Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Keuze helm

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 apr 2014 18:24

japiecarbon schreef:De ene helm is zeker veiliger dan de ander. Bij een harde crash breekt een helm, en als deze helm echt in 2en breekt dan heb je er niets meer aan. De duurdere helmen hebben een carbon "skelet"en zullen dan iig om je hoofd blijven zitten.
Dure helmen hebben heel veel en grote ventilatiegaten (want comfort).
Die gaten verzwakken de hele helm, dus zijn er weer allerlei skeletconstructies nodig om de boel bij elkaar te houden.

Goedkopere helmen hebben minder gaten, en hebben dus ook geen skelet nodig om veilig genoeg te zijn.

hendrikjan schreef:Behalve dat je dan blind vertrouwd op een vastgestelde norm terwijl er naast die norm nog best veel variablelen zijn die van invloed zijn op de kwaliteit / veiligheid van de helm. Er zijn aspecten die gewoon niet getest worden...
Ik vraag me ernstig af of fabrikanten van racehelmpjes hun helmen ontwerpen om maximale bescherming te bieden. Ik denk eerder dat ze proberen om binnen de norm een zo licht en geventileerd mogelijke helm te maken.

Als het ze echt om maximale bescherming ging, dan zouden ze wel dit soort helmen gaan pushen:
Afbeelding

hendrikjan schreef:overweeg sterk om een air attack te kopen omwille van de vorm, zonder punten, uitstekende vinnen en glad... Ik geloof wel dat dat beter beschermd dan een helm die niet rond is, maar met veel uitsteeksels aan de achterkant etc.
True.
Maar dat Giro de Air Attack níet heeft opgetuigd met puntjes aan de achterkant is niet voor de veiligheid, maar voor de aerodynamica.
En dat ze alle 'normale' helmen wél optuigen met puntjes aan de achterkant is ook niet voor de veiligheid, maar voor de looks. Want zonder puntjes aan de achterkant is het net een mountainbikehelm, en dat ziet er niet uit.
Een Air Attack ziet er ook niet uit trouwens, maar omdat de profs die nu massaal dragen omdat ze dat moeten van hun sponsor, vinden we die nu opeens toch wél kunnen.

Sommige mensen wisten trouwens als veel langer dat een helm zónder puntjes aan de achterkant sneller is.
Afbeelding
Leontien van Moorsel in 2001 bij haar uurrecord.

Afbeelding
Theo Bos sprintte jaaaren geleden op de baan met een Bell Variant mountainbikehelm (zonder puntjes) met folie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 apr 2014 20:53

rendier410 schreef:Ik heb zins 4 weken een kask mojito... ik vind het een zeer lekkere helm ligt in gewicht en zit comfortabel.
Ehh... het eerste woord ken ik niet en ik hoop dat je helm licht is in plaats van dat hij op tafel of op je hoofd ligt...

Maar, on topic, een helm moet je passen en kiezen in de winkel en de prettigste kiezen die bij je budget past, precies zoals eerder al hier aangegeven.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 16 apr 2014 12:51

Er zit wel degelijk verschil in helmen. De wat duurdere helmen hebben meer draagcomfort, betere verluchting, doorgaans mooier afgewerkt en lager gewicht.
Alle helmen die in Nederland verkocht worden voldoen aan de eisen. Het is aan de koper om te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt. Elke merk helm heeft een andere pasvorm dus er is zeker een helm te vinden die voldoet aan jouw eisen en aan jouw hoofd.
Er is ook verschil in uiterlijk. Dit lijkt een open deur, maar ik bedoel te zeggen dat sommige helmen op je hoofd zitten en andere meer om je hoofd. Bij sommige helmen heb je meer een paddenstoel effect dan bij andere helmen. Kortom; maak een selectie van wat je aanstaat (kleur, vorm, prijs, comfort) en ga dan ergens passen.
Kortom; een helm is een mooi stukje techniek en niet alleen piepschuim met wat lucht. Iets wat simpel lijkt, is het vaak niet.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Fietserzl
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2014 22:40

Fietserzl 16 apr 2014 13:29

Ik had al wat helmen gepast bij de Decathlon hier. Puur omdat ik in de buurt was. Sommigen hadden inderdaad wel een sterk paddestoeleffect ja. De keuze viel mij wel tegen. Vrijwel alle helmen waren maat M.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 16 apr 2014 13:31

scepticus schreef: Ik vraag me ernstig af of fabrikanten van racehelmpjes hun helmen ontwerpen om maximale bescherming te bieden. Ik denk eerder dat ze proberen om binnen de norm een zo licht en geventileerd mogelijke helm te maken. [/img]
Het zijn geen paar sokken hè. Voordat een helm uberhaupt op de markt komt/mag komen is er natuurlijk veel research en testen gedaan. En ondanks de huidige technologie en kunde van nu wel op een niveau is zodat veilig én licht én met goede ventilatie mogelijk is. Dagelijks zullen er nog betere oplossingen komen. Fabrikanten kunnen het zich niet permiteren dat "vorm" boven veiligheid staat. Daarbij denk ik dat de lat van normen ook steeds hoger komt te liggen.

Wbt mijn mening/ervaring over goedkopere en duurdere helmen is dat ik wel degelijk verschil merk tussen beide segmenten. Niet kwa veiligheid maar in veel gevallen wel zoals @boswielrenner ook al zegt namelijk afwerking, gebruiksgemak en mogelijkheden.
En dat dat "stukje piepschuim" niet alleen maar "marketingpraat" is...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 apr 2014 19:51

flores schreef: Het zijn geen paar sokken hè. Voordat een helm uberhaupt op de markt komt/mag komen is er natuurlijk veel research en testen gedaan. En ondanks de huidige technologie en kunde van nu wel op een niveau is zodat veilig én licht én met goede ventilatie mogelijk is. Dagelijks zullen er nog betere oplossingen komen. Fabrikanten kunnen het zich niet permiteren dat "vorm" boven veiligheid staat.
Uiteraard. Maar voor 'veilig' hanteren fabrikanten m.i. eerder 'veilig genoeg' wat wil zeggen: voldoend aan de norm, dan 'zo veilig mogelijk'*
*Voor racehelmen iig. In het Gravity segment zie je wel helmen met speciaal extra bescherming, kinbeugels etc.
Daarbij denk ik dat de lat van normen ook steeds hoger komt te liggen.
Snel googelen leert dat de CPSC standaard er sinds 1999 is, en sindsdien niet veranderd.
Wbt mijn mening/ervaring over goedkopere en duurdere helmen is dat ik wel degelijk verschil merk tussen beide segmenten. Niet kwa veiligheid maar in veel gevallen wel zoals @boswielrenner ook al zegt namelijk afwerking, gebruiksgemak en mogelijkheden.
Uiteraard. Een dopje van Decathlon en een Giro Aeon beschermen allebei (even goed :mrgreen: ) je hoofd.
Een Fiat 500 en een Ferrari F12 brengen je allebei van A naar B.
Allicht dat die Ferrari meer sexynezz en pussy magnets heeft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 16 apr 2014 20:10

de cpsc standaard is van toepassing op helmen die in de Vs op de markt worden gebracht en is anders dan die voor de EU, voor bepaalde aspecten strikter. De standaard in de EU is gebaseerd op een EEG richtlijn uit 89....
:winkthumb:

hayes

hayes 17 apr 2014 16:00

De helm die me na een jaar of6 fietsen het best zit , is er ééntje van de decathlon voor 60 euro. Niet m'n duurste, niet m'n goedkoopste, wel m''n best op m'n hoofd zittende. :D

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 apr 2014 00:04

jsprbcn schreef:+1

Goedkoop is leuk tot je schedel in 2 op de straat ligt.
Popiejopieredenering.....
Hieruit spreekt veel geloof t.a.v. verschillen in typische fietshelmen uit.
Een fietshelm is een zwaar overprijsd gestyleerd stukkie polystyreenschuim dat voornamelijk een psychologische functie heeft.
Ik ga meestal met iets op mijn kop eropuit, maar maak me er weinig illusies over.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 apr 2014 00:08

boswielrenner schreef:Er zit wel degelijk verschil in helmen. De wat duurdere helmen hebben meer draagcomfort, betere verluchting, doorgaans mooier afgewerkt en lager gewicht.
Alle helmen die in Nederland verkocht worden voldoen aan de eisen. Het is aan de koper om te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt. Elke merk helm heeft een andere pasvorm dus er is zeker een helm te vinden die voldoet aan jouw eisen en aan jouw hoofd.
Er is ook verschil in uiterlijk. Dit lijkt een open deur, maar ik bedoel te zeggen dat sommige helmen op je hoofd zitten en andere meer om je hoofd. Bij sommige helmen heb je meer een paddenstoel effect dan bij andere helmen.
Alweer een gelovige.
Het is heel simpel:
Hoe meer paddestoel, hoe minder slecht de potentiele bescherming (dus niet hoe meer).
Bij een impact zijn 2 parameters van belang:
1-Snelheid
2-de afgelegde weg van fullspeed naar nul.
Parameter 2 is de ENIGE die verschil maakt en dat is dus simpelweg de dikte van het piepschuim.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 18 apr 2014 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 apr 2014 00:20

TumTumTum schreef:
kees0251 schreef: Ik heb er laatst 1 bij een kringloopwinkel gescoord voor 2,50€, zeer tevreden mee.
Mer dan 3 tientjes is weggegooid geld.
Voor drie tientjes heb je ook een helm bij de Lidl, die zien er niet uit maar die zijn dan wel nieuw.
Ik ben helemaal voor budget en kringloopwinkel (ik werk er zelf) maar een helm zou ik nooit tweedehands kopen. Hoe weet je of er niet mee gevallen is?
Bovendien; tweedehands helmen zijn 90% van de gevallen verouderde modellen, dus veel te zwaar.
Het interesseert me niet want ik geloof er niet in, fietshelmen in de huidige verkochte soort geven niet meer dan schijnveligheid.
Ik heb hier een paar jaar geleden al eens een grote post aan gewijd en kreeg me toen een partij kul over me heen....kom niet aan het geloof....

BTW, het is een megalicht dingetje, veel beter dan mijn oude van 3 tientjes.
Cheap light strong, choose two

Fietserzl
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2014 22:40

Fietserzl 18 apr 2014 06:51

Gisteren was ik bij Salden in Limbricht en daar heb ik een helm gekocht. Het is een grijszwarte helm van Bell geworden. Het was niet de mooiste helm die er was maar deze paste het best. Beter dan de andere modellen. Een paddestoeleffect is er wel maar dat hou je bij deze modellen toch ben ik bang. En als dat meer bescherming biedt zoals Kees0251 zegt is dat toch positief.

Plaats reactie