best wel tegen natworden, zo lang het allemaal kan ademen. Ga niks afsluiten met een waterdichte overschoen.
+1
Ook niet met "ademende" overschoenen omdat deze nooit de hoeveelheid vocht die van bovenaf de schoen inloopt kan verwerken. Doorweekte en broeierige voeten zijn het gevolg.

Softshell werkt niet in de zomer omdat daar per definitie een warmte isolerende laag in verwerkt zit.

boswielrenner schreef:Gore is ook een merk dat regenjacks maakt die ademen. Let wel; het is vaak een compromis. Echt 100% waterdicht wil je niet want dat gaat broeien, maar 98% en goed ademend is zeker wel te koop, maar de trade-off is dan vaak weer dat het minder compact is. Als je die trade-off niet wilt, dan zal je dus meerdere soorten kleding/jacks in de kast moeten hangen. :mrgreen:
Gore-Tex maakt de laminaatjes, de fabrikanten verwerken die zelf in hun kleding.
Er zijn laminaten, ook van andere fabrikanten, die 100% waterdicht zijn en ademen.
Vooral in de bergsport kom je die veel tegen. Het verschil tussen 100% waterdicht en 98% waterdicht is verwaarloosbaar. Als je je inspant en lekker zweet zullen beiden als een plastic zak aanvoelen.
De mate van waterdichtheid wordt aangegeven door de waterkolom die het kan hebben.
Zo kan het zijn dat een jack met een goedkoper laminaat een waterkolom van 10.000mm (waterdicht) kan hebben, toch minder goed ademt dan een jack met een paclite laminaat van gore-tex dat 28.000mm kan hebben, of zelfs een proshell met 85.000mm waterdichtheid. Dat verklaart ook de prijsverschillen.

Gore-tex waterdicht op de fiets wordt pas interessant als je langdurig in de regen gaat rijden en daarbij niet te veel transpireert. In alle andere gevallen ben je beter af met een windstopper laminaat (ook van gore-tex, gebruikt in o.a. de Gabba). Dit laminaat is waterdicht (10.000mm uit m'n hoofd) maar ademt vele malen beter dan bijv. proshell of paclite.

Een mythe is dat de werking van het laminaat afhankelijk is van een DWR (waterafstotende laag op de buitenkant van de kleding). Da's niet waar. Ook met een doorweekte buitenstof blijft een laminaat van gore-tex ademen.

https://www.youtube.com/watch?v=5pH2JVseKms

http://www.ahaproject.be/outer-layer

Bergheil!

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 mei 2014 11:51

Bedankt voor de imput Martin. Ik gebruik al jaren Gore-tex in mijn ski kleding, maar in de fietskleding zie je niet zoveel gebruik van Gore-Tex. Volgens mij het beste laminaat voor waterdichtheid en ademend vermogen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 21 mei 2014 11:55

Maar bestaat de combinatie waterdicht/ademend nu wel of niet? Ik hoor daar (ook in dit topic) diametraal tegengestelde dingen over.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 mei 2014 11:59

Jazeker...de combinatie ademend en water/winddicht bestaat. Zie Gore-Tex of andere merken laminaat.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie