Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli Gabba shirt, ademend en regenbestendig ?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 mei 2014 16:51

Ik heb mijn Gabba nu een jaartje en vind 'm nog steeds prima waterdicht. Maar hij lekt inderdaad bij de schouders wel een beetje door dus ik ga die Nikwax wel ff proberen!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 mei 2014 22:22

meuk schreef:Op de Castelli website staan ook instructies: http://castelli-cycling.com/en/products/care/525/
Leuk: binnen een paar regels van "do not tumble dry" naar "to enhance this effect, put in the tumble dryer" ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 13 mei 2014 23:10

ericpeters schreef:
meuk schreef:Op de Castelli website staan ook instructies: http://castelli-cycling.com/en/products/care/525/
Leuk: binnen een paar regels van "do not tumble dry" naar "to enhance this effect, put in the tumble dryer" ;)

Met de eerste tumble dry bedoelen ze de centrifuge.
Met de tweede de wasdroger.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 mei 2014 23:21

Na het aanbrengen van een waterafstotende spray kan je het effect ervan verbeteren door hem 5 minuten in de wasdroger te laten draaien, op de laagste temperatuur.

Dat is wat ik lees.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 14 mei 2014 00:25

Dat stond idd in de link naar de Castelli-website die ik poste. Ik heb afgelopen weekend de Gabba gewassen met Nikwax en daarna was er genoeg regen om te testen. Naar tevredenheid. :)

Gebruikersavatar
keetoo
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 okt 2010 23:59

Gebruikersavatar keetoo 14 mei 2014 10:06

Had je hem alleen met de cleaner gewassen of ook die dwr behandeling gedaan ?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 14 mei 2014 11:05

Ik heb m gewassen met precies die fles die @jsprbcn op de vorige pagina toont. Daarna ruim 24 uur laten drogen en vervolgens ongeveer 5 minuten op laagste stand in de droger. Meer heb ik niet gedaan. Hetzelfde doe ik ook met mijn Goretex jas. Ik heb altijd begrepen dat die wasbeurt ook een DWR-behandeling is naast de spray-optie. Die wasbeurt doet het alleen grondiger en dieper in de vezels. Zoiets wordt ook uitgelegd op: http://www.nikwax.com/nl-nl/faq/index.php.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 14 mei 2014 20:52

Ik heb spray van Granger's gebruikt. Ook voor m'n Nanoflex armstukken. Werkt prima op het eerste gezicht. Morgen maar even testen.

Avz
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2013 18:21
Locatie: Leiden

Avz 15 mei 2014 13:19

Martin Swinkels schreef:
ericpeters schreef:
meuk schreef:Op de Castelli website staan ook instructies: http://castelli-cycling.com/en/products/care/525/
Leuk: binnen een paar regels van "do not tumble dry" naar "to enhance this effect, put in the tumble dryer" ;)

Met de eerste tumble dry bedoelen ze de centrifuge.
Met de tweede de wasdroger.
Het verschil is makkelijker uit te leggen want wat wordt aangehaald staat bij andere hoofdstukken. Wassen vs. waterproofing.

De "do not tumble dry" slaat op het wassen en daarmee wordt gesteld dat het shirt niet nat gecentrifugeerd mag worden.

De "to enhance this effect, put in the tumble dryer" slaat op een behandeld (vrijwel) droog shirt, die na 24 uur in de wasdroger (denk ook wel centrifuge) mag voor een beter resultaat.

Het verschil zit hem dus eigenlijk in een wel en niet droog shirt dat wordt rondgedraaid.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 mei 2014 15:56

Ik had eigenlijk niet om uitleg gevraagd maar vond het een grappige combinatie.

Voor de mensen die denken dat "Tumble Dry" Centrifugeren betekent raad ik aan het toch even in de woordenboeken op te zoeken of in je wasmachine gebruiksaanwijzing op de engelse pagina's te kijken. Het zou namelijk zonde zijn als je was, die niet in de wasdroger mag, er toch in doet en verkloot omdat je denkt dat Tumble Dry centrifugeren betekend. Op Wasmachines in de VS/UK en andere Engelstalige landen wordt in ieder geval centrifugeren als "Spin" of "RInse/Spin" aangegeven. Tumble dry is toch echt in de wasdroger waar warme lucht in een draaiende trommel door de kleding word geblazen totdat het vochtpercentage in de uitblazende lucht laag genoeg is (of bij oude machines de timer is afgelopen)

Centrifugeren is voor was niet veel anders dan heel veel G kracht erop loslaten en daardoor niet zo schadelijk. Er bestaat volgens mij zelfs geen wassymbool voor "niet centrifugeren" maar er staat wel soms een maximaal toerental aangegeven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 15 mei 2014 16:19

De Gabba heeft een membraam dat kan delamineren door de G-krachten die ontstaan bij te enthousiast centrifugeren.

i-mac

i-mac 15 mei 2014 20:16

Heeft er al iemand de Kruidvat variant van Nikwax getest?

Plaats reactie