Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 feb 2014 21:41

Terrehte winnaar en ach Nijs heeft toch zelf precies het zelfde gedaan. Die wilde in China ook graag goud ophalen.
toch geen punt dit, hij heeft jaren gecrossed. Mooie koers was het wel. Perfect cross parcours waar alles in zat.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 02 feb 2014 21:45

scottpch schreef:Zdenek Stybar en het verdriet van Belgie.
Wat een titanenstrijd, op "t scherpst van de snede. Terechte winnaar, hij heeft het niet gestolen. Of het moet zijn dat hij maar 6 crossen tijdens de kerst afgewerkt heeft en rustig zonder druk de 7e cross winnend afsluit.
Toevallig het WK.....
:(
Volgens mij was het veldrijden voor Roger de Vlaeminck of Johan Musseuw ook maar een bijklus

i-mac

i-mac 02 feb 2014 21:47

galileo2 schreef:
scottpch schreef:Zdenek Stybar en het verdriet van Belgie.
Wat een titanenstrijd, op "t scherpst van de snede. Terechte winnaar, hij heeft het niet gestolen. Of het moet zijn dat hij maar 6 crossen tijdens de kerst afgewerkt heeft en rustig zonder druk de 7e cross winnend afsluit.
Toevallig het WK.....
:(
Volgens mij was het veldrijden voor Roger de Vlaeminck of Johan Musseuw ook maar een bijklus
Museeuw is ooit gestart in het veldrijden, en maakte pas later de keuze voor het wegrennen. De Vlaeminck en veel van zijn leeftijdsgenoten deden veldrijden om de toen veel langere winterse rustperiode te overbruggen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2014 21:48

kees0251 schreef:
Lijkt me onzin.
Een cross duurt een uurtje, wat moet een prof daar voor last van hebben?
Bovendien was Nys hiervoor niet aan het uitrusten maar ergens in de zon op trainingskamp geweest.
De vorm van de dag en misschien de leeftijd hebben de uitslag bepaald.
Die Belgen moeten dat crossen niet zo verschrikkelijk serieus nemen.
Tja crossen houdt Vlaanderen elke winter enkele maanden in de ban. In de commentaren waren verschillende Belgische renners (niet Nys, die is daar te hoffelijk voor) er erg duidelijk over dat eendagsvlieg in een luxesituatie verkeert. Als je in elke cross én voor klassementen én voor het nationale kampioenschap én voor het wereldkampioenschap moet pieken, dan wordt dat moeilijk tegenover iemand die er gedurende heel de winter maar op één dag moet staan. Lijkt me dus toch terecht om dit aan te kaarten en tevens de waarde die aan een wereldtitel wordt toegekend in het juiste perspectief te plaatsen.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 02 feb 2014 21:49

Lijkt me onzin.
Een cross duurt een uurtje, wat moet een prof daar voor last van hebben?
Bovendien was Nys hiervoor niet aan het uitrusten maar ergens in de zon op trainingskamp geweest.
De vorm van de dag en misschien de leeftijd hebben de uitslag bepaald.
Die Belgen moeten dat crossen niet zo verschrikkelijk serieus nemen.
Wij moeten idd niet kees, maar mogen dat. Ik kan me wel vinden in het bericht van lugosi trouwens.(*EDIT*: beide berichten)
Was er zelf bij vandaag en vond het boe-geroep ook wel stom en wat onvolwassen. Heb het dan zelf ook niet gedaan.
Doch ergens begrijpelijk. Ook bij mij was en is er een wrang gevoel, en dat is juist door wat lugosi schrijft. Ik snap niet dat de UCI dat "ik beslis wel 48 uur op voorhand" toelaat, ik dacht dat ze veel strenger waren (toch over andere zaken, nee?). Stybar heeft zeker recht op de titel, na zo een wedstrijd! Maar het had beter geweest als hij dit seizoen vaker in het veld te zien was, veel eerder beslist had en volgend seizoen ook een volwaardig cross seizoen zou rijden. Althans mijn mening.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 feb 2014 21:54

wasbeer2006 schreef:Terrehte winnaar en ach Nijs heeft toch zelf precies het zelfde gedaan. Die wilde in China ook graag goud ophalen.
toch geen punt dit, hij heeft jaren gecrossed. Mooie koers was het wel. Perfect cross parcours waar alles in zat.
Je vergeet er wel bij te zeggen dat Nys voordat ie naar de olympische spelen mocht, eerst voldoende punten - goede resultaten bijeen moest rijden om uberhaupt te mogen deelnemen.
Dus naar analogie daarvan, zoals ik hier eerder al zei, eerst een minimum aantal uci-punten bij elkaar fietsen tijdens het seizoen vooraleer toestemming deel te nemen aan het wk.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 02 feb 2014 22:01

Het optreden van gelegenheidscrossers is voor mij juist een reden om er eens naar te kijken...
Het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn of er een Belg, Tsjech, Nederlander of Fransoos wint als ze maar strijden.
Als de UCI de boel op slot gaat gooien voor sterke wegrenners dan wordt het veldrijden nog meer geisoleerd en een nog kleiner wereldje...
Het kennelijk in Belgie heersende sentiment is me vreemd, maar ik snap dat het profs zijn en geld+eventuele contracten ook een rol spelen.
Cheap light strong, choose two

i-mac

i-mac 02 feb 2014 22:09

Veldrijden (en ook het wegrennen) dankt zijn populariteit in België door de toegankelijkheid van de renners. Je kan ze bijna aaien. Nog een punt waardoor het veldrijden een ware boom kende, is de schare toppers (nou ja ...) die ze hadden de laatste jaren. En wat zeker ook telt, is dat een veldrit in Vlaanderen een ware ... Vlaamse kermis is geworden, waar de drank rijkelijk vloeit. Vooral dat laatste is een kwestie van winst of verlies voor de organisatie van een veldrit. Mede daardoor ook dat het VIP gebeuren de laatste jaren een enorme vooruitgang boekt. Iedereen, arm of rijk kan met volle teugen genieten van het spektakel. Tijdens de winterstop in het Belgische voetbal, zakken veel van die supporters af naar een veldrit, om daar een feestje te bouwen. Jammer genoeg telt daar de leuze "als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan". Je weet op voorhand dat buitenlandse (en zelfs Belgische renners) zullen worden uitgejouwd. Maar niemand durft alcohol verbieden, want dat is commerciële zelfmoord.

Wat de koers betreft, ik moest werken, en kon dus alleen maar luisteren. Ik heb persoonlijk geen probleem met Stybar als winnaar. Samen met Nys heeft hij alles gegeven. Alleen zou de UCI voorwaarden moeten stellen voor deelname aan een WK. Het systeem van het mountainbiken lijkt me ideaal en vooral eerlijk.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 feb 2014 22:41

een bepaald aantal wedstrijden moeten rijden voor deelname kan zich ook keren tegen veldrijders die een tijdje aan de kant staan wegens ziekte of blessures.
Had Stybar nu 15 crossen gereden denk je dan dat hij dan slechter zou geweest zijn? Misschien nog beter.
Stybar heeft gewoon geluk gehad dat de regen vrijdagnacht gevallen is en niet een dag later, op het parcours van zaterdag had hij nooit gewonnen. Maar hetparcours is wat het is. Mooie winnaar maar zeker niet beter dan Nys. Op het ogenblik dat sven de wedstrijd aan het winnen is maakt hij een domme fout en weg was de titel.
In elk geval sterke prestatie van Stybar en ik denk dat we hem volgend seizoen toch iets meer zullen zien in het veld.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 02 feb 2014 22:48

Pelep schreef:NK niet uitgezonden op de NOS? De VRT opende het journaal met het BK...

WK moet nog altijd gereden worden natuurlijk. Ik denk eerder een sippe Belg, een huilende Nederlander en een lachende Tsjech. Stybar maakt een goede kans denk ik.
Mezelf eens citeren van begin januari 8-) aaridig in de buurt

Ik ben een Belg, vind het een fantastische winnaar en voel me niks verwant met die oetlullen die te stonden boe-en. Jammer dat een forum daar geen onderscheid kan in maken, zeker trouwens dat het alleen Belgen waren?

En wil men een wereldkampioen vermijden die je niet zit, moet men het systeem maar aanpassen zoals hier al enkelen hebben aangegeven. Op naar Roubaix met Stybi!

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 02 feb 2014 22:53

Als Stybar in een gemiddeld seizoen 5 crossjes meepikt, zijn er misschien tien renners die in een heel seizoen meer punten binnenhalen. Als je Stybar omwille van te weinig prestaties wil uitsluiten van het WK zal het een dun bezaaid deelnemersveld worden.
Ik denk dat geen van de andere WK deelnemers met een seizoensopbouw zoals Stybar, vandaag zou hebben gewonnen. Hij was vandaag gewoon de beste veldrijder ter wereld, en dan verdien je die trui wat mij betreft.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 feb 2014 22:56

Als Stybar meer wedstrijden had gereden, dan was hij technisch alleen maar beter geweest en had hij op dit parcours nog steeds gewonnen. Zijn overwinning laat vooral zien dat het veldrijden als sport niet meer zoveel voorstelt, de beste renners rijden blijkbaar op de weg en niet in het veld...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie