Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderste balhoofdlager Aeroad CF

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 09 mar 2014 11:42

Fietsvrienden!

Mijn Canyon Aeroad Cf is toe aan nieuwe balhoofdlagers. Heel het boeltje uit elkaar, krijg ik het onderste lager niet van de vorkbuis af. Waterpomptang geen succes en als ik eronder zit met een platte schroevendraaier dan beschadig ik de vernis. Er is te weinig ruimte voor een poulietrekker (dan moest hij ook hele lange armen hebben)

Is iemand bekend met het vervangen van lagers op een carbonnen vork?

Alvast bedankt!

Grtz Tom
Vertrouwen is goed, controle is beter.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 mar 2014 19:27

Vorkconus trekker (functioneerd als een poelietrekker) gaat zeker werken. Beetje fm heeft dit gereedschap wel.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 10 mar 2014 10:08

eventueel eerst eens opwarmen met een haardroger, door de uitzaeeten van het lager kan het was losser komen en dan opnieuw proberen met tang of iets dergelijks

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 14 mar 2014 18:18

@Sharkman1 Geen fietsenmaker in Zeeuws Vlaanderen die hem heeft!

@remirom Dat ga ik vanavond of morgen eens proberen!

Ik hou jullie op de hoogte... Thnx
Vertrouwen is goed, controle is beter.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 14 mar 2014 19:12

Is het echt nodig dat onderdeel te vervangen? Hoeveel km's heb je erop zitten dat dat versleten is....volgens mij geen slijtdeel toch of wel?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 16 mar 2014 17:19

@tomtom Geloof me, dit is een zwak punt van de Aeroad CF. Ik weet ook waarom nu. Als je de bevestigingsbout van je remhoef hebt aan de achterkant van je vork, zit daar een afwaterings kanaal in dat zelfde gat omhoog. Met een zaklamp kun je dat zien, als dat verstopt zit zoals bij mij, draait je lager in een regenbui gewoon in het water. Best funest!

@remirom Je tip heeft gewerkt! Warm gemaakt en langs de achterkant van de vork met een brede schroevendraaier.

Thnx! Groeten Tom
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 24 mar 2014 23:28

tornadotom schreef:Fietsvrienden!

Mijn Canyon Aeroad Cf is toe aan nieuwe balhoofdlagers. Heel het boeltje uit elkaar, krijg ik het onderste lager niet van de vorkbuis af. Waterpomptang geen succes en als ik eronder zit met een platte schroevendraaier dan beschadig ik de vernis. Er is te weinig ruimte voor een poulietrekker (dan moest hij ook hele lange armen hebben)

Is iemand bekend met het vervangen van lagers op een carbonnen vork?

Alvast bedankt!

Grtz Tom
Bij smeren van mijn balhoofdlagers op Ultimate CF bleef lager ook op de conus zitten: voorzichtig losgetikt met slaggereedschapje en hamertje. Heeft niet veel nodig.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie