Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 18 apr 2014 07:04

Omdat de ztr velgen wel gewoon soaakgaten hebben, omdat deze altijd met de hand gespaakt worden. Shimano en mavic, Campa enz maken het velgbed dicht zodat je er alleen maar een ventiel in hoeft te schroeven.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 18 apr 2014 07:40

Maar dan heb je het nog wel over tubeless ready velgen toch ?

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 18 apr 2014 07:56

Wiliertoerist schreef:Maar dan heb je het nog wel over tubeless ready velgen toch ?
stans velgen zijn altijd tubeless ready ! hij is zowat de grondlegger van het tubeless systeem.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 18 apr 2014 10:26

Idd, de stans velgen zijn tubeless READY, en hebben dus een lint nodig. Dit om het spaken met de hand niet te moeilijk te maken.

De diverse systemwiel bouwers maken een echte tubeless velg, daar hoeft het dus niet bij.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 24 apr 2014 16:44

Orlok schreef:
skimons schreef:ik heb niet alles gelezen, maar welke banden (tubeless ready) gebruiken jullie voor de racer? ik heb een set bontrager r3's (25 mm) icm shimano tubeless ready velgen (volgens mij hoef je daar alleen de ventielen voor te gebruiken, geen lint), maar vind dat de lucht er erg snel uit is. voor kan ik er net 2u mee fietsen, dan staat-ie op 4 bar (van 8), achter is het wat beter. heb ca 60ml sealant gebruikt, zou genoeg moeten zijn toch?

en zijn de banden die jullie gebruiken nog soepel te noemen? een lagere druk heeft alleen zin bij een soepele band, anders heb je en meer rolweerstand en nog steeds geen comfort :)
ook in relatie met de dikere wangen zoals gesignaleerd door joostg
Alleen al het feit dat binnen 2 uur de helft van de druk is verdwenen betekent dus dat er lucht ontsnapt. De vraag is dus waar.? Misschien via het ventiel of de velgrand, heb je montagevloeistof gebruikt.? Ik zou een bak water proberen om er achter te komen waar de velg lekt. Als je tubeless velgen gebruikt hoeft idd geen lint te worden gebruikt en vlgns mij is 60ml sealant meer dan genoeg. Verder is sealant alleen nodig om perforaties, dus lek rijden, in de band te dichten.
thanks voor de tips. bak water is idd wat ik ga doen. heb gelukkig een babybadje sinds kort :)

andere vragen zou ik ook graag beantwoord zien... welke banden gebruiken jullie?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 apr 2014 17:41

Ik rij op beide fietsen met Schwalbe Ultremo ZX
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 apr 2014 18:45

skimons schreef:
Orlok schreef:
skimons schreef:ik heb niet alles gelezen, maar welke banden (tubeless ready) gebruiken jullie voor de racer? ik heb een set bontrager r3's (25 mm) icm shimano tubeless ready velgen (volgens mij hoef je daar alleen de ventielen voor te gebruiken, geen lint), maar vind dat de lucht er erg snel uit is. voor kan ik er net 2u mee fietsen, dan staat-ie op 4 bar (van 8), achter is het wat beter. heb ca 60ml sealant gebruikt, zou genoeg moeten zijn toch?

en zijn de banden die jullie gebruiken nog soepel te noemen? een lagere druk heeft alleen zin bij een soepele band, anders heb je en meer rolweerstand en nog steeds geen comfort :)
ook in relatie met de dikere wangen zoals gesignaleerd door joostg
Alleen al het feit dat binnen 2 uur de helft van de druk is verdwenen betekent dus dat er lucht ontsnapt. De vraag is dus waar.? Misschien via het ventiel of de velgrand, heb je montagevloeistof gebruikt.? Ik zou een bak water proberen om er achter te komen waar de velg lekt. Als je tubeless velgen gebruikt hoeft idd geen lint te worden gebruikt en vlgns mij is 60ml sealant meer dan genoeg. Verder is sealant alleen nodig om perforaties, dus lek rijden, in de band te dichten.
thanks voor de tips. bak water is idd wat ik ga doen. heb gelukkig een babybadje sinds kort :)

andere vragen zou ik ook graag beantwoord zien... welke banden gebruiken jullie?
De velg plat leggen en wat zeepsop op de randen spuiten wil ook wel helpen om een lek te lokaliseren.

Ik ben van plan om Schwalbe One tubeless te gebruiken omdat de Schwalbe Ultremo ZX alleen in introductiekit is te verkrijgen, dus niet los als tubeless. De "One" is dus eigenlijk de opvolger van de ZX tubeless. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 apr 2014 19:59

Orlok schreef:...Ik ben van plan om Schwalbe One tubeless te gebruiken omdat de Schwalbe Ultremo ZX alleen in introductiekit is te verkrijgen, dus niet los als tubeless. De "One" is dus eigenlijk de opvolger van de ZX tubeless. :|
Bij die 'introductiekit' zit een flesje Easy Fit plus een flesje Doc Blue en ben je nog voordeliger uit ook t.o.v.
2 x Schwalbe One :) !
Bovendien levert BC de Ultremo ZX wel los (eerste band op bovenstaande site), voor een 'nette prijs' toch?
De Ultremo ZX bevalt mij tot dusver goed. Had alleen 'pech' met één band, die een beetje poreus was, doch dit is inmiddels opgelost met wat van dat blauwe spul. De band zonder vloeibare latex heeft nu, na een paar weken rust, meer druk verloren dan de band met.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 apr 2014 20:48

legrimpeur schreef:
Orlok schreef:...Ik ben van plan om Schwalbe One tubeless te gebruiken omdat de Schwalbe Ultremo ZX alleen in introductiekit is te verkrijgen, dus niet los als tubeless. De "One" is dus eigenlijk de opvolger van de ZX tubeless. :|
Bij die 'introductiekit' zit een flesje Easy Fit plus een flesje Doc Blue en ben je nog voordeliger uit ook t.o.v.
2 x Schwalbe One :) !
Bovendien levert BC de Ultremo ZX wel los (eerste band op bovenstaande site), voor een 'nette prijs' toch?
De Ultremo ZX bevalt mij tot dusver goed. Had alleen 'pech' met één band, die een beetje poreus was, doch dit is inmiddels opgelost met wat van dat blauwe spul. De band zonder vloeibare latex heeft nu, na een paar weken rust, meer druk verloren dan de band met.
Dankjewel, want de goedkoopste introductiekit tot nog toe was in Frankrijk voor € 69,95, echter met verzendkosten duurder dan bij Onlinefietsonderdelen.nl (echter niet op voorraad). Tja, dan wordt het toch echt wel de Ultremo ZX Tubeless. De Ultremo ZX Tubeless zelf is idd een nette prijs. Vlgns mij zelfde prijs als de One Tubeless bij Xycle.nl. Kijk hier heb je wat aan, nogmaal dank @legrimpeur. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 24 apr 2014 23:41

hmmm... ik ben niet zo'n fan van schwalbe sinds hun ultremo debacle met die loslatende rubbers. daarbij wil ik graag met 25mm rijden. dit weekend het badje maar eens gaan vullen :)

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 24 apr 2014 23:47

die one's zijn er trouwens in 25 en 28. toch maar eens over denken..

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 apr 2014 14:07

JoostG schreef:I.....Velg luchtdicht maken met yellow tape, terwijl je ook een velglint moet aanbrengen in geval van een normale clincher.......
Nog eens deze tread terug gelezen te hebben kwam ik dit tegen.

@JoostG: Wat bedoel jij hiermee,? breng je na dat je de velg hebt afgeplakt met yellow tape ook nog eens een velglint aan voor het geval je met een binnenband gaat rijden.? Misschien dat daardoor het ook moeilijk was de (nog nieuwe) tubeless band te monteren.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de yellow tape ook al als velglint kan dienen. Je velglint kan je m.i. ook met de binnenband meenemen voor het geval je deze moet monteren, toch of lees of zie ik iets verkeerd. :?
Heb gisteren mijn carbon wielen ontvangen, dus wordt het volgende week tubeless maken/monteren/proberen. :D
Laatst gewijzigd door Orlok op 25 apr 2014 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie