Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 26 mar 2014 14:53

koers starten.
Dan via de kaart schuiven en bladeren naar de koers.
punt markeren en aangeven dat je daar naar toe wilt navigeren.
dan ga. dit is dan een route naar het punt toe.
ben je bij de eindbestemming (het eerder aangewezen punt).
start de koers weer en rij de goede kant op.
Marco :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2014 15:53

Dit is echt een tekortkoming in de firmware. Als je een course inlaadt en je bevindt je op dat moment niet op de course zou het ideaal zijn als de Edge je drie keuzes geeft:

1. Navigate to start (gebeurt nu al)
2. Navigate to course
3. No navigation

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 26 mar 2014 18:11

Tsja, alles kan, maar geen enkele gps die ik ken doet dit. En dat is inclusief garmin, mio, tomtom en twonav.
Marco :)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 26 mar 2014 20:55

Wat Havana schrijft lijkt me toch wel een zeer welkome optie welke niet heel veel resource kost voor het Garmin Team.

Zojuist mijn Edge aan Garmin express geconnecteerd. Nu kan ik 2 updates installeren, is dit zinvol of brengt dit alleen problemen met zich mee?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mar 2014 23:42

vincent75 schreef:...
Zojuist mijn Edge aan Garmin express geconnecteerd. Nu kan ik 2 updates installeren, is dit zinvol of brengt dit alleen problemen met zich mee?
Ik heb met de laatste update geen problemen ondervonden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 27 mar 2014 07:44

@Havana: Bij voorbaat al dank voor dit topic.

Ik overweeg een GARMIN EDGE 800 CITY NAVIGATOR BUNDEL voor 349 euro aan te schaffen.

Ik begrijp dat CN eigenlijk geen fietskaart is, dus geen fietspaden kent.

Stel je wilt meedoen met een georganiseerde tocht, bijvoorbeeld Classico Boretti, en je wilt de route die als GPX. bestand te downloaden is gebruiken, is dat dan mogelijk?
Of mist CN dan cruciale informatie. En zo ja, is dat dan te verhelpen door OFM erop te installeren?

Heb ik het goed begrepen dat OFM geen hoogtemeters kent?
Dus als je dit gaat gebruiken in bijvoorbeeld Zuid Limburg of Frankrijk, zie je dan tijdens je route niet welke bergen je voor je kiezen krijgt?

Bij mijn vaste FM kwam ik in eerste instantie uit op de Edge Touring Plus, hierop is heel Europa gedetailleerd beschikbaar, maar mis je veel mogelijkheden die je wel hebt op de Edge 800.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2014 08:27

k begrijp dat CN eigenlijk geen fietskaart is, dus geen fietspaden kent.
Kent wel fietspaden, maar lang niet allemaal.
Stel je wilt meedoen met een georganiseerde tocht, bijvoorbeeld Classico Boretti, en je wilt de route die als GPX. bestand te downloaden is gebruiken, is dat dan mogelijk?
Of mist CN dan cruciale informatie. En zo ja, is dat dan te verhelpen door OFM erop te installeren?
Als je 'm als track rijdt (lijntje volgen) geen probleem. Dat werkt zelfs zonder kaart. Als je 'm als route rijdt (lijntje + aanwijzingen) met CN krijg je waarschijnlijk problemen. Met OFM is dat wel op te lossen, maar ook dan moet je de route eerste nalopen op de computer. Wil je hier mee over weten, moet je je even verdiepen in het verschil tussen routes en tracks, zie startpost.
Heb ik het goed begrepen dat OFM geen hoogtemeters kent?
CN ook niet. Alleen Topo kaarten. Maar info over hoogte kun je ook inbakken in de route, onafhankelijk van de kaart.

Ik zou persoonlijk niet de bundel met CN kopen, maar de bundel met hartslagmeter en cadanssensor. Zelf een losse 8 GB microSD kaart erbij en dan OFM erop zetten. CN kun je er eventueel ook nog wel opzetten (blijft in het buitenland gewoon een goede kaart), maar die staat ook wel op de bekende piratensites.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mar 2014 09:18

scheurneus schreef:koers starten.
Dan via de kaart schuiven en bladeren naar de koers.
punt markeren en aangeven dat je daar naar toe wilt navigeren.
dan ga. dit is dan een route naar het punt toe.
ben je bij de eindbestemming (het eerder aangewezen punt).
start de koers weer en rij de goede kant op.
Ik ga onder voorbehoud Dinsdag een rit rijden deze http://www.gpsies.com/map.do?fileId=zvisdvgngtsotrvn
Ik woon in Arnhem en pak hem op bij de rotonde biljoen-Zutphensestraatweg in Velp is km 56 op de route.
Vervolgens volg ik de route tot het eindpunt in Heelsum.
Daar opnieuw de route starten in mijn Garmin en rijden tot de Rotonde waar ik begonnen ben en vervolgens huiswaarts ga.
Mijn Garmin stop ik thuis dan heb ik +-155km gereden.
En zo heb je dus je eigen route gemaakt als het goed is.
Liefhebbers om mee te rijden?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 27 mar 2014 10:14

Dank voor de tips.

Is het volgende dan een juiste conclusie: als ik alle trainingsprogramma-mogelijkheden en cadans minder prioriteit vind hebben dan makkelijk routes maken en gebruik van navigatie van A naar B, de Edge Touring Plus een juiste keuze is.
Mijn budget ligt ergens rond de 350 euro, en met de Edge Touring Plus ben ik voor 300 klaar heb ik heel Europa erop beschikbaar, inclusief hoogtemeters.

Overigens zie ik dat bij de 800 ook een snelheidsmeter wordt geleverd.
Is een 'fysieke snelheidsmeter' nauwkeuriger dan snelheid meten via GPS?

Want dat vind ik wel belangrijk dat het echt klopt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2014 11:52

Ja, is nauwkeuriger. De sensor meet zowel snelheid als cadans.

Ik zou nooit voor de Edge Touring gaan, da's een bejaardenapparaat.

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 27 mar 2014 12:14

Haha, nou weet jij mijn leeftijd niet, maar bejaard... neuh.
Dat duurt nog wel een jaartje of 45

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 mar 2014 21:08

Vandaag mn tweede Garmin Edge 800 binnengekregen nadat ik van de oude 2 maanden heb mogen genieten (tijdens cx wedstrijd eraf gevallen, de 'eerlijke' vinder bleek niet zo eerlijk te zijn).

Mijn eerste vraag: ik wil toch een extra zekerheid inbouwen qua bevestiging. Vooral voor tijdens koersen/mtb'en. Hebben jullie ideeen? Eventueel een koortje bevestigen door klepje usb ingang los te schroeven?

Tweede vraag: voor op de racefiets wil ik een out-front bevestiging hebben. Zijn er bepaalde types die beter/minder goed klemmen tov anderen en welke zijn jullie favorieten?

Derde vraag: ondertussen ook op zoek naar SD kaartje met nieuw kaartmateriaal (OFM, CN Europe, Topo Benelux, Dutisland en Frankrijk). Ook hiervoor zijn tips welkom. Eerder kocht ik via MP voor 20 euro zo'n kaartje maar ik zie de aanbieder niet meer.

Plaats reactie