Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband vliegt van carbon velg tijdens dalen

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 07 mar 2014 12:52

Sorry had mijn onderwerp hier ook nog staan, had hem verplaatst dus niet meer naar de reacties hier gekeken. Ik rem pompend en watvoor binnenbanden weet ik niet meer weet nu in iedergeval dat ik geen latex binnenbanden moet hebben..
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 mar 2014 13:31

Je zou ook nog tubeless kunnen overwegen. Je rijdt dan zonder binnenband wat tijdens een afdaling toch het probleem punt blijkt te zijn.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 07 mar 2014 13:46

Ja dat is geen optie dan moet ik ook weer nieuwe velgen kopen dat wordt wel een erg duur grapje en al krijg je dan wel een lekke band dan zit je met een probleem.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 07 mar 2014 14:17

Nieuwe wielen kopen is wel het advies van de fabrikanten (zogenaamde tubeless ready of 2 way fit modellen). Ik heb een zogenaamde 2 way fit Campa Eurus vergeleken met een standaard Zonda. Het enige verschil dat ik zag was een veldbed dat iets anders was, waardoor de tubeless band zich makkelijker kan zetten. Op youtube vind je overigens genoeg filmpje over het tubeless maken van gewone velgen. Lekrijden zal geen probleem zijn: tubeless is in combinatie met vloeibare latex. Op het moment dat je lek rijdt, wordt de latex door het drukverschil binnen en buiten de band naar het gat gezogen en dicht dan het lek.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2014 14:42

ophetkantje schreef:Een klapband tijdens een afdaling kan ook veroorzaakt worden door teveel warmteontwikkeling, Bij Carbon velgen wordt de warmte van de remrand niet altijd even goed weggevoerd, (bij aluminium in ieder geval beter) waardoor de binnen band echt zo heet kan worden dat hij knapt, juist doordaat ook de buitenband dan erg heet en dus makkelijk te vervormen is springt deze dan ook van de velg. Goed remmen niet te lang aan een stuk maar liever kort en hevig en remblokken zeker niet laten slepen over de velg, aluminium velgen, en zeker geen latexbinnenbanden zijn de regels waar ik me aan houd bij afdalingen van grote lengte, zeker bij warm weer.
Ik hoor dat wel vaker. Maar vroeger heb ik met HS33,s op de MTB gereden de velg werd dan zo heet dat je die echt niet aan kon raken en er bijna een sigaret mee kon aansteken, wat moet je dan wel niet doen wil de boel klappen.

de stelvio is nou niet een afdaling om slepend te remmen je rijd er een beetje van haarspeld naar haarspeld en de snelheden zijn relatief laag.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 07 mar 2014 15:54

Ondertussen kan er beter een topic geopend worden met 'wie heeft er niet een bijna dood ervaring met Continental bandjes in de bergen'. Goed dat iedereen zijn ervaringen post. Jammer dat half NL op die bandjes rijdt. Ik hoop dat er geen doden of zwaargewonden gaan vallen met deze banden. Neem ook contact met Conti op, ik kreeg nav onverklaarbare klapband met voorwiel (Fulcrum R1) een deel van de schade vergoed.

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 07 mar 2014 17:33

Ja voorals eerste kilometers van de top van de stelvio kan je geen snelheid maken en rem je veel door veel verkeer en scherpe bochten laatste stuk is prima te doen. Maar goed gebeurt je 1 keer en je hebt de schrik gelijk goed te pakken (ik tenminste) heb al heel wat bergen gedaald en ging vroeger gerust met snelheden boven de 80 naar beneden maar nu durf ik niet eens meer boven de 60 te dalen.

Ik weet nou niet of het aan de conti's liggen ze komen altijd wel als 1 van de beste uit de tests...
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mar 2014 18:42

Waarbij gezegd mag worden dat al die testen zeer subjectief zijn. ;)

Mijn laatste set continentals zijn allebij van de velg geklapt. Bij nadere inspectie bleek dat de laag die om de hieldraad zit aan het rafelen was. Op bepaalde plekken liet deze helemaal los. Dat breidde zich een beetje uit naar de zijkant van de band. Waar wel meer aan het loslaten was. Ben toen ook maar van de continentals afgestapt. Voorheen nooit problemen, alleen bij die ene set. Bij continental zelf wilden ze er niets van weten en werd ik een beetje lomp afgescheept.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 07 mar 2014 20:39

pina-richard schreef:Mijn wielen zijn van Gipiemme. Had misschien toch voor FF wielen moeten gaan misschien zijn die stuk betrouwbarder in warmte ontwikkeling.
In je openingspost schreef je ook al dat je nu/momenteel op Gipiemme's rijdt. Daaruit concludeerde ik dat je ongelukje met andere wielen had plaatsgevonden. Misschien ben ik op een dwaalspoor gebracht?

Overigens heb ik zelf louter positieve ervaringen met Gipiemme wielen en heb ze juist als zeer kwalitatief ervaren, overigens niet lange afdalingen mee gedaan, maar het gaat mij te ver om te stellen dat ze onvoldoende kwalitatief zijn.

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 08 mar 2014 15:33

He Buddo, ik rij inderdaad nu op Gipiemme carbon wielen en ben er inderdaad erg tevreden over hoor, het ongeluk is wel met deze wielen gebeurt maar ik geef niet deze wielen de schuld hoor, na alle reacties gelezen te hebben en in andere vergelijkbare topic's heb ik wel besloten gewoon met mijn aluminium voorwiel te dalen om wat meer gerust te zijn omdat aluminium velgen toch wat veiliger zijn met dalen als ik het goed begrijp.

Maar heb geen kwaad wordt over de Gipiemme wielen, ze rijden heerlijk, maken een mooi geluid en zien er zeer fraai uit onder mijn fiets!
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Plaats reactie