Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelpijn bij Selle Italia Flite titanium

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 27 apr 2014 20:27

Iemand ervaring met het zadel "Selle Italia Flite titanium"?
Afbeelding
Heb er reeds een paar ritten mee gereden, maar heb steeds het gevoel dat dit zadel niet geschikt is voor mijn kont :D
Ik krijg steeds het gevoel dat ik na een tijdje over mijn zadel zak, waarop ik me steeds moet opzetten en een beetje naar achter moet zetten.
Het is een nieuwe fiets, waarbij alle maten uitgemeten zijn. Het zadel staat ook loodrecht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Mss heeft iemand ook deze ervaring met dit zadel, zodat ik me wss moet focussen op een ander model.
Alvast bedankt voor de reacties.
Laatst gewijzigd door Peet68 op 30 apr 2014 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Janssen Blade & Tdf

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 27 apr 2014 21:58

Ik zou eerst maar eens proberen om je zadel beter te stellen. De maten zijn misschien wel uitgemeten, maar daarbij wordt alleen gekeken naar goede zitpositie ten opzichte van je lichaamsbouw. De zadelstand luistert echter heel nauw. Ikzelf heb bv mijn zadel niet helemaal horizontaal staan, maar iets achterover geklapt. Is nauwelijks waar te nemen, maar het maakt wel het verschil tussen zadelpijn een comfortabele zit.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 27 apr 2014 22:08

Ik neem aan dat je je zadel al eens naar voren hebt gezet? Kortere stuurpen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 apr 2014 22:09

Peet68 schreef:Iemand ervaring met het zadel "Selle Italia Flite titanium"?
Afbeelding
Heb er reeds een paar ritten mee gereden, maar heb steeds het gevoel dat dit zadel niet geschikt is voor mijn kont :D
Ik krijg steeds het gevoel dat ik na een tijdje over mijn zadel zak, waarop ik me steeds moet opzetten en een beetje naar achter moet zetten.
Het is een nieuwe fiets, waarbij alle maten uitgemeten zijn. Het zadel staat ook loodrecht, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Mss heeft iemand ook deze ervaring met dit zadel, zodat ik me wss moet focussen op een ander model.
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb het ook gehad.
Terug overgeschakeld naar een San Marco Regal e

Heb hier , behalve de Selle Italia Flite ook nog een San Marco Mantra liggen. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 apr 2014 08:53

Heb ervaring met dit zadel.., fantastisch ding -- voor mij dan.
Zoals eerder genoemd, speel eens wat met afstelling, de hoek, de voorwaartse positie.

Concludeer je dat je ander zadel nodig hebt, dat kan prima, is super persoonlijk:
- Breedte van zadel (heb je werpheupen of niet)
- vlak zadel of juist afgerond
- hard zadel of wat achter
- Gleuf in het midden of juist niet.

hangt dus af van lichaamsbouw, lenigheid, gevoeligheid, afstelling van t stuur (diepe zit of juist meer de toerzit).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 28 apr 2014 09:02

Bedankt voor de reacties.
Heb zadel al eens iets achteruit gezet, maar zal het eens iets meer naar voren zetten dan.
Hopelijk helpt het.
Jan Janssen Blade & Tdf

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 apr 2014 17:40

Dit zadel staat eigenlijk bekend als een allemansvriend;
Na ca. 500 km wordt het bovendien ook wat comfortabeler.
Dus ik zou zeer uitgebreid met de afstelling gaan spelen voordat je iets anders probeert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 28 apr 2014 18:54

Meten is weten.

Je zou je 'zitbotjes' moeten opmeten en dan vergelijken met de breedte van dit zadel. Een zadel zou net wat breder moeten zijn. Als het zadel niet breed genoeg is zal je er zeer waarschijnlijk ook niet goed op komen te zitten.
The wind is my friend

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 28 apr 2014 21:48

Ik heb de flite monolink, dat zal verder dezelfde afmetingen hebben als jouw zadel. Hiervoor had ik een smaller zadel, daar kreeg ik last van, het was te smal. Ik zakte er als het ware iets over heen waardoor ik last kreeg van mijn edele delen. De Flite is wat breder en ik heb geen last meer van mijn zaakjes.
Het rare is dat ik tijdens de rit wel af en toe echt wil gaan verzitten, maar dat ik totaal geen last heb van pijn of wat dan ook. Ik denk dat ik nog een beetje moet experimenteren met de instelling (helling) van het zadel.
Lijkt me dat je eerst even je zitbotjes moet (laten) meten en kijken welke maat je het beste past.

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 29 apr 2014 00:01

Swedish Chef schreef:Ik heb de flite monolink, dat zal verder dezelfde afmetingen hebben als jouw zadel. Hiervoor had ik een smaller zadel, daar kreeg ik last van, het was te smal. Ik zakte er als het ware iets over heen waardoor ik last kreeg van mijn edele delen. De Flite is wat breder en ik heb geen last meer van mijn zaakjes.
Het rare is dat ik tijdens de rit wel af en toe echt wil gaan verzitten, maar dat ik totaal geen last heb van pijn of wat dan ook. Ik denk dat ik nog een beetje moet experimenteren met de instelling (helling) van het zadel.
Lijkt me dat je eerst even je zitbotjes moet (laten) meten en kijken welke maat je het beste past.
Heb de breedte van mijn zitbeentjes gemeten met een stuk karton en krijt. Op het karton gaan zitten met opgetrokken benen en daarna met een stuk krijt, dwars over het stuk karton gewreven. Hierdoor ontstond er meetbare afdruk. Ik meet tussen midden van de afdrukken 100mm. Zou het raar vinden dat het zadel te smal is, maar kan mis zijn.
Heb mijn zadel eens 1cm vooruit gezet om een verschil te voelen. Kan pas wegens tijdsgebrek over een paar dagen testen. Hopelijk is dit een verbetering.
Jan Janssen Blade & Tdf

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 29 apr 2014 23:27

loos schreef:Dit zadel staat eigenlijk bekend als een allemansvriend;
Na ca. 500 km wordt het bovendien ook wat comfortabeler.
Dus ik zou zeer uitgebreid met de afstelling gaan spelen voordat je iets anders probeert.
Zou het kunnen dat dit zadel vrij hard is, tov andere zadels in het segment?
Jan Janssen Blade & Tdf

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 apr 2014 09:33

Peet68 schreef:
loos schreef:Dit zadel staat eigenlijk bekend als een allemansvriend;
Na ca. 500 km wordt het bovendien ook wat comfortabeler.
Dus ik zou zeer uitgebreid met de afstelling gaan spelen voordat je iets anders probeert.
Zou het kunnen dat dit zadel vrij hard is, tov andere zadels in het segment?
Nee, dit zadel is eerder aan de zachte kant. (zacht is niet per definitie comfortabeler.., is weer persoonlijk). Daarbij is het dan wel weer een vrij vlak/plat zadel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie