Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedalen op racefiets.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 23 jan 2014 11:25

Op mijn "goed-weer-fiets" heb ik de SL's, owv twee redenen:
* Bij langdurige ritjes kreeg ik te maken met pijn aan de bal van de voet (SPD), en het verschuiven van de schoenplaatjes hielp niet;
* Ik was al van plan nieuwe schoenen te kopen, daar de toenmalige te warm waren in de zomer. Dan maar ineens lichte, goed geventileerde raceschoenen met een stijve zool, om een betere krachtenverdeling te bekomen.

Sinds ik de pedalen en de schoenen heb vervangen, zijn de klachten verholpen.
Bijkomend voordeel, vind ik, is dat je minder zijdelingse speling hebt en dus vaster zit (zelfs met gele plaatjes).

Op mijn winterfiets heb ik dan weer wel SPD's, simpelweg omdat dat de goedkoopste oplossing was:
* Pedalen had ik nog liggen;
* Schoenen had ik ook nog liggen, en deze zijn tevens warmer (zie hierboven);
* Met slecht weer maak ik toch niet zo'n lange ritjes, dus ik ben al lang thuis voor ik last krijg.

Dus, als je tevreden bent en geen klachten hebt, kun je evengoed de SPD's laten zitten.
Maar als je toch voor de keuze komt te staan, bv bij de aankoop van een nieuwe fiets, zou ik de SL's kiezen.
Vind je de ene mooier dan de andere, tja, dan moet je enkel kiezen of je 0EUR betaalt en niets verandert, of tussen de 200 en 300EUR oplegt voor nieuwe pedalen+schoenen.

Tevens, als ik fiets, wandel ik niet... Dus die paar meter pinguinwalk per rit neem ik er gaarne bij.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2014 13:05

codex schreef:Ik ben ook overgestapt van mtb pedalen naar race.
Dit omdat ik niet meer verder kon trappen door pijn onder mijn voorvoet, door de kleinere contactoppervlak van de mtb(spd) plaatjes.
(Ik kreeg zulke pijnlijke(sterk brandende)onderkant van mijn voorvoet, dat ik gewoon uit moest klikken.)
Goede stevige mtb schoenen hebben dat euvel niet kunnen voorkomen.Zelfs had ik er ook nog een speciale zool in.
Dat zal dan aan het soort schoen gelegen hebben wat je gewoon niet fijn vond en niet door het contact opervak, een carbon zool van 5mm buigt echt niet in de lengte richting.

Wat hier door sommige wordt geschreven over het contact oppervalkte en last bij de voet zou inhouden dat je geen normale MTB marathon kan rijden met SPD schoenen.

De shimano MTB schoenen zitten bij mij perfect. De race schoenen die ik in 2011 heb gepast zaten echt niet lekker, de maatvoering is ook net ff anders, dat verliep toen een half maatje.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 23 jan 2014 13:11

wasbeer2006 schreef:
codex schreef:Ik ben ook overgestapt van mtb pedalen naar race.
Dit omdat ik niet meer verder kon trappen door pijn onder mijn voorvoet, door de kleinere contactoppervlak van de mtb(spd) plaatjes.
(Ik kreeg zulke pijnlijke(sterk brandende)onderkant van mijn voorvoet, dat ik gewoon uit moest klikken.)
Goede stevige mtb schoenen hebben dat euvel niet kunnen voorkomen.Zelfs had ik er ook nog een speciale zool in.
Dat zal dan aan het soort schoen gelegen hebben wat je gewoon niet fijn vond en niet door het contact opervak, een carbon zool van 5mm buigt echt niet in de lengte richting.

Wat hier door sommige wordt geschreven over het contact oppervalkte en last bij de voet zou inhouden dat je geen normale MTB marathon kan rijden met SPD schoenen.

De shimano MTB schoenen zitten bij mij perfect. De race schoenen die ik in 2011 heb gepast zaten echt niet lekker, de maatvoering is ook net ff anders, dat verliep toen een half maatje.

inderdaad, de schoen doet heel veel, probleem is dat velen bij de spd pedalen goedkopere schoenen gaan gebruiken en zo in princiepe niet echt een gelijkopgaand vergelijk maken.

zelf gebruik ik de northwave celcius in de winter en in de zomer de northwave striker carbon, en vooral in die laatste kan je volgens mij niet gaan zeggen of je pedaal veel of weinig raakvlak heeft, de zool is zeer stijf en verdeeld goed.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 23 jan 2014 15:10

@wasbeer en @ remiron

Het heeft zeker aan de zolen gelegen van de mtb schoenen.(niet hard genoeg).

Mijn raceschoenen zijn ook harder.

een eerlijke vergelijk is als je mtb en race schoenen test van de zelfde kwaliteit zool(sterkte).
Daar hebben jullie gelijk in.

Ik heb ook aardige grote voeten(maat 45/fietsschoenen 47).
Misschien maakt dat ook uit.Als je kleinere voeten hebt, dan is in verhouding het oppervlakte van de mtb plaatjes ook groter en ook de krachten die je kan ontwikkelen op de trappers, zal uitmaken of je eerder pijnlijke zolen krijgt.
De ene is sterker qua lichamelijke beenkracht(ontwikkeling).

Het lijkt erop dat je betere/duurdere kwaliteit mtb schoenen nodig hebt met extra stevige zool, wil je geen voetzoolpijntjes voelen.



Als ik een oude racefiets had, dan deed ik daar gewone breed platvorm trappers op.
(zijn trappers voor mensen met grote voeten/bredere maat).
Ik heb deze ook op mijn weg-hybride en dat is helemaal ideaal.Gewone goede stevige (sportieve)schoenen aan en je kan bovendien overal lopen.En je bent verder direct klaar.
Maar dat is een andere discussie.
Als je niet harder fiets dan 25 km per uur , merk ik helemaal geen verschil met het voordeel van mtb pedalen.Pas bij hoge snelheden zijn de mtb/race pedalen effectiever.

Maar je kan natuurlijk geen gewone trappers op een mooie racefiets zetten. ;)

De TS succes gewenst, het is even uitproberen.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 23 jan 2014 21:57

En ik ben terug overgestapt van SPD SL naar SPD. Tochten van 150km zonder problemen en als wielertoerist veel makkelijker qua inklikken, en stappen vooral.

Je hebt ook SPD pedalen voor de racefiets, met een groter contactoppervlak, de SPD A520 of de kwalitatief betere SPD A600

Gebruikersavatar
VNEuros
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2012 20:59

Gebruikersavatar VNEuros 24 jan 2014 19:28

Ik heb nu ook de A600 pedalen, voorheen de A520, groter oppervlak als een standaard atb pedaal. Enkelzijdig inklikken en race pedaal looks.

http://www.futurumshop.nl/shimano-pd-a6 ... alen.phtml

sjc
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 feb 2012 20:58

sjc 24 jan 2014 20:07

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het gewoon eens uitproberen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 24 jan 2014 23:52

sjc schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik ga het gewoon eens uitproberen.
Idd gewoon uitproberen. Een schoen die lekker zit is het belangrijkste en een stijve zool fietst het fijnst... Maar als je toch nog moet kiezen en alleen maar wil fietsen op de racefiets zou ik toch voor SPD-SL gaan (of soortelijk systeem). 2 kanten inklikken is toch iets overbodigs op de racefiets. Veel racefietsschoen fabrikanten plaatsen toch wat stukjesgrip onder de zool, waardoor je niet gelijk op je snufferd gaat als je van je fiets stapt. En op de fiets ingeklikt zul ook niet zo gauw hoeven uitklikken.

Sinds kort ook heb ik ook SPD-SL pedalen en schoenen maar merk niet veel verschil met mijn SPD pedalen i.c.m. mijn beste mtb schoenen. Want wel heb ik nu voor beide redelijk stijve topschoenen. Maar heb ook van die A600's, die ik nu alleen nog maar voor mijn mtb winterschoenen op de racefiets gebruik bij erg koud weer. Want om ook nog eens winterschoenen voor de racefiets erbij te kopen vind ik ook wel onzin... Overigens kan ik met beide systemen de hele dag op de fietszitten tijdens fietsvakanties of lange ritten (tussen de middag wel even een goede lunch, maar doe mijn schoenen dan nooit uit of los). Heb overigens wel een diversiteit aan SPD schoenen voor verschillend gebruik. Van slappe tot erg stijve.

Gebruikersavatar
fietsnewbie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45

Gebruikersavatar fietsnewbie 25 jan 2014 09:53

Ook maar even een duit in het zakje doen. Net als de posters voor mij heb ik ook jaren met SPD gereden. Vorig jaar nieuwe schoenen, race, gekocht (had altijd MTB-schoenen) en daar de SPD-plaatjes onder gezet. Ging zoals ik gewend was, maar ik had ineens wel meer moeite om in één keer in te klikken, omdat ik meer moest zoeken i.v.m. de gladdere zool. Toen er SPL-SL pedalen opgeschroefd en dito plaatjes onder de schoenen.
-Het lopen ging ineens veel makkelijker.
-Inklikken en uitklikken veel makkelijker.
-Grotere pedaal oppervlakte geeft een beter gevoel met fietsen. (Dat laatste kan ook iets tussen de oren zijn, maar het voelt beter)

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 25 jan 2014 11:59

Ik fiets al jaren met spd. Sowieso om praktische redenen. Als ik smorgens vroeg naar mijn werk een lekke band krijgt bij een temp van _10 bijv dan ga ik lopen i.p.v. een bb er in te gooien. In Spanje heb ik meegemaakt dat iemand in een hotel achterover klapte met zijn spd_sl om zijn schoenen/platen veel te glad waren. Ik heb al heel wat tochten en wedstrijden gereden met spd A600 en ik zou niet anders wielen, alleen vanwege het feit dat je normaal kan lopen.

Gebruikersavatar
fietsnewbie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45

Gebruikersavatar fietsnewbie 25 jan 2014 17:14

ilikebike schreef:Ik fiets al jaren met spd. Sowieso om praktische redenen. Als ik smorgens vroeg naar mijn werk een lekke band krijgt bij een temp van _10 bijv dan ga ik lopen i.p.v. een bb er in te gooien. In Spanje heb ik meegemaakt dat iemand in een hotel achterover klapte met zijn spd_sl om zijn schoenen/platen veel te glad waren. Ik heb al heel wat tochten en wedstrijden gereden met spd A600 en ik zou niet anders wielen, alleen vanwege het feit dat je normaal kan lopen.
Dan heb je neem ik aan wel MTB-schoenen. Het is uitgesloten dat je met raceschoenen met spd-plaatjes wel "even" gaat lopen i.p.v. een nieuw binnenbrandje gaat leggen. Dat loopt echt voor geen meter. :?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jan 2014 18:42

Altijd met toeclips en normale lederen (zaalvoetbal)sportschoenen te hebben gereden ben ik na lang wikken en wegen, veel forums gelezen etc., vorig jaar overgestapt naar spd en niet naar spd-l. Die overstap is voornamelijk gekomen omdat ik brandige voeten kreeg tijdens lange toertochten en dat aan de soepele schoenen (zolen) heb verweten. Tijdens mijn fietstochten meerdere malen te horen gekregen "goh, dat zie je niet zo vaak toeclips". :mrgreen:

Omdat ik altijd de mogelijkheid wilde houden om makkelijk te kunnen lopen op fietsschoenen (dus niet als een pinguin) bleef mijn keuze steken op spd pedalen. De mountainbike schoenen die ik heb uitgekozen moesten van mij wel een harde zool hebben en uiteindelijk was mijn keuze gevallen op die van Chain die ook nog eens van een goede ventilatie zijn voorzien. De zolen van Chain zijn n.l. gemaakt van Carbon versterkt kunststof, en die zijn echt hard. Tot op heden geen spijt van mijn keuze.

Oh ja, geen last meer gehad van brandige voeten. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie