Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 24 jan 2014 10:24

Gister lek #1 gereden voor 2014. En dat in verschrikkelijk slecht weer. Koud en een berg water..... Laat het voorlopig de laatste zijn!
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 jan 2014 13:59

Vanaf volgende week moet ik er ook aan gaan geloven. Nieuwe baan in Apeldoorn dus zoveel mogelijk op de fiets heen en weer (ik woon in Deventer). Na wat fm's te hebben bezocht besloten dat ik mijn cross fiets in ga zetten voor woon-werk verkeer. Voor volgend jaar wil ik toch al een nieuwe crosser opbouwen en dit is goedkoper en bovendien effectiever dan via bijv een fietsenplan wat nieuws kopen. Mijn plan is om met 28 mm banden te rijden, frame biedt voldoende ruimte. Ook wil ik er spatborden op hebben maar ben er nog niet over uit welke: handig lijkt me om hele lange spatborden te hebben, dan blijf je zo schoon mogelijk. Voor bijv de SKS raceblade long heb je echter wel een voorvork met gat nodig voor de bevestiging. Met mijn cross vork gaat dat niet lukken. Iemand tips?

Ook moet ik nog een fatsoenlijke rugzak kopen zodat ik wat droge spullen mee kan nemen. Rond de 10-12 L lijkt me voldoende. Wil graag een rugzak met goede ventilatiemogelijkheden om natte plekken zoveel mogelijk te vermijden. Ook hiervoor zijn tips welkom.

Tot slot kan ik natuurlijk gewoon mn mtb schoenen aantrekken. zodat ik de klik pedalen kan gebruiken. Doen jullie dit ook of kies je voor platform pedalen zodat je met normale schoenen kan fietsen? Ben er nog niet over uit of ik altijd in fiets kleding wil gaan.

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 27 jan 2014 15:28

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Werken op een fietsbare afstand van thuis is voor elke fietsliefhebber een perfecte oplossing om goed aan je basisconditie te werken. Sterker nog je hoeft er bijna niets voor te doen...
De spatborden van SKS kan je juist heel makkelijk op je vork plaatsen. Gewoon met rubbers. Ik heb wel wat extra framstickers langs de vork geplakt zodat het frame wat extra bescherming krijgt.
Ik heb niet de lange, maar de gewone spatborden van SKS, die doen het perfect, vooral het spatbord voor gaat je een hoop schoonmaakwerk schelen. Maar vergis je niet, er blijft altijd rotzooi in en op je fiets komen, ook met lang spatborden.
Ik heb een rugzak van Vaude, met zo'n beschermframe waardoor de tas niet tegen je rug komt. Het helpt, maar ook hier zal je in de zomer wel wat last qua zweten van hebben hoor. Gek genoeg slijt mijn fietskleding nauwelijks door de tas, allees een refelcerende strook van mijn sportful regenjack is inmiddels compleet verdwenen, maar die gebruik ik nu al voor het derde w-w jaar. De meeste tassen hebben een regenhoes die over de tas heen gaat, dit is wel een vereiste om een waterdichte tas voor w-w te hebben.

Voordeel van fietskleding is dat je altijd droge kleding kunt aantrekken en fietskleding is een stuk comfortabeler dan een broek die schuurt. Ik kan wel douchen op mijn werk, dat scheelt ook enorm in de keuze..

Natuurlijk moet je er gewoon klikpedalen opzetten. Dan kan je tijdens een w-w ritje als je zin hebt ook een keer lekker maximaal trainen, ik ga dit jaar proberen om 1 w-w rit per week op D3 te trainen. Als je gewend bent om met fietsschoenen te rijden zie ik geen enkele reden om dit te veranderen.

Een crossfiets vind ik bij uitstek geschikt als w-w fiets. Zeker als je in de zomer veel op de racefiets zit. Dan hou je een goede fiets voor de tochten of wedstrijden en het je de crossfiets voor w-w. Is lekker stevig en ook goed schoon te maken. Hou er wel rekening mee dat je door het hele jaar door te fietsen af en toe flink zal moeten investeren in de fiets en onderdelen. Ketting, cassette, derailleurwieltjes en bladen voor gaan ongeveer een jaar mee. Ik rij nu op een shimano RS30 wielsetje, niet al te duur omdat ik er ook echt niet langer dan 2 jaar op rij. 28 mm banden is prima, 25 kan ook, ik rij gewoon met 23 en daar is ook niets mis mee, als het ergens onverwacht glad is kan je toch niet zo heel veel meer doen.

Laalste tip investeer in een goed setje verlichting, ik heb een lamp met een losse accu, heeft me al heel wat plezier bezorgd afgelopen jaar tijdens de bijna 8000 w-w kilometers.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 jan 2014 16:15

Spokes, bedankt voor je uitgebreide reactie. Zelf rij ik wedstrijden, bij de Elite. Op de fiets heen/weer is een mooie aanvulling op mn trainingskilometers en zorgt ervoor dat ik met name in de winter nog net wat meer kan doen om de vorm op peil te houden.

De spatbordjes zijn niet bedoeld om de fiets schoon te houden (die is binnen 10 min weer schoon) maar vooral om mezelf schoon te houden, mn relevant als ik wel in bijvoorbeeld een spijkerbroek ga. Ik neem aan dat je van SKS de normale raceblade bedoeld? Verder rij ik met campa, dat gaat een stuk langer mee dan shimano (voorbladen op de racer gaan zo 30.000 km mee als je regelmatig van ketting wisselt.

Verder is het de bedoeling om op de ww fiets afgedankte onderdelen van de racer te zetten. Bijv als ik van 10 speed overstap naar 11 speed. 't Spul kan vaak nog lang zat mee en kan zo mooi 'op' worden gereden.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jan 2014 16:24

Kan uiteraard niet zeggen wat voor een ander werkt, maar ik fiets dagelijk w-w. 20km heen en tussen de 20 en 60 terug. Rijd op een racer. Spatbord voor helpt zeker om droog te blijven is toch ook wel prettig bij wielerkleding, ik heb het niet, maar mijn benen zijn soms echt kletsnat van de spray van mijn voorwiel. Achter heb ik zo'n SKS ding aan mijn zadelpen, blijft mijn rug goed droog mee. Fiets wordt echter smerig, jij zegt geen probleem, ben ik met je eens, maar kost je wel duidelijk wat meer slijtage van je aandrijflijn. En in 10 min schoon is waar, maar iedere dag doe ik dat toch ook niet. Ik spuit mijn fiets wel vaak even af, kost af en toe een lagertje, maar dat heb ik over voor het gemak. Rugzak heb ik van Deuter met het air-vent systeem, voldoet met wielerkleding, niet geschikt voor kleding die je aan wilt houden op je werk is mijn ervaring, daarvoor vlug te warm. Ik heb ondertussen van alles geprobeert, maar voor mij werkt renfiets, wielerkleding, rugzak en doucen bij aankomst veruit het prettigst. Wel ga ik nu toch weerl opnieuw zoeken naar een mogelijheid om echte spatborden voor en achter te monteren, maar is wat lastig bij mij door vorm voorvork en ruimte maar denk dat ik hetmet rubbertjes kan oplossen. Spatbordjes vooral voor eigen comfort, gewoon wat minder nattigheid bij droog weert met een natte weg.
Succes met je tochtjes.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2014 16:57

Geen wonder dat je steeds net voor me staat in de kilometerstand! :evil:

Ik fiets 19km heen, en tussen de 19km en 30km terug.

Ik gebruik overigens ook een rugzak van Deuter, met zo'n gaas om je rug droog te houden.
Ik gebruik geen spatborden omdat ik geen echte woon-werkfiets heb. Ik gebruik steeds de fiets waar ik op dat moment "zin" in heb.

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee om wat nat te worden van opspattend water. En als ik thuis ben, spoel ik de fiets schoon met de tuinslang. Ketting droog en binnen laten opdrogen.

Ik heb op mijn werk altijd een aantal broeken liggen, een paar schoenen, sokken, shirts enz... Om de zoveel tijd even aanvullen door mijn rugzak vol te stouwen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jan 2014 17:11

Je moet wat doen om een beetje bij Peter in de buurt te blijven. Ik denk wel ongeveer hetzelfde hoor, zeker voor wat betreft het schoonspuiten van de fiets., maar merk dat mijn schenen na vaak onnodig nat zijn alleen door de sproei van mijn voorwiel en ik rijd wel altijd op dezelfde fiets w-w die ik verder niet gebruik dus geen probleem als ik de spatbordjes niet makkelijk kan verwijderen. Ook ik heb overigens een kastje op het werk waar ik zoveel mogelijk opsla, zodat ik als ik voorag weet dat ik 's middags een lusje extra doe, zonder rugzak kan gaan.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 28 jan 2014 08:30

W-W fietsen is een mooie basistraining zelf doe ik het ook een maal in de week, omdat bij mij de afstand minimaal 50km is.

Tegenwoordig fiets ik met een Camelback Blowfish (was laatst in Limbrecht afgeprijsd), deze rugzak vind ik zeer handig omdat deze een laptop vak heeft en naar behoefte of een inhoud van 12l heeft of 21l kan hebben door een extra paneel open te ritsen. Tevens heb je gelijk ook een 2 liter drink zak die niet bevriest bij extreme koud, de mond stukken van bidons blijven ook niet echt schoon met dit weer. Nadeel is wel dat deze rugzak niet met normale kleding gedragen kan worden omdat hij ondanks de kussentjes op de rug ligt en zweet verdamping voorkomt.

De genoemde spatborden heb ik vorig jaar veel gebruikt alleen deze gaan niet samen met een 28mm band is mijn ervaring een 25mm gaat net maar dan nog lopen ze regelmatig aan wat ik niet prettig vind. Ik heb ze uiteindelijk alleen met 23mm banden gebruikt. Voor dit jaar heb ik niet de moeite genomen om ze te monteren, want ik ik neem de racefiets regelmatig mee in de auto om de afstand w-w te verkorten of om een stuk te carpolen. Spatborden zijn voor vervoer in de auto niet handig en een plek waar straat vuil in verzameld.

Ik rij nu alleen met een ass-saver en dat is voldoende voor mij, want spray van het voorwiel hou je altijd wel op de voeten is mijn ervaring met de raceblades, onderbenen blijven wel veel schoner.
Laatst gewijzigd door cannae op 28 jan 2014 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 28 jan 2014 08:36

Als je op de race/ crossfiets zit en het gaat regenen snap je soms echt niet waar het water en daarmee zand, pekel, bladeren, koeiestront of andere zooi allemaal vandaan komt, het komt namelijk van alle kanten en nat/vies wordt je altijd, zelfs met de beste regenkleding kan ik niet voorkomen dat ik soms met natte sokken of een nat shirt aankom. Het spatbord helpt inderdaad vooral tegen het vuil van onder, ook voor je fiets of werkkleding! Maar toch kom ik soms op mijn werk of thuis aan en zit ik tot aan mijn knien onder de modder. Ik rij elke dag 2x25 km door de polder, weinig bomen en op zich redelijk schone wegen. Ik zou nooit mijn werkkleding al op de fiets aandoen, al is het maar omdat alles boven de 10 km gewoon prettiger rijdt in fietskleding.
Ik maak mijn w-w fiets overigens ook niet elke week schoon, je gaat in de winterperiode met donker weg en komt met donker thuis en als het dan ook nog eens onder 0 is ga je echt niet elke dag netjes je fiets afspuiten. Ik doe het ongeveer om de week en heb mijn materiaal daar op aangepast. Ik rij nu w-w op een zwart aluminium frame. Ik maak de fiets schoon met water, autoshampoo en de zachte sponskant van een schuursponsje, voor de ketting gebruik ik het schuurdeel. Dit is goedkoper dan al die dure schoonmaakonderdelen en als ik klaar ben gooi ik alle schoonmaakspullen weg. Overigens gebruik ik deze fiets met een opzetstuurtje ook als tt fiets, dus het is echt niet zo dat ik hem bewust verwaarloos. Als het mooi weer is en ik tijd heb krijgt de fiets extra aandacht en een goede poetsbeurt.

Ik bedoel idd de gewone raceblade spatborden. ik had eerst een spatbord die aan mijn zadelpen vastzit. Deze had twee nadelen. De zwarte zadelpen werd steeds minder zwart door dat het spatbord wat omhoog/omlaag schoof. En nog veel erger, doordat het spatbord soms omlaag zakte kwam deze met het uiteinde tegen het frame aan, waardoor bij hobbels in de weg het spatbord mijn frame flink heeft beschadigd. Op deze plek was alle lak weg en zaten flinke slijtplekken in het aluminium. Elke keer als ik het spatbord strakker zette, ging deze na verloop van tijd weer wat losser zitten. Bij de raceblades heb ik daar geen last meer van!

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 jan 2014 09:51

Zijn er nog tips hier voor een goed regenjack? Ik moet weer wat gaan investeren in nieuwe kleding want het oude begint nu allemaal een beetje op te raken :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

hayes

hayes 14 feb 2014 11:16

Ik doe gemiddeld 2à3 keer per week woon-werk met de fiets. 20 Kilometer enkele reis.
Meestal met de racefiets, in de wintermaanden is dat regelmatig ook de mountainbike. En als ik er niet zo veel zin in heb, neem ik de auto, stop ik halfweg bij m'n ouders en neem daar m'n stadsfiets. Dan is het nog 8km enkele reis.

Ik heb me vorige herfst een goeie Deuter rugzak gekocht. De investering meer dan waard. Zit als gegoten op de rug, beschermt goed tegen regen met de fluo regenhoes, al probeer ik regendagen te vermijden.

Naast het feit dat je conditie op een nuttige manier op peil gehouden wordt, levert het als bonus nog een 500-600 euro fietsvergoeding op per jaar. Mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
fietseric
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 12 feb 2014 13:00

Gebruikersavatar fietseric 14 feb 2014 12:38

Ik fiets iedere dag 25km heen en zo'n 30km terug van werk. Op mijn oude fiets had ik ook raceblade spatborden zitten. Ik moet toegeven dat die spatborden heel goed werken. Op mijn nieuwe fiets zou ik ze ook weer kunnen monteren, maar ik ga niet riskeren dat ik de lak beschadig.. dus nu alleen een ass saver haha..
Voorheen kwam ik altijd wel met droge voeten aan, dat is nu verleden tijd, maarja nat wordt je toch (je benen sowieso)

Plaats reactie