Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 04 feb 2014 19:45

Karl66 schreef:Kom op, Stybar is een goede renner, maar ook weer niet exceptioneel goed.
Nog net even de tranen van m'n wangen geveegd, toch weer eens goed gelachen vandaag! :lol:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 feb 2014 19:55

Zdenek Stybar heeft in totaal 10 officiële overwinningen in het wegwielrennen

2006
3e etappe Ronde van de Pyreneeën
6e etappe Ronde van Lleida

2010
Proloog Ronde van Slowakije

2012
4e etappe Vierdaagse van Duinkerke
3e etappe Ronde van Polen

2013
1e etappe Tirreno-Adriatico (ploegentijdrit)
3e etappe Eneco Tour
7e etappe Eneco Tour
Eindklassement Eneco Tour
7e etappe Ronde van Spanje
Leg dan even uit wat er zo exceptioneel aan deze palmares is?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 04 feb 2014 20:04

Karl66 schreef:
Zdenek Stybar heeft in totaal 10 officiële overwinningen in het wegwielrennen

2006
3e etappe Ronde van de Pyreneeën
6e etappe Ronde van Lleida

2010
Proloog Ronde van Slowakije

2012
4e etappe Vierdaagse van Duinkerke
3e etappe Ronde van Polen

2013
1e etappe Tirreno-Adriatico (ploegentijdrit)
3e etappe Eneco Tour
7e etappe Eneco Tour
Eindklassement Eneco Tour
7e etappe Ronde van Spanje
Leg dan even uit wat er zo exceptioneel aan deze palmares is?
Ja hoor, de vraag stellen toont idd aan dat je wat uitleg nodig hebt. Hij focust zich pas sinds seizoen 2012 op de weg, dus een snelle progressie mag je stellen. Stel voor dat je eens andere recente veldrijders zoekt met dergelijk mager palmares. Trouwens Roubaix gezien?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2014 20:17

Nouja Boom heeft ook wel een dergelijk lijstje. Ken hem niet uit mijn hoofd.
ik hoorde zondag de verslaggever over een etappe in de giro door stybar

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 feb 2014 20:18

Pelep schreef:Ja hoor, de vraag stellen toont idd aan dat je wat uitleg nodig hebt. Hij focust zich pas sinds seizoen 2012 op de weg, dus een snelle progressie mag je stellen. Stel voor dat je eens andere recente veldrijders zoekt met dergelijk mager palmares. Trouwens Roubaix gezien?
Ah, jij bent er zo eentje die eerst de huid verkoopt en er dan achter komt dat de beren allang uitgestorven zijn... :lol:

En wat die andere recente veldrijders betreft, dat is nou net mijn punt. Het niveau op de weg is veel hoger dan in het veld.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 04 feb 2014 20:24

Voor het eerst lijkt het er op dat een 'onozel' crosserke er in gaat slagen de omgekeerde beweging te maken.
Geen al dan niet mislukte wegrenner die het in de cross maakt maar een crosser die zowaar een topper wordt op de weg. Een absolute topper is hij alsnog niet maar vorig jaar was hij er op het carrefour nog altijd bij hé. Niet op de rug rijden maar met risico op het kantje heeft hij cash leergeld betaald. Zal hem vermoedelijk niet meer overkomen maar feit dat hij er daar nog bij was bewijst dat hij inhoud heeft. Ik verlang zo naar een verregende P-R, zo eentje die Museeuw won of Knaven. Dan wil ik nog wel eens zien wie Stybar gaat kloppen want hij is zo sterk, behendig en stuurvaardig!

Ik kijk dan ook uit naar zijn prestaties in het voorjaar. En als nochtans vlaming was ik echt blij met Stybar als winnaar.
Op het werk zamelden we vorig jaar geld in voor Kom op tegen Kanker. Quick Step logeerde 150 m verder in de straat en via een supporter zijn we tot bij hem geraakt. Hij heeft een Q-S trui gesigneerd en heb 10 minuutjes met hem kunnen babbelen. Ongelooflijk sympathieke mens! Ik denk/hoop/vrees dat Boonen er een collega kopman bij heeft. Droomscenario: Stybar wint zijn eerste Ronde en Boonen bezorgt de Roger een attackske op de piste in Roubaix :).
Laatst gewijzigd door ijzerenbriek op 04 feb 2014 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 feb 2014 20:26

Pelep schreef:Stel voor dat je eens andere recente veldrijders zoekt met dergelijk mager palmares.
John Gadret?
Derde in de Giro 2011 met een ritwinst.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 04 feb 2014 20:29

Karl66 schreef:
Pelep schreef:Ja hoor, de vraag stellen toont idd aan dat je wat uitleg nodig hebt. Hij focust zich pas sinds seizoen 2012 op de weg, dus een snelle progressie mag je stellen. Stel voor dat je eens andere recente veldrijders zoekt met dergelijk mager palmares. Trouwens Roubaix gezien?
Ah, jij bent er zo eentje die eerst de huid verkoopt en er dan achter komt dat de beren allang uitgestorven zijn... :lol:

En wat die andere recente veldrijders betreft, dat is nou net mijn punt. Het niveau op de weg is veel hoger dan in het veld.
Ik begrijp je opmerking helemaal niet. Iemand die de top haalt in zijn discipline, zich omschoolt en het jaar erna al dergelijk palmares bij elkaar fietst is een uitzonderlijk talent.

Vanzelfsprekend is Boom ook zo een talent. Enige is dat hij blijft hangen en de grote overwinning er niet komt, en hij na z'n omschakeling niet meer van betekenis was in het veldrijden. We zullen eens zien bij Stybar.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 04 feb 2014 21:50

Na afloop toch maar weer even het gras maaien begrijp ik uit bovenstaande bijdragen.
Het was tenslotte in Nederland te doen.
Zij is ook tegen

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 04 feb 2014 22:46

Nogmaals, Ik vind Stybar wel 'exceptioneel' in het huidig peloton. Als je in je eerste noemenswaardig volledig seizoen op de weg al zo presteert, dan ben je in mijn ogen 'ne grote meneer'. Hij wint een sterk bezette Eneco-tour en de zwaarste ritten in die wedstrijd. Hij vloert op koelbloedige wijze één van de beste, zoniet de allerbeste, klassieke renner van deze generatie in een sprint tijdens de Vuelta. Hij kleurt de finale van P-R....

Ik verwacht dat Stybar, Kwiatkowski en Sagan de komende jaren de voorjaarsklassiekers gaan kleuren. Allemaal renners met een uitzonderlijk atletisch vermogen. Lars Boom lijkt me dan weer zwaar overroepen, ik krijg geen hoogte van zijn prestaties, erg wisselvallig ook. Nederland zoekt al veel te lang en met veel te hoge verwachtingen naar een echt toptalent na de ontgoochelingen van o.a. Dekker... Maar geen nood, er zit beterschap aan te komen met Dumoulin, Poels en 'last but not least' Mathieu Van Der Poel. Dat wordt waarschijnlijk ook een 'exceptionele' renner. Of nee, dat wordt ZEKER een zeer exceptionele renner, zowel op de weg als in de cross.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 feb 2014 16:47

Karl66 schreef:Kom op, Stybar is een goede renner, maar ook weer niet exceptioneel goed.

Een paar cijfers die maandag in de krant stonden; wat moeten we daar nu van denken:

- piekvermogen/kg dat bijna 10% hoger ligt dan dat van Tom Boonen (1500w/70kg vs 1600w/82kg voor boonen)
- vo² max van iets meer dan 80

Exceptioneel of niet? Straffer dan Boonen of niet? Straf dat Nys hem nog kan volgen op zijn 37ste.

Wat hier de laatste blz geschreven is, daar kan je een beetje alle kanten mee uit.
Je kan vinden dat de overwinning van een niet zo exceptioneel renner het veldrijden belachelijk maakt.

Of je kan het ook omdraaien, als de beste renners op de weg zitten, hoe komt het dan dat een exceptioneel renner uit dat wegpeleton, die oude man niet los uit het wiel knalt. Zo maakt hij op de duur nog het wegpeloton belachelijk.

Of je kan vinden dat hij wel exceptioneel is en dan is het straf dat die oude man het hem nog zo moeilijk kan maken.

En hoe moet je dat rijmen met die cijfers die hierboven staan?

Voor alle duidelijkheid: ik deel bovenstaande redeneringen niet; het zijn er die de voorbije dagen op allerhande media opdoken.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 feb 2014 19:32

mijn conclusie: succesvol wielrennen en zeker veldrijden bestaat uit heel wat meer zaken dan "hoge wattages" kunnen duwen.
En als het over succesvolle wegrenners gaat: "" Sagan won bij de junioren zowel het Slowaaks kampioenschap op de weg in Brno als dat van het veldrijden in Prievidza. Tevens werd hij derde op zowel het Europees kampioenschap mountainbike als dat van het veldrijden. Op het einde van dat jaar won hij bij de junioren de veldrit van Diegem. Een jaar later wist hij definitief door te breken aan de top van de off-the-roadsport, door zowel Europees als wereldkampioen in het mountainbiken te worden; hij won respectievelijk voor de Oekraïner Mykhaylo Batsutsa en de Fransman Arnaud Jouffroy. Tijdens de wereldkampioenschappen veldrijden moest hij in het Italiaanse Treviso voor diezelfde Jouffroy evenwel nipt de duimen leggen.""
Of zelfs Sagan was als dubbelvoudig wereldkampioenof europees kampioen ( mtb en weg) niet de beste in het marginale sportje "veldrijden".
Idem voor talent Van Der Poel: wel wereldkampioen op de weg, niet in het veldrijden dit jaar.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie