Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Selle Italia SLS - ik kan er nog niet aan wennen

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 20 jan 2014 21:36

Op mijn nieuwe fiets (Rose Xeon CRS) zit een Selle Italia SLS Monolink XC zadel. De SLS is volgens de informatie een goedkopere uitvoering van de SLR-serie. Een zadel met een smalle neus, die minder frictie zou geven.
Ik heb er nu een paar keer mee gereden, maar ik krijg nog niet het idee dat het lekker gaat zitten. Onder het fietsen merk ik het nog niet direct maar een dag erna heb ik een "zwaar" gevoel in - neem me niet kwalijk - mijn ballen. Ik heb het zadel horizontaal gezet, dat was ik ook gewend op mijn vorige fiets en zadel, een Fizik Arione.

Ik begrijp dat er tijd nodig is voor gewenning, maar misschien hebben jullie voor mij tips voor het afstellen? Misschien toch maar een beetje voorover zetten?

groet
Hans

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 jan 2014 21:48

Bij Rose kun je het zadel omruilen.
Met monolink kan dat b.v. met een Flite.
Ik heb dezelfde ervaring als jij met een SLR.
Een Flite loopt iets ronder waardoor je kinderbijslag wordt ontzien.
Uit ervaring (helaas) :oops:
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 jan 2014 11:18

Een flite heeft jouw probleem dus opgelost. Heb je dan een versie met een opening (de flow-versie) of een gewone, dichte versie?
Ook van de SLS zadels zie ik een versie met een opening. Ik heb geen idee wat dat nog uitmaakt.
Heb je je zadel ook gewoon horizontaal staan?
Ik hoor het wel.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 21 jan 2014 12:03

Een zadel is erg persoonlijk, als jouw oude zadel goed zat, dan zou ik eerder een "normale" zadelpen monteren (dat kan toch bij dit frame?) en je oude zadel gebruiken dan een nieuw zadel van een ander type kopen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 jan 2014 12:15

Dat is mijn laatste optie. Ik heb mijn oude zadel ook nog wel en ook een adapter waarmee ik het op deze zadelpen kan klemmen, dat gaat wel lukken. Maar ik wil eerst kijken of een ander Selle Italia wat kan worden.
Ik ben wel eerder van zadel geswitcht, dat gaf geen enkel probleem. De last die ik nu heb verbaast me daarom.

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 22 jan 2014 07:40

De SLS is een redelijk smal zadel (131mm), als je een Flite neem zit je al een stuk breder (145mm) en waarschijnlijk een stuk beter (met de flow ontzie je ook nog eens je edele delen). Maar een zadel en zadelstand is inderdaad erg persoonlijk. Ik reed met een horizontaal zadel, totdat een bikefitting resulteerde in een zadel dat iets achterover staat en de drukverdeling stukken beter werd. Ik zou naar Rose gaan, daar een zadelmeting doen (kan vast wel) en dan je zadel omruilen voor een Flite ;-)

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 22 jan 2014 08:08

Swedish Chef schreef:Dat is mijn laatste optie. Ik heb mijn oude zadel ook nog wel en ook een adapter waarmee ik het op deze zadelpen kan klemmen, dat gaat wel lukken. Maar ik wil eerst kijken of een ander Selle Italia wat kan worden.
Ik ben wel eerder van zadel geswitcht, dat gaf geen enkel probleem. De last die ik nu heb verbaast me daarom.

als eerste de punt een pietsie naar onder, zo kom je meer op alleen je zitbotten

kan natuurlijk zijn dat dit zadel voor jou te smal is en je er hoe dan ook te ver overheen zakt, met als gevolg te veel druk vooraan met als gevolg een dood gevoel bij de edele delen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2014 09:16

De Flite en SLR zijn twee duidelijk verschillende zadels. Als ik langer dan een uur op een Flite zadel zit heb ik na het fietsen het gevoel alsof ik een trap tussen mijn benen heb gehad. Ik zit juist het prettigste op een SLR. Volgens mij is een SLR wat platter, waardoor je (of althans ik) meer op je zitbotjes zit (ipv op je edele delen...). Maar zoals gezegd, een zadel is heel persoonlijk, het zou zomaar kunnen dat een Flite jou juist veel beter past

Ik zet mijn zadels altijd zo horizontaal mogelijk trouwens
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Deemes
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 07 jan 2014 15:38

Gebruikersavatar Deemes 22 jan 2014 19:09

Meestal is een zadel geen kwestie van wennen, een nieuw zadel zit je direct als gegoten of het wordt vaak nieks!

Dirk

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 jan 2014 20:05

Swedish Chef schreef:Een flite heeft jouw probleem dus opgelost. Heb je dan een versie met een opening (de flow-versie) of een gewone, dichte versie?
Ook van de SLS zadels zie ik een versie met een opening. Ik heb geen idee wat dat nog uitmaakt.
Heb je je zadel ook gewoon horizontaal staan?
Ik hoor het wel.
hier het antwoord:
http://www.cervelo.com/en/engineering/a ... dles-.html

P.S.: Mijn zadel staat vrijwel horizontaal. Een gleuf is een laatste redmiddel. Zoals reeds gezegd, Flite is breder en iets ronder en staat bovendien bekend als een allemansvriend.
Zie het artikel, beter iets te breed dan iets te smal. Ik denk dat dat je probleem oplost.
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 22 jan 2014 22:29

Super bedankt voor jullie adviezen. Het artikel uit de link van Loos helpt me zeker verder.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 16 feb 2014 22:25

Misschien wel leuk om hier het vervolg nog even te laten weten.
Het sls-zadel heb ik omgeruild voor een Selle Italia Flite. Gisteren weer een goede rit kunnen maken (70 km) en het blijkt een prima keuze te zijn. Na een beetje experimenteren met de hoogte van de neus nu een goede zitpositie gevonden. Ten opzichte van mijn Fizik Arione toch nog wel even wennen omdat het een breder zadel is maar dat gaat wel goed komen heb vandaag nergens last van.

Plaats reactie