Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

advies welke wielen/naven?

Lomax
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mar 2014 22:03

Lomax 25 apr 2014 17:27

Na 2 jaar op Easton wielen te hebben gereden welke op de fiets zaten bij aankoop wil ik nu een nieuw setje wielen kopen. Ik heb een Stevens Stelvio welke volledig Shimano 105 is afgemonteerd. Een prima fiets voor de ritjes die ik maak, maar altijd vond ik de wielen wat slapjes voor mijn gevoel. Fietsenmaker zei bij aankoop dat het mijn gewicht moest aankunnen dus ik dacht het even aan te kijken. Nu zou ik toch graag een nieuw setje velgen aan willen schaffen welke meer geschikt zijn voor mij.

Ik ben 100 kg. Ik fiets meestal rondjes van rond de 50 a 75 km, maar een toertocht meepikken van meer dan 100 km vind ik ook leuk. Over het algemeen fiets ik op het vlakke, maar een paar keer per jaar ga ik ook de Limburgse heuvels in. Ik wil niet meer het gevoel hebben dat ik bij ieder kuiltje hobbeltje moet denken als dat maar geen slag wordt.

Ik lees dat fulcrum racing 5 wielen zijn welke in prijs/kwaliteit prima uit de bus komen, maar zijn deze ook sterk genoeg? Ik vind ze erg mooi en veel mensen zijn toch tevreden over deze wielen. Ze hebben mijn voorkeur, maar stevig genoeg voor mijn 100 kg?

Vele zullen aangeven voor 36 (32)spaaks wielen te gaan. Mavic cxp 33 komen meestal positief naar voren. Voordeel is dat wordt gezegd dat deze wielen erg sterk zijn en zeker geschikt voor de zwaardere rijden. Mooi zijn ze alleen niet. Maakt 32 of 36 spaaks nog veel uit? Op rose.nl zijn ze te vinden voor een schappelijke prijs. Dan is er nog de keuze tussen de naven.

Shimano 105 http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:162968

Shimano ultegra, Zijn deze de extra € 60 euro waard? Ze hebben andere spaken en nippels. Keuze uit 32 of 36 spaaks
http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:716420

of zou de DT Swiss 370 SL een betere keus (32 spaaks) zijn http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:716408


Wat is de beste keuze?? Of hebben jullie nog een tip met betere wielen? Mbt het budget vind ik €265 toch wel tegen het maximale (de wielen moeten op financieel gebeid wel een beetje in verhouding staan met de rest van de fiets)

bedankt alvast

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 apr 2014 20:43

Ik moet eerlijk zeggen dat racing 5 of cxp 33 beide heel erg onopvallende wielen zijn, dus ik zie geen verschil in 'schoonheid'. 105 naven in handgemaakte wielen zijn een uitstekende keuze (geen echt goede functionele reden om de meerprijs voor Ultrega te betalen). DT heeft een iets minder ontwerp met betrekking tot de flenspositie aan de aandrijfzijde. Hierdoor staan de spaken wat de 'recht' en verliest een wiel een beetje aan stijfheid.

Ik zou persoonlijk voor CXP33 gaan met zwarte 105 naven, zwarte spaken, en de stickers van de velgen afhalen. Dan heb je een heel tijdloos setje wielen waar je geen omkijken meer naar hebt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 apr 2014 20:55

Mijn keus:
Miche Primato naven 28/24 spaaks, simpele sterke onderhoudsarme naven.
Kinlin XC 279 velgen, deze zijn iets breder dan gebruikelijk en geven iets betere wegligging bij lagere banddruk.
Ik rij deze velgen met 23 mm op 6,5 en 6 bar en het is een significante verbetering op slechte wegen en bij snel bochtenwerk, 25 mm gaat waarschijnlijk nog beter maar ik rij eerst m'n ouwe banden op.
Velgen zijn 28 mm hoog en glossy zwart, past overal bij.
Als je het leuk vindt kan je nog gekleurde nippels nemen, maar dat moet je zelf bepalen.
Het zal iets duurder worden dan bij Rose , maar dan heb je ook wat biezonders.
Geen kwaad woord over Rose, veel waar voor het geld, maar Shimano 105 naven en CXP33 zou ki niet (meer) voor kiezen.
Cheap light strong, choose two

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 apr 2014 09:33

Niets mis met de shimano naven, prima voor het geld (maar gaat er iets kapot dan heb je een uitdaging om het onderdeeltje te vinden. Ik zou voor DT gaan (geloof de 35) extreem simpel in onderhoud en elke fm kan ermee uit de voeten. Ik zou zeker aan de aandrijfzijde voor de sterkst mogelijke spaken gaan (sapim sprint bijv.) en bronzen nippels (kleurtjes zijn leuk voor op de kermis) en Mavic of ambrosio velgen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 apr 2014 09:54

Paar jaar geleden heb ik me met Shimano 105 naven nog een setje opgebouwd en hoewel ik gewoon 1x per jaar nieuwe kogels heb gemonteerd zijn de cups en conussen behoorlijk ingelopen.
De body's wateren makkelijk in en zijn weggooiartikelen, onderhoud is niet voorzien.
Ziedaar waarom ik die dingen niet meer aanbeveel.
Mavic losse velgen zijn niet meer van deze tijd, hoewel er matuurlijk best mee te rijden valt, ik heb nog 6 Mavic velgen in bedrijf.
Cheap light strong, choose two

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 apr 2014 13:24

Shimano naven geen echt wel langer mee (zeker de duurdere) maar je hebt aardig wat gevoel in je vingers nodig om de speling/conussen goed af te stellen bij voortijdse slijtage staan ze vaak gewoon iets te strak. Inwateren kllopt maar ik onderhoud een setje van een mooiweerrijder en dat gaat ondanks de lage prijs al vier jaar perfect op de eerste set kogels.

somaro
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2011 21:02

somaro 26 apr 2014 20:56

sharkman113 schreef:Niets mis met de shimano naven, prima voor het geld (maar gaat er iets kapot dan heb je een uitdaging om het onderdeeltje te vinden. Ik zou voor DT gaan (geloof de 35) extreem simpel in onderhoud en elke fm kan ermee uit de voeten. Ik zou zeker aan de aandrijfzijde voor de sterkst mogelijke spaken gaan (sapim sprint bijv.) en bronzen nippels (kleurtjes zijn leuk voor op de kermis) en Mavic of ambrosio velgen.
@Sharkman: ken de details niet, maar is het "ratchet" systeem van o.a. de DT-350 betrouwbaar ?
Sommige DT naven vereisen "speciale" gereedschappen, en dat zou ik liever voorkomen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 apr 2014 21:36

Voor simpele goede (maar goedkope) naven ben je beter af met Miche of Novatec
Cheap light strong, choose two

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 apr 2014 21:43

@Sharkman: ken de details niet, maar is het "ratchet" systeem van o.a. de DT-350 betrouwbaar ?
Sommige DT naven vereisen "speciale" gereedschappen, en dat zou ik liever voorkomen.
Veel simpeler gaat echt niet (zonder gereedschap te servicen). Op dit moment is de 240S voor relatief weinig te koop (o.a. Bikester) en dat zou mijn keuze zijn, de 350 is prima maar simpelweg iets zwaarder.

Niets mis met goedkopere alternatieven maar je krijgt waar je voor betaald (en tot op zekere hoogte gaat dat ook bij naven op).

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 apr 2014 21:48

Ik ben nog altijd meer gewonnen voor cup+cone naven (Shimano vanaf 105 en wellicht ook in de meeste systeemwielen, Campagnolo vanaf Zonda en losse naven) dan voor industriegelagerde velgen (Miche, Novatec en zovele anderen). Ik denk namelijk dat cup+cone alsmaar beter loopt (in het begin OK, na inrijden blijvend super), terwijl industrielagers alleen maar achteruit gaan (in het begin heel heel heel goed, maar steeds minder na verloop van tijd). Je mag het zeer gerust me me oneens zijn, maar voor mij heeft cup+cone altijd heel goed gewerkt voor wielassen, en als ik de keuze had, verkies ik altijd een (goed afgestelde! + heeft onderhoud nodig!) cup+cone vs. industrielagers (voor de assen).

ivm DT: ratchet systeem is bewezen goed en gemakkelijk afneembaar e.d. (iets wat helaas een heel gepriel kan zijn met bvb. campa bodies!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 26 apr 2014 22:15

Alle Shimano naven zijn cup and cone.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 apr 2014 22:42

de zwarten schreef:Ik ben nog altijd meer gewonnen voor cup+cone naven (Shimano vanaf 105 en wellicht ook in de meeste systeemwielen, Campagnolo vanaf Zonda en losse naven) dan voor industriegelagerde velgen (Miche, Novatec en zovele anderen). Ik denk namelijk dat cup+cone alsmaar beter loopt (in het begin OK, na inrijden blijvend super), terwijl industrielagers alleen maar achteruit gaan (in het begin heel heel heel goed, maar steeds minder na verloop van tijd). Je mag het zeer gerust me me oneens zijn, maar voor mij heeft cup+cone altijd heel goed gewerkt voor wielassen, en als ik de keuze had, verkies ik altijd een (goed afgestelde! + heeft onderhoud nodig!) cup+cone vs. industrielagers (voor de assen).
Ik ben het daar niet (meer) mee eens.
Industrielagers=geen onderhoud tot je speling krijgt en dan wisselen.
Verschil in lopen heb ik nooit iets van gemerkt.
Campagnolo is een iets ander verhaal, makkelijker afstellen en onderdelen gewoon nog te koop, die gebruik ik ook.
Goedkope Shimano=weggooinaven.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie