JoostG schreef:Heel goed twofoutwo! Deze pagina is toch een beetje aan het verworden tot de pagina van Fiets Tubeless pioniers.
In dat kader ben ik ook weer een avondje gaan pielen. Tijdje geleden had ik al eens geprobeerd een tacx band op een normale zonda velg tubeless om te leggen: geen succes. Afgelopen week heb ik echter een setje Schwalbe One's tubeless ontvangen. Deze zijn ter vervanging van mijn Ultremo's (aan vervanging toe na 2 nood stops). Aangezien carbon en tubeless een heftig karweitje is heb ik besloten mijn normale zonda's te gebruiken om de Schwalbe one's op te rekken.
De one's zijn makkelijk met de hand op te leggen. Bij de Ultremo had ik een bandenlichter nodig. De One's lijken dus iets ruimer te vallen. De band wilde niet zetten en had last van veel luchtverlies (wat niet het geval is met mijn Eurussen 2 way fit). Besloten om de boel nader te onderzoeken. Circa 2,5 cm van het ventiel zit een klein gat, net als in de zijwand van de velg. Waarschijnlijk dienen deze gaten tegen vollopen met water. Verder bleek bij nadere bestudering het losse ventiel niet goed af te sluiten. Het veldbed van deze standaard velg is wat dieper.
Twee oplossingen bedacht: isolatietape als velglint in velgbed om klein 'ontwateringsgat' af te dichten en extra rubber afdichting (geknipt uit oude binnenband) over ventiel geschoven voor betere afdichting. Dit hielp al meteen, echter ontsnapte nog steeds wat lucht rond het ventiel. Met een tangetje heb ik het ventielringetje nog wat strakker gedraaid en de band liet zich makkelijk oppompen. Ik heb de band nu bijna een dag weggezet met verwaarloosbaar drukverlies. Een dezer dagen ga ik een rondje rijden op mijn tubeless banden in combinatie met standaard velgen.
Wordt vervolgd….
J...s, wat heb je dan wel gedaan om na twee noodstops je banden te moeten vervangen.
Ik had zelf gisteren een noodstop bij ong. 30km/h, was in eerste instantie verbaast
dat mijn carbonremblokjes mijn carbonachterwiel blokkeerden, maar kon geen bijzondere afvlakking zien aan mijn Rubino Pro band.
Heb je nu alleen maar isolatieband gebruikt om de standaard velg luchtdicht te krijgen.?
Dat ontwateringsgat ontgaat mij helemaal, zou dat dan in iedere standaard velg moeten zitten.?
Om het ventiel luchtdicht te krijgen gebruik ik (sorry, ga ik
) een 6mm O-ring (10 stuks bij de Praxis voor € 6,50). Verder heb ik een zwart 1 cm nylonbuisje (had ik toevallig) aan de buitenkant over het ventiel geschoven om bij het aandraaien van de ringmoer de carbonvelg niet te beschadigen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless