EPS en DI2: een meerwaarde?
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Hoe zit het met bijvoorbeeld veldrijden? Daar zie ik op zich nog wel meerwaarde is omdat je dan snel kan schakelen. Benieuwd echter hoe betrouwbaar het is en blijft.
Maatje van me (Pascal Eenkhoorn) rijdt met DA Di2 in het veld bij de Junioren.
Betrouwbaarheid zal echt wel meevallen. De techniek is al heel oud, de toepassing allen niet. Kijk maar eens wat er in auto's en wat dat allemaal te leiden heeft. Meer dan onze vertroetelde fietsen in ieder geval.alpdhuez53:15 schreef:Hoe zit het met bijvoorbeeld veldrijden? Daar zie ik op zich nog wel meerwaarde is omdat je dan snel kan schakelen. Benieuwd echter hoe betrouwbaar het is en blijft.
Ik ben vorig jaar met een groep wezen fietsen in Toscane. De enige met DI2 kon de laatste dag niet mee, wegens wat achteraf een los contactje in de shifter bleek.
Ook las ik laatst op dit forum dat er regelmatig bij pro tour koersen renners langs de weg staan met elektrische problemen. Een lege batterij is je eigen stommiteit, daar kan ik mee leven.
Ook las ik laatst op dit forum dat er regelmatig bij pro tour koersen renners langs de weg staan met elektrische problemen. Een lege batterij is je eigen stommiteit, daar kan ik mee leven.
Is dat regel of uitzondering? Ieder mechanisch of elektronisch ding kan wel eens iets mankeren. En is wat mensen roepen op dit forum maatgevend? Let wel, ik weet niet hoe betrouwbaar elektronisch schakelen is maar afgaan op geruchten en incidenten lijkt me niet een verantwoorde meting van betrouwbaarheid.
Dat is inderdaad de grote vraag, vandaar de peiling hier op het forum.ajh schreef:Is dat regel of uitzondering?
quote="ajh"]Let wel, ik weet niet hoe betrouwbaar elektronisch schakelen is maar afgaan op geruchten en incidenten lijkt me niet een verantwoorde meting van betrouwbaarheid.[/quote]
De geruchten hier op het forum probeer ik daarom wat je objectiveren.
En dat incident was ook 's avonds niet te herstellen door de fietsenmaker die de fiets geleverd had en die ook mee was. En dan wordt het voor mij toch een overweging bij de keuze, in ieder geval iets wat ik goed na wil gaan.
Het is voor mij ook een belangrijke vraag. Nl. geef ik extra geld uit aan iets wat mogelijk minder betrouwbaar functioneert? Waar ik voorzichtig mee ben is een wilde 'peiling' op een forum. Wat je dan peilt zijn meningen geen feiten. Vandaar dat ik het vraag.loos schreef:Dat is inderdaad de grote vraag, vandaar de peiling hier op het forum.
Ik heb wat rondgestruind op internet, maar kan geen sluitend antwoord vinden over betrouwbaarheid. Wel veel meningen.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Betrouwbaar of niet, electrisch schakelen heeft voor mij totaal geen meerwaarde. Ultegra of 105 schakelt gewoon prima en totaal betrouwbaar.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je krijgt er iig geen betrouwbaarder systeem voor terug. Dat is 1 ding wat zeker is!
Tja storingen kan je altijd hebben, maar trimfunctie en geen afstellen meer (bij wiel wisselen) zijn wel voordelen.
En ook hoef je geen versnellingskabels meer te vervangen.
Mijn nieuwe fiets is iig besteld met ultegra di2. (300 euro meerprijs had ik er wel voor over)
En ook hoef je geen versnellingskabels meer te vervangen.
Mijn nieuwe fiets is iig besteld met ultegra di2. (300 euro meerprijs had ik er wel voor over)
-
dickygiovanni
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Je kunt voor die trimfunctie ook gewoon een mechanische SRAM groep kopen.. (Force of Red dan)
Een los contact in de shifter is gekend 'probleem'. Maar eigenlijk mag je dit geen probleem noemen want dit komt gewoon verder uit een slechte installatie. Kabel inklikken met het bijgeleverde tooltje en niet strak spannen, dan heb je zoiets nooit voor.
Op WT-niveau zie je al wel eens problemen ja, maar remember Cancellara in de E3 van 2011. Plots stond hij aan de kant met een kabeltje dat over was, dan denk je hoe is dat mogelijk bij zo'n groot team, blijkt achteraf dat de kabels in de Dura Ace gewoon systematisch afbraken ...
Ik herinner me ook nog een Movistar in de TDU die rondfietste met wat kabels van zijn EPS in de handen, schitterende foto was dat
Op WT-niveau zie je al wel eens problemen ja, maar remember Cancellara in de E3 van 2011. Plots stond hij aan de kant met een kabeltje dat over was, dan denk je hoe is dat mogelijk bij zo'n groot team, blijkt achteraf dat de kabels in de Dura Ace gewoon systematisch afbraken ...
Ik herinner me ook nog een Movistar in de TDU die rondfietste met wat kabels van zijn EPS in de handen, schitterende foto was dat

