Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 07 mei 2014 15:59

Voor in de bergen Shimano Wh-6800 velgen besteld. Nu de volgende vraag welke tubeless band?
Wachten op de Schwalbe one 25mm (nog nergens op voorraad gezien) of toch een hutchinson? iemand tips.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2014 16:56

verbraakje schreef:Voor in de bergen Shimano Wh-6800 velgen besteld. Nu de volgende vraag welke tubeless band?
Wachten op de Schwalbe one 25mm (nog nergens op voorraad gezien) of toch een hutchinson? iemand tips.
Volgens Futurumshop is de One in week 21 leverbaar, dus over twee weken, mijn advies: "wachten", tenzij je morgen vertrekt . . . .. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 07 mei 2014 21:09

Heb de wielen voorlopig niet nodig. Iemand ervaring met Hutchinson tubeless? Anders wacht ik gewoon op de schwalbe one's

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 08 mei 2014 11:28

verbraakje schreef:Heb de wielen voorlopig niet nodig. Iemand ervaring met Hutchinson tubeless? Anders wacht ik gewoon op de schwalbe one's
Heb ik ervaring mee, heb er nooit mee lek gereden tot ze op waren

Zijn er trouwens tubeless banden met wat profiel? Die hutchinsons hadden dat totaal niet, en de schwalbe one ook niet zo te zien

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mei 2014 14:47

waar zou je profiel voor willen? Voor regen helpt het niet, voor vuil kan het iets helpen al is het toch meestal te weinig.

Overigens met 23mm schwalbe one tubeless rijd het comfortabeler dan een 25mm one met biba.
beide op 6 en 6.5bar. Dus mocht je ultiem comfort zoeken kan je het zeker doen, maar je hebt al heel veel meer met Tubeless.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2014 18:54

Pff, . . het is gelukt, de eerste band is een feit, opgepompt tot 7 bar en nu maar even wachten voordat de latex er in gaat. :)

Vanmiddag mijn Schwalbe Ultremo XL tubeless banden ontvangen dus maar meteen aan de slag. Eerst maar met het voorwiel. Nadat ik dus 2-lagen yellow-tape in het velgbed had gelegd het ventiel er doorheen geprikt en aangedraaid. Krijg ik toch die tubeless band er niet omheen, zelfs niet de eerste kant, enfin. Nood breekt wetten dus de plastic bandenlichters gebruikt. Het viel mij al op dat de draad van de band moeilijk langs het ventiel ging. De tweede kant was ik gewaarschuwd en ben dus tegenover het ventiel begonnen om bij het ventiel te eindigen. Met geen mogelijkheid kreeg ik het laatste stuk erop en begon al te denken @JoostG is er aan gaan hangen dus dat heeft ook geen nut dan maar de VAR-bandenknecht, eerst met de bandenlichterkant proberen de band beetje-bij-beetje erop te wippen maar dat ging niet, knap zei de VAR. :oops: Daarna maar op de manier zoals het hoort, dus over de band heen en dan erop wrikken, dat ging. Alleen ging de band niet langs het ventiel.!! :x Dus ventiel los, naar boven geschoven 'et voilá' de band was in de velg, haha, met de VAR-bandenlichter, s..t. :o Nadat de VAR was verwijderd het ventiel naar beneden drukken en aandraaien. ;) Insmeren met montagesop daarna met de vloerpomp druk opbouwen ging goed, alleen . . . ja hoor, het ventiel lekt.! :(

Dus band aan een zijde eraf, ventiel er uit. De knobbel bovenop het ventiel waar de aanhechting zat met de binnenband is te dik en op die smalle velg kon het ventiel niet goed naar beneden om af te sluiten. Dus nu alle rubber eraf gehaald (tot aan het metaal). Het volgende probleem was nu dat er geen O-ringetje of rubberringetje voor de afdichting op blijft zitten dus heb ik maar met teflon-tape de bovenkant enigszins taps ingetapt en het ventiel weer gemonteerd en door het aandraaien een beetje in het ventielgat getrokken. Band erop, het laatste stukje weer met de VAR, insmeren met montagesop en oppompen maar. :D
Morgen verder. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 mei 2014 19:10

Orlok schreef:Pff, . . het is gelukt, de eerste band is een feit, opgepompt tot 7 bar en nu maar even wachten voordat de latex er in gaat. :)

Vanmiddag mijn Schwalbe Ultremo XL tubeless banden ontvangen dus maar meteen aan de slag. Eerst maar met het voorwiel. Nadat ik dus 2-lagen yellow-tape in het velgbed had gelegd het ventiel er doorheen geprikt en aangedraaid. Krijg ik toch die tubeless band er niet omheen, zelfs niet de eerste kant, enfin. Nood breekt wetten dus de plastic bandenlichters gebruikt. Het viel mij al op dat de draad van de band moeilijk langs het ventiel ging. De tweede kant was ik gewaarschuwd en ben dus tegenover het ventiel begonnen om bij het ventiel te eindigen. Met geen mogelijkheid kreeg ik het laatste stuk erop en begon al te denken @JoostG is er aan gaan hangen dus dat heeft ook geen nut dan maar de VAR-bandenknecht, eerst met de bandenlichterkant proberen de band beetje-bij-beetje erop te wippen maar dat ging niet, knap zei de VAR. :oops: Daarna maar op de manier zoals het hoort, dus over de band heen en dan erop wrikken, dat ging. Alleen ging de band niet langs het ventiel.!! :x Dus ventiel los, naar boven geschoven 'et voilá' de band was in de velg, haha, met de VAR-bandenlichter, s..t. :o Nadat de VAR was verwijderd het ventiel naar beneden drukken en aandraaien. ;) Insmeren met montagesop daarna met de vloerpomp druk opbouwen ging goed, alleen . . . ja hoor, het ventiel lekt.! :(

Dus band aan een zijde eraf, ventiel er uit. De knobbel bovenop het ventiel waar de aanhechting zat met de binnenband is te dik en op die smalle velg kon het ventiel niet goed naar beneden om af te sluiten. Dus nu alle rubber eraf gehaald (tot aan het metaal). Het volgende probleem was nu dat er geen O-ringetje of rubberringetje voor de afdichting op blijft zitten dus heb ik maar met teflon-tape de bovenkant enigszins taps ingetapt en het ventiel weer gemonteerd en door het aandraaien een beetje in het ventielgat getrokken. Band erop, het laatste stukje weer met de VAR, insmeren met montagesop en oppompen maar. :D
Morgen verder. :mrgreen:
Welkom in de wondere wereld van carbon en tubeless banden :-)

Ik mag binnenkort mijn achterband van mijn carbonvelg vervangen. Nu al zin in! Mijn vingers zijn net weer klaar met vervellen....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2014 19:52

JoostG schreef:
Orlok schreef:Pff, . . het is gelukt, de eerste band is een feit, opgepompt tot 7 bar en nu maar even wachten voordat de latex er in gaat. :)

Vanmiddag mijn Schwalbe Ultremo XL tubeless banden ontvangen dus maar meteen aan de slag. Eerst maar met het voorwiel. Nadat ik dus 2-lagen yellow-tape in het velgbed had gelegd het ventiel er doorheen geprikt en aangedraaid. Krijg ik toch die tubeless band er niet omheen, zelfs niet de eerste kant, enfin. Nood breekt wetten dus de plastic bandenlichters gebruikt. Het viel mij al op dat de draad van de band moeilijk langs het ventiel ging. De tweede kant was ik gewaarschuwd en ben dus tegenover het ventiel begonnen om bij het ventiel te eindigen. Met geen mogelijkheid kreeg ik het laatste stuk erop en begon al te denken @JoostG is er aan gaan hangen dus dat heeft ook geen nut dan maar de VAR-bandenknecht, eerst met de bandenlichterkant proberen de band beetje-bij-beetje erop te wippen maar dat ging niet, knap zei de VAR. :oops: Daarna maar op de manier zoals het hoort, dus over de band heen en dan erop wrikken, dat ging. Alleen ging de band niet langs het ventiel.!! :x Dus ventiel los, naar boven geschoven 'et voilá' de band was in de velg, haha, met de VAR-bandenlichter, s..t. :o Nadat de VAR was verwijderd het ventiel naar beneden drukken en aandraaien. ;) Insmeren met montagesop daarna met de vloerpomp druk opbouwen ging goed, alleen . . . ja hoor, het ventiel lekt.! :(

Dus band aan een zijde eraf, ventiel er uit. De knobbel bovenop het ventiel waar de aanhechting zat met de binnenband is te dik en op die smalle velg kon het ventiel niet goed naar beneden om af te sluiten. Dus nu alle rubber eraf gehaald (tot aan het metaal). Het volgende probleem was nu dat er geen O-ringetje of rubberringetje voor de afdichting op blijft zitten dus heb ik maar met teflon-tape de bovenkant enigszins taps ingetapt en het ventiel weer gemonteerd en door het aandraaien een beetje in het ventielgat getrokken. Band erop, het laatste stukje weer met de VAR, insmeren met montagesop en oppompen maar. :D
Morgen verder. :mrgreen:
Welkom in de wondere wereld van carbon en tubeless banden :-)

Ik mag binnenkort mijn achterband van mijn carbonvelg vervangen. Nu al zin in! Mijn vingers zijn net weer klaar met vervellen....
Dankje wel, eindelijk krijg ik ervaring hiermee. Al is het pas het begin. :) En als je het al een keer of meer met één band heb gedaan valt het de volgende keer allemaal wel mee, toch? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 mei 2014 20:08

Tja, ik heb ruim een week geleden de tubeless banden door de FM laten monteren. Zij gebruiken daar een wat grotere bandenknecht en dat gaat een stuk eenvoudiger. Alhoewel ik erg tevreden ben over het rijcomfort ga ik, wanneer de banden aan vervanging toe zijn, toch weer terug naar binnenbandjes. Het is mij toch teveel gedoe en neem voor de zekerheid mijn mobiel mee.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 mei 2014 20:31

Wat is het gedoe dan? En waarom niet een binnenband mee voor onderweg?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mei 2014 20:38

japiecarbon schreef:Wat is het gedoe dan? En waarom niet een binnenband mee voor onderweg?
Ik denk dat ze met stress rijden voor het geval ze lek rijden en de band er niet af krijgen.

ik leg de schwalbe one zo om de velg, die zijn iets ruimer dan de ultremo.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mei 2014 20:55

wasbeer2006 schreef:
japiecarbon schreef:Wat is het gedoe dan? En waarom niet een binnenband mee voor onderweg?
Ik denk dat ze met stress rijden voor het geval ze lek rijden en de band er niet af krijgen.

ik leg de schwalbe one zo om de velg, die zijn iets ruimer dan de ultremo.
Had zelf ook het idee, ojee hoe krijg ik hem er straks weer van af, maar dat heeft geen probleem gegeven en had zelfs het gevoel dat de band na meerdere keren te zijn gemonteerd en gedemonteerd wordt opgerekt en ook wat soepeler werd. Dus valt het allemaal wel mee als je onderweg een lekke band zou krijgen die niet door de latex wordt gedicht en dus een binnenband moet plaatsen. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie