Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gedopeerde fietsen

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 24 jan 2014 21:48

tieky schreef:Column van Thijs Zonneveld over motorjes in fietsen en met de conclusie dat Cancellara niet eens zo verdomd hard omhoog reed, maar vooral dat Tom Boonen 'langzaam' omhoog reed.

Cancellara RVV 2010: 1:38
Gilbert RVV 2010: 1:40
Devolder RVV 2009: 1:37
Tom Boonen RVV 2010: 1:55
Kelderman Eneco Tour 2013: 1:28
Di Luca had het in zijn rechtvaardigingsinterview ook over verkopen van koersen. Nu kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Boonen de ronde van Vlaanderen zou kunnen verkopen, maar je zou het haast gaan denken als je deze tijden en de beelden van de koers ziet.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 jan 2014 22:02

Kan Di Luca niet beter zijn mond houden.
Lijkt me in zijn geval verstandiger.
Zij is ook tegen

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 24 jan 2014 22:49

wasbeer2006 schreef:Ik denk zeker dat er renners mee rijden, waarom niet? De uci controleert nagenoeg niets.

een helper die de eerste 100km op kop sleurt en dan zijn fietswisselt wordt nooit gezien. Daarnaast heeft di luca het over 150 watt, maar het is niet ondenkbaar dat er tal van verschillende motoren zijn vanaf een wat of 10/20 misschien.

Opvallend dat heel veel renners ook bijna standaard met een srm rijden oid. Daar kan je technisch vast ook iets mee lijkt me.

de versnelling van cancellara blijft toch apart. Je zou Boonen kunnen vragen of het mogelijk is. Ik denk het niet.
Cancellara is gewoon van uitzonderlijke kwaliteit, een dergelijke coureur komt maar eens om de zoveel generaties naar boven. Ik heb alle respect voor mijn streekgenoot Boonen, maar ondanks zijn uitgebreider (klassiek) palmares en zijn wereldtitel schat ik Cancellara toch (veel) hoger in. Als ze beide 'in form' zijn heeft Boonen weinig of geen kans tegen Cancellara. Cancellara is de betere tijdrijder, ontwikkelt hogere vermogens over langere tijd, hij kan beter bergop rijden en zelfs in een rechtstreeks sprintduel na een zware koers zal Tom maar met een klein verschil winnen van Fabian. Het lijkt me dus heel normaal dat Cancellara er in volle finale van een zware klassieker spelenderwijs van o.a. Tom Boonen wegrijdt. Daar heeft hij echt geen 'moteurke' voor nodig, moeder natuur is gewoon heel genereus geweest met intrinsiek talent als het op Fabian Cancellara aankomt. Mocht een mindere renner zomaar plots uit het niets opduiken en een dergelijk nummertje opvoeren, dan zou ik me wel vragen stellen, maar nu twijfel ik er absoluut niet aan. Want Cancellara heeft heeft inderdaad 3 motors: 1 in zijn linker been, 1 in zijn rechter been en 1 in zijn borstkas. Gewoon een topatleet...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2014 16:05

Begrijp me niet verkeerd, net als Armstrong is ook Cancellara een topatleet. Ik zeg hier ook niet dat hij dat hij een motortje had. Maar ik vind het verschil gewoon erg groot, daar komen de rare fietswissels bij.

we zullen het waarschijnlijk nooit weten, maar laat de uci iig iets aan dit probleem dat. het probleem is zeer simpel op te lossen, maar wellicht denkt de uci nog dat het 1970 is...... we hebben GPS, we hebben mooie scan apparatuur

Als je dan het tijden rijtje pakt valt het idd wel weer mee.
Je kan het natuurlijk ook juist aan het begin van de koers gebruiken om te sparen, als je bv 45 minuten 30watt extra hebt scheelt dat wel heel veel aan het einde.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 jan 2014 17:11

tieky schreef:Column van Thijs Zonneveld over motorjes in fietsen en met de conclusie dat Cancellara niet eens zo verdomd hard omhoog reed, maar vooral dat Tom Boonen 'langzaam' omhoog reed.
Leuke column weer van Thijs. :)
En zoals Youp van 't Hek in zijn column schreef, dan wordt het motorsport en kunnen ze met zijn allen lid worden van Satudara. :lol:

Dus in het vervolg aan het eind van de wedstrijd; in het potje piesen én je fiets wordt in tweeën gezaagd.
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 jan 2014 20:55

wasbeer2006 schreef: Je kan het natuurlijk ook juist aan het begin van de koers gebruiken om te sparen, als je bv 45 minuten 30watt extra hebt scheelt dat wel heel veel aan het einde.
Dat gold bij amateurwedstrijden in mijn tijd (dat waren paardenkoersen: hek weg en alles op hol) maar profs beginnen over het algemeen rustig, daar wordt niks beslist.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16214
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jan 2014 00:20

TumTumTum schreef:
tieky schreef:Column van Thijs Zonneveld over motorjes in fietsen en met de conclusie dat Cancellara niet eens zo verdomd hard omhoog reed, maar vooral dat Tom Boonen 'langzaam' omhoog reed.
Leuke column weer van Thijs. :)
En zoals Youp van 't Hek in zijn column schreef, dan wordt het motorsport en kunnen ze met zijn allen lid worden van Satudara. :lol:

Dus in het vervolg aan het eind van de wedstrijd; in het potje piesen én je fiets wordt in tweeën gezaagd.
Satudarah? Zijn dat niet die lui met comfortfietsen en hele hoge spacertorens? Ik geloof niet dat een beetje getalenteerd renner daarmee geassocieerd wil worden...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 jan 2014 14:11

kees0251 schreef:
wasbeer2006 schreef: Je kan het natuurlijk ook juist aan het begin van de koers gebruiken om te sparen, als je bv 45 minuten 30watt extra hebt scheelt dat wel heel veel aan het einde.
Dat gold bij amateurwedstrijden in mijn tijd (dat waren paardenkoersen: hek weg en alles op hol) maar profs beginnen over het algemeen rustig, daar wordt niks beslist.
Gemiddeldes van tegen de 50 in het eerste uur van de RVV zijn dus rustig… :D

Als je er de tijden van de Muur bijneemt, zie je ook dat de beste tijd gereden wordt in de Eneco, terwijl wat ervoor komt in de RVV net maakt dat het in de RVV veel zwaarder (en dus langzamer) klimmen is.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jan 2014 15:00

de zwarten schreef: Gemiddeldes van tegen de 50 in het eerste uur van de RVV zijn dus rustig… :D
Idd. Die vroege kopgroep je ziet rijden zodra de uitzending van een klassieker of Touretappe begint is meestal ontstaan na een bikkelhard eerste uur.

Pas zodra die kopgroep gevormd is (en er bv genoeg belangrijke ploegen in vertegenwoordigd zijn) geeft het peloton ze de ruimte en komt de koers weer voor een uur of twee tot rust.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 12 apr 2023 11:12

Het HLN stookt het vuurtje nogmaals op....
https://www.hln.be/wielrennen/fiets-van ... ~a2b88c97/

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 apr 2023 12:37

tieky schreef: 24 jan 2014 13:56 Column van Thijs Zonneveld over motorjes in fietsen en met de conclusie dat Cancellara niet eens zo verdomd hard omhoog reed, maar vooral dat Tom Boonen 'langzaam' omhoog reed.

Cancellara RVV 2010: 1:38
Gilbert RVV 2010: 1:40
Devolder RVV 2009: 1:37
Tom Boonen RVV 2010: 1:55
Kelderman Eneco Tour 2013: 1:28

http://www.ad.nl/ad/nl/5598/Sportcolumn ... vijf.dhtml
Vraag is moet je de tijd over de gehele muur in aanmarking nemen? Uit deze gegevens blijkt toch dat Boonen liefst 17 seconden verloor op een goede 100 m klimmen en dat terwijl boonen toch echt niet parkeerde. Je zou de tijden moeten kennen van de renners vanaf het punt dat cancellara versneld tot de top. Daar draait het om.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 apr 2023 12:39

kees0251 schreef: 25 jan 2014 20:55
wasbeer2006 schreef: Je kan het natuurlijk ook juist aan het begin van de koers gebruiken om te sparen, als je bv 45 minuten 30watt extra hebt scheelt dat wel heel veel aan het einde.
Dat gold bij amateurwedstrijden in mijn tijd (dat waren paardenkoersen: hek weg en alles op hol) maar profs beginnen over het algemeen rustig, daar wordt niks beslist.
Lijkt mij weinig wschlk dat iemand dat tijdens het rijden in peleton ongemerkt kan gebruiken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie