Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mei 2014 10:31

japiecarbon schreef:Heb je er ook al even mee gereden? Want dat wil vaak ook helpen.

Mijn nieuwe mtb banden blijven ook nooit op druk voordat ik er mee gereden heb.
Precies!

Daarnaast kan je vrij simpel controleren of je yellow tape goed zit, wiel onderwater komt er lucht door de spaakgaten of ventielgat zit je lint niet goed of een lek bij het ventiel.

Na een keertje rijden dicht de vloeistof het ventiel ook mooi af.

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 02 mei 2014 10:34

nee ik heb er nog niet mee gereden ... dat is de volgende stap :)

alvast bedankt voor de reacties!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 mei 2014 11:54

Ga dat dan eens heel snel doen ;)

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 03 mei 2014 15:31

japiecarbon schreef:Ga dat dan eens heel snel doen ;)
pfoe ... fietsen ... boring ;)

Ok, gisteren een testrit van 10min gedaan en dan eentje van 30min. Na de rit tweede rit had ik een drukverlies van ongeveer 0,3 bar voor en achter.

Vandaag terug een ritje van 30min en deze keer had ik 0,15 bar drukverlies - exact hetzelfde voor en achter. Resultaten worden alsmaar beter ;) Ik hou het in de gaten. Voorlopig zitten er alleen korte ritten in wegens opbouw door knieproblemen ...

Tot nu toe voelt tubeless rijden een beetje zoals rondlopen zonder ondergoed ;)

Bedankt voor alle support!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

PI3R
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:46

PI3R 03 mei 2014 17:16

Heb zelf ook tubeless banden en alpha notubes. Had hier al een hele tijd niet meer op gefietst maar afgelopen weken weer eens gedaan. Moet zeggen dat het toch erg fijn fietst. Zeker afgelopen donderdag in België over de kasseien met 5 bar, mijn fiets maat had normale clinchers en kwam niet vooruit over die hobbels. (7 bar ivm lekrijden over de kiezel paden)
Gisteren de ging ook super 150km in de regen/nat wegdek.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2014 17:23

Het rijd gewoon net wat beter en als je iets nieuws nodig hebt of koopt overweeg het dan zeker. Leuk om te zien dat nu naast de mtb, ers die er al ervaring mee hadden ook racers die er geen ervaring mee hebben het als zeer positief ervaren.

vd week op de klop hoor ik nog dat een hoop totaal niet weten wat het inhoud. Als je lek rijd kan je lopen..... je kan zelf je banden niet meer vervangen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 mei 2014 18:59

twofourtwo schreef:. . . . . .

Tot nu toe voelt tubeless rijden een beetje zoals rondlopen zonder ondergoed ;)

. . . . . .
Ja, ja, maar je moet het ventiel wel vastdraaien hoor, anders gaat het klapperen en lekken. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 03 mei 2014 22:46

@twofourtwo: verlies je niet al wat druk bij het plaatsen van manometer of pomp ?

Ik rij ook met de Alpha's + Schwalbe One Tubeless + vloeistof en merk wel dat er wat minder druk is na een dag of 2-3, maar pomp altijd de bandjes op voor een rit en maak me verder geen zorgen. Bij normale banden met biba neemt de druk ook iets af binnen een paar dagen.

Ik denk dat je teveel beren op de weg ziet. ;)

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 04 mei 2014 18:47

Wiliertoerist schreef:@twofourtwo:
Ik denk dat je teveel beren op de weg ziet. ;)
Goh, niet echt. Tubeless rijden is iets nieuws voor mij en dan is het leuk om wat te onderzoeken en testen. Ik had ook de banden er kunnen opgooien en gaan fietsen maar dan had ik er voor het fietsen geen plezier aan beleefd. Voor de rest maak ik me ook geen zorgen en is het genieten van het fietsen! ;)
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 mei 2014 14:53

Heel goed twofoutwo! Deze pagina is toch een beetje aan het verworden tot de pagina van Fiets Tubeless pioniers.

In dat kader ben ik ook weer een avondje gaan pielen. Tijdje geleden had ik al eens geprobeerd een tacx band op een normale zonda velg tubeless om te leggen: geen succes. Afgelopen week heb ik echter een setje Schwalbe One's tubeless ontvangen. Deze zijn ter vervanging van mijn Ultremo's (aan vervanging toe na 2 nood stops). Aangezien carbon en tubeless een heftig karweitje is heb ik besloten mijn normale zonda's te gebruiken om de Schwalbe one's op te rekken.

De one's zijn makkelijk met de hand op te leggen. Bij de Ultremo had ik een bandenlichter nodig. De One's lijken dus iets ruimer te vallen. De band wilde niet zetten en had last van veel luchtverlies (wat niet het geval is met mijn Eurussen 2 way fit). Besloten om de boel nader te onderzoeken. Circa 2,5 cm van het ventiel zit een klein gat, net als in de zijwand van de velg. Waarschijnlijk dienen deze gaten tegen vollopen met water. Verder bleek bij nadere bestudering het losse ventiel niet goed af te sluiten. Het veldbed van deze standaard velg is wat dieper.

Twee oplossingen bedacht: isolatietape als velglint in velgbed om klein 'ontwateringsgat' af te dichten en extra rubber afdichting (geknipt uit oude binnenband) over ventiel geschoven voor betere afdichting. Dit hielp al meteen, echter ontsnapte nog steeds wat lucht rond het ventiel. Met een tangetje heb ik het ventielringetje nog wat strakker gedraaid en de band liet zich makkelijk oppompen. Ik heb de band nu bijna een dag weggezet met verwaarloosbaar drukverlies. Een dezer dagen ga ik een rondje rijden op mijn tubeless banden in combinatie met standaard velgen.

Wordt vervolgd….
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mei 2014 16:15

JoostG schreef:Heel goed twofoutwo! Deze pagina is toch een beetje aan het verworden tot de pagina van Fiets Tubeless pioniers.

In dat kader ben ik ook weer een avondje gaan pielen. Tijdje geleden had ik al eens geprobeerd een tacx band op een normale zonda velg tubeless om te leggen: geen succes. Afgelopen week heb ik echter een setje Schwalbe One's tubeless ontvangen. Deze zijn ter vervanging van mijn Ultremo's (aan vervanging toe na 2 nood stops). Aangezien carbon en tubeless een heftig karweitje is heb ik besloten mijn normale zonda's te gebruiken om de Schwalbe one's op te rekken.

De one's zijn makkelijk met de hand op te leggen. Bij de Ultremo had ik een bandenlichter nodig. De One's lijken dus iets ruimer te vallen. De band wilde niet zetten en had last van veel luchtverlies (wat niet het geval is met mijn Eurussen 2 way fit). Besloten om de boel nader te onderzoeken. Circa 2,5 cm van het ventiel zit een klein gat, net als in de zijwand van de velg. Waarschijnlijk dienen deze gaten tegen vollopen met water. Verder bleek bij nadere bestudering het losse ventiel niet goed af te sluiten. Het veldbed van deze standaard velg is wat dieper.

Twee oplossingen bedacht: isolatietape als velglint in velgbed om klein 'ontwateringsgat' af te dichten en extra rubber afdichting (geknipt uit oude binnenband) over ventiel geschoven voor betere afdichting. Dit hielp al meteen, echter ontsnapte nog steeds wat lucht rond het ventiel. Met een tangetje heb ik het ventielringetje nog wat strakker gedraaid en de band liet zich makkelijk oppompen. Ik heb de band nu bijna een dag weggezet met verwaarloosbaar drukverlies. Een dezer dagen ga ik een rondje rijden op mijn tubeless banden in combinatie met standaard velgen.

Wordt vervolgd….
J...s, wat heb je dan wel gedaan om na twee noodstops je banden te moeten vervangen. :o Ik had zelf gisteren een noodstop bij ong. 30km/h, was in eerste instantie verbaast :o dat mijn carbonremblokjes mijn carbonachterwiel blokkeerden, maar kon geen bijzondere afvlakking zien aan mijn Rubino Pro band.

Heb je nu alleen maar isolatieband gebruikt om de standaard velg luchtdicht te krijgen.?

Dat ontwateringsgat ontgaat mij helemaal, zou dat dan in iedere standaard velg moeten zitten.?

Om het ventiel luchtdicht te krijgen gebruik ik (sorry, ga ik :) ) een 6mm O-ring (10 stuks bij de Praxis voor € 6,50). Verder heb ik een zwart 1 cm nylonbuisje (had ik toevallig) aan de buitenkant over het ventiel geschoven om bij het aandraaien van de ringmoer de carbonvelg niet te beschadigen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 mei 2014 16:59

Ik heb al zo'n 2500 km met de bandjes gereden, dus vers kon ik ze niet meer noemen. Had de carbon velgen gestoken in mijn andere fiets, waar ik net nieuwe centaur remmen op had gemonteerd. Moet nog een beetje wennen aan die remmen, waardoor ze bij de noodstops blokkeerden (waarschijnlijk op dezelfde plek en flink ruw wegdek).

In het velgbed van mijn zonda's zit een klein gaatje geboord, alsmede in de zijkant van de velg. Ik verwacht dat wel meer merken dit zullen hebben.

Ik heb Stans yellow tape liggen, maar omdat dit een beetje een experiment is (heb al 2 wielsets tubeless en moet ook nog wat clinchers oprijden), heb ik eigenwijs isolatietape gebruikt. Bij guerrilla methode zie je dit ook, dus laten we eens zien of het werkt.

Die o-ring is een goede tip. Overigens werkt een los ventiel in een 2 way fit veldbed wel goed.

Bij mijn carbonvelgen hed ik ook een rubber ringetje over het schroefdraad geschoven ter bescherming van de velg. Deze zonda's dienen het meest van de tijd als tacx velgen. Daar durf ik ringetje wel aan te draaien en in contact te laten komen met het alu.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie